شناسهٔ خبر: 45532 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

علاقمندی هند به انتخاب مسیر تزانزیت از ایران/ پیشرفت ۳۰ درصدی در بخش اول راه‌آهن چابهار- زاهدان

دیدار سفیر هند در دیدار با معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت کریدور شمال-جنوب به عنوان مسیر ترانزیت این کشور گفت: حمل دو بار آزمایشی از این کریدور و نتایج فوق العاده آن باعث شده تا جلسات و گردهمایی هایی در هند برای آگاهی بخشی بخش خصوصی از منافع این کریدور برقرار شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، سوراب کومار سفیر هند در ایران با حضور در شرکت ساخت و توسعه زمینه های مختلف همکاری این کشور در توسعه زیرساخت های حمل و نقل ایران را اعلام و در این رابطه بحث و گفتگو کرد. 

معاون وزیر راه و شهرسازی در این جلسه ضمن بیان توضیحاتی در رابطه با وظایف شرکت ساخت و توسعه از نتایج سفر خود به هند را مثبت ارزیابی کرد و گفت: بررسی هایی که در سفر به هند داشتم زمینه های همکاری با این کشور در بحث زیرساخت های حمل و و نقل را بسیار مساعد ارزیابی کردم.

خادمی راه آهن چابهار-زاهدان و حضور هند به عنوان سرمایه گذار را از جمله زمینه های همکاری دو کشور دانست و گفت: این پروژه با پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصدی در  بخش اول آن و فعالیت بالغ بر ۲ هزار نفر نیروی انسانی و ۱۲۰۰ دستگاه ماشین آلات، یکی از فعالترین پروژه های راهسازی کشور است که امسال معادل ۵۰۰ میلیارد تومان نیز در آن هزینه شده است. 

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه اتصال راه آهن چابهار-زاهدان به افغانستان را هدف بعدی دولت ایران عنوان کرد که در همین راستا مقرر است تا سال۱۳۹۷، شاهد ریل گذاری ۱۰۰ کیلومتر از این خط ریلی باشیم.  

خادمی در ادامه با اشاره به دستاوردهای سفر  اخیر خود به روسیه گفت: تکمیل کریدور شمال-جنوب و انجام ترانزیت کالا میان هند و روسیه از طریق این مسیر امری بود که در این سفر بر آن تاکید شد. ما هم اکنون در مسیر این کریدور از بندرعباس تا قزوین را به صورت ریلی زیرعبور قرار داریم. از قزوین تا رشت نیز با عبور از البرز طی حفاری ۲۸ کیلومتر تونل راه آهن در دست احداثی داریم که تا پایان سال به بهره برداری می رسد. احداث خط ریلی از رشت تا آستارا نیز به طول ۱۷۰ کیلومتر گام بعدی است که مد نظر قرار داریم تا از آنجا به کشور آذربایجان و سپس روسیه و اروپا وصل شویم.

وی یادآور شد: در حال حاضر کشور هند ترانزیت کالا و خدمات خود را از طریق دریا انجام می دهد که امری زمانبر و گران است، جایگزینی کریدور شمال-جنوب به عنوان مسیر ترانزیت برای هند علاوه بر کاهش زمان به نصف در کاهش هزینه ها نیز بسیار موثر خواهد بود. 

در ادامه جلسه سفیر هند در ایران ضمن ابراز علاقه برای گسترش همکاری های دو کشور  در حوزه زیرساخت های حمل و نقل از کمیسیون مشترک میان دو کشور در ماه مارچ خبر داد که در آن وزیر امور خارجه هند و وزیر اقتصاد و دارایی ایران در رابطه با تعامل بیشتر میان دو کشور به بحث و گفتگو خواهند پرداخت.

سوراب کومار با تاکید بر اهمیت راه آهن چابهار-زاهدان برای کشور هند، مقدمات حضور شرکت سرمایه گذاری هندی در این پروژه را در حال انجام دانست  و ابراز تمایل کرد تا خود نیز از این پروژه بازدید داشته باشد. 

وی در ادامه با اشاره به جایگاه پر ارزش کریدور شمال –جنوب برای کشور هند گفت: حمل بار آزمایشی از این مسیر یک بار در سال ۲۰۱۴ و یک بار در سال گذشته صورت گرفته است که نتایج آن بسیار قابل توجه و نوید بخش ظرفیت های این محور برای هند بوده است.

کومار افزود: در همین راستا جلسات و گردهمایی های متعددی در هند تشکیل شده است تا بخش خصوصی و ذینفعان امر از مزایای این کریدور با اطلاع شوند و از این مسیر به عنوان مسیر ترانزیتی هند بهره ببرند. 

سفیر هند آمادگی و تمایل این کشور را برای همکاری با ایران در حوزه زیرساخت های حمل و نقل بسیار چشمگیر عنوان و اظهار امیدواری کرد در سفر آتی وزیر راه و شهرسازی ایران به هند زمینه های این همکاری بیش از پیش مهیا شود.

نظر شما