شناسهٔ خبر: 45468 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

عابدزاده مطرح کرد:

تاکید بر تامین هزینه‌های خرید هواپیما از منابع مالی بین‌المللی/ قرارداد‌های خرید هواپیما همچنان به قوت خود باقی است

عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه آن چیزی که در خرید هواپیما برای ما اهمیت زیادی دارد تامین هزینه‌های آن از منابع مالی بین المللی است، گفت: قرارداد‌های خرید هواپیما از شرکت‌های اروپایی و امریکایی همچنان به قوت خود باقی است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اظهار کرد: شرکت‌های سازنده هواپیما که قرارداد‌های فروش به شرکت‌های ایرانی منعقد کرده اند هنوز هم اجرای این قرارداد‌ها را دنبال می‌کنند.

معاون وزیرراه و شهرسازی اظهارکرد: محدویت‌های جدید کنگره آمریکا و دولتمردان این کشور، قرارداد‌های خرید هواپیما‌ها را تحت تاثیر قرار نداده و هیچ مقام رسمی در دولت آمریکا در این خصوص اعلام نظر نکرده است.

عابدزاده با بیان اینکه آن چیزی که در خرید هواپیما برای ما اهمیت زیادی دارد تامین هزینه‌های آن از منابع مالی بین المللی است، گفت: باید تلاش کنیم منابع مالی آن را از طریق فاینانس خارجی تامین کنیم، اما در حال حاضر شرایط سخت شده است.

به گزارش ایرنا، به اعتقاد تحلیلگران دولتمردان و قانونگذاران آمریکایی در یک تقسیم کار برنامه ریزی شده، تلاش دارند تا بدون لغو یا آسیب رساندن به توافق هسته‌ای و برجام از مسیری دیگر و با بهانه‌هایی متفاوت، رویکرد تحریم و فشار بر تهران را پیگیری کنند.

این تحریم‌ها نگرانی بسیاری از کارشناسان و سیاستمداران میانه روی آمریکایی در باره تعهد آمریکا به برجام را در پی داشته است. ‏

پیش از این برخی سیاستمدارن آمریکا از جمله جان کری، وزیر خارجه پیشین این کشور و تعدادی از اعضای کنگره درباره اعمال ‏تحریم‌های تازه علیه ایران هشدار داده بودند. ‏

با اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌های ظالمانه همزمان با سفر دکتر حسن روحانی اواخر سال ۹۴ به پاریس، پیش قرارداد خرید ۱۰۰ فروند هواپیمای ایرباس در فرانسه بین ایرباس و ایران ایر منعقد شد.
با امضای نهایی قرارداد ایران ایر با ایرباس برای خرید ۱۰۰ فروند هواپیما در تهران نخستین فروند از هواپیما‌های خریداری شده اواخر دی ماه ۹۵ و پس از آن یک فروند هواپیمای ۳۳۰ در اسفندماه و یک فروند دیگر در اوایل فروردین ماه سال ۹۶ وارد کشور شد تا در مسیر‌های داخلی و بین المللی پرواز‌های خود را آغاز کنند.

همزمان با امضای این قرارداد ایران ایر قرارداد دیگری را با شرکت بوئینگ امریکا در تهران منعقد کرد تا از این شرکت نیز ۸۰ فروند هواپیما خریداری کند که اولین فروند آن در سال ۲۰۱۸ به ایران ایر تحویل خواهد شد.
در سومین قراردادی که ایران ایر با شرکت ای. تی. آر زیر مجموعه ایرباس منعقد کرد قرار است از این شرکت ۲۰ فروند هواپیمای ۷۲ نفره خریداری شود و با ورود ۴ فروند آن به ناوگان هوایی ایران ایر هم اکنون این هواپیما‌ها پرواز‌های عملیاتی خود را در بین فرودگاه‌های کم برخوردار آغاز کرده اند.

پس از شرکت هواپیمایی ایران ایر، شرکت هواپیمایی آسمان نیز قرارداد خرید (۳۰+ ۳۰) فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس را امضا کرد و طبق قراردادی که به امضا رسیده شرکت هواپیمایی آسمان برای خرید ۶۰ فروند هواپیما باید مبلغ سه میلیارد دلار به شرکت بوئینگ پرداخت کند که ۵ درصد آن را شرکت هواپیمایی آسمان پرداخت خواهد کرد و ۹۵ درصد دیگر از طریق فایناس خارجی تامین خواهد شد.

قرار است تحویل نخستین هواپیما بوئینگ ۷۳۷ مکس در سال ۲۰۲۲ آغاز شود و ظرف ۲ سال بوئینگ باید همه این ۳۰ فروند هوایپما را به شرکت اسمان تحویل دهد.

در اقدامی دیگر در اوایل تیرماه ۹۶، شرکت هواپیمایی قشم ایر در حاشیه نمایشگاه بین المللی هوایی پاریس، پیش قرارداد خرید ۱۰ فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس را با شرکت بوئینگ امضا کرد و پس از آن شرکت هوایی ایران ایر تور نیز در این نمایشگاه موفق شد تفاهم نامه خرید ۴۵ فروند هواپیمای ایرباس از خانواده ۳۲۰ را به مبلغ ۴.۵ میلیارد یورو با شرکت ایرباس به امضا برساند.

طبق این قرارداد‌ها تاکنون ایرباس ۳ فروند و‌ای تی آر ۶ فروند هواپیمای جدید به ایران ایر تحویل داده است که هم اکنون این هواپیما‌ها در مسیر‌های داخلی و خارجی در حالی سرویس دهی به مسافران هستند.

نظر شما