شناسهٔ خبر: 45718 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

اله یار خبر داد؛

فاز سوم توسعه بندرشهید رجایی با ۸۲۰۰ میلیارد ریال سرمایه اجرا می‌شود/ جزئیات دوره آموزشی طراحی بنادر جدید با همکاری دانشگاه‌های امیرکبیر و دلف هلند

بندر شهید رجایی معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به نخستین دوره آموزشی طراحی بنادر با همکاری دانشگاه دلف هلند، دانشگاه امیرکبیر و سازمان بنادر و دریانوردی گفت: اسناد مناقصه طرح توسعه فاز سوم بند شهید رجایی با ۸۲۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری نهایی شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در راستای تفاهم‌نامه منعقد شده بین سازمان بنادر و دریانوردی و دانشگاه صنعتی امیرکبیر و به منظور ارتقای سطح دانش تخصصی و افزایش مهارت‌های شغلی فعالان حوزه مهندسی بنادر، دوره آموزشی طراحی بنادر (port planinng) از امروز تا ۲۴ آبان در محل دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر آغاز شد. 

محمدرضا اله یار در این مراسم اظهار کرد: با برگزاری مناقصه عمومی چند شرکت ایرانی در این مناقصه شرکت کردند که پیشنهاد‌های آنها اکنون در حال ارزیابی در کمیته مربوطه در سازمان بنادر و دریانوردی است و تا ۳ ماه آینده تکلیف آن مشخص می‌شود.

وی با بیان اینکه در این مرحله ۸۲۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری انجام می‌شود، گفت: در طی ۳۶ ماه این فاز آماده بهره برداری خواهد شد و ۱۴۰۰ متر اسکله نیز در این فاز ساخته می‌شود، طرح توسعه فاز سوم بندر شهید رجایی توسط شرکت‌های ایرانی اجرایی می‌شود و این شرکت‌ها می‌توانند از توانمندی‌ها و دانش فنی شرکت‌های خارجی نیز در این فاز استفاده کنند.

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: ایران کشوری ساحلی است و ۵۸۰۰ کیلومتر ساحل در ایران وجود دارد؛ با توجه به مزیت بنادر کشور خصوصاً بنادر جنوبی و دسترسی به آب‌های آزاد، ضروری است که کاربری سواحل و بنادر براساس طرح مدیریت یکپارچه سواحل، از نظر اقتصادی، گردشگری، منابع دریایی و دیگر پتانسیل‌ها، توسعه یابد. 

وی گفت: بنادر می‌توانند به عنوان مبادی ورودی و خروجی و محلی برای تبادل کالا و رشد اقتصادی کشور‌ها محسوب شوند، بنابراین ما نیز به عنوان کشوری دریایی، باید تلاش کنیم سهم خود را از تجارت منطقه افزایش دهیم که دراین راستا رشد و توسعه بنادر مهم است. 

الهیار افزود: با توجه به آنکه موضوعاتی نظیر طراحی بنادر، مدام در سطح دنیا درحال به‌روزسازی است تلاش کردیم با تعیین کاربری‌های هر بندر، با طراحی دقیق این کاربری‌ها را ارتقا دهیم. 

معاون مهندسی توسعه و مدیریت بنادر سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: باید بنادری نقطه‌یابی شوند که از نظر موضوعات دریایی و توان اکولوژیک مورد تأیید باشند. 

وی تأکید کرد: در این راستا تلاش کردیم طی همکاری با کشور هلند و توافق با انجمن پیانک (انجمن زیرساخت‌های دریایی دنیا که ما تنها کشور خاورمیانه عضو این انجمن هستیم)، در راستای طراحی بنادر جدید و بهینه‌سازی بنادر موجود، یکی از اساتید برجسته دانشگاه دلف که در طراحی بندری تخصص قابل ملاحظه‌ای دارد، استفاده کنیم.

اله یار اظهار کرد: اگر طراحی بنادر با دقت انجام شود، در هزینه‌های آتی آن بندر مؤثر خواهد بود و با کمترین هزینه، بیشترین بهره‌وری را از بندر خواهیم داشت.

وی بیان کرد: در نخستین دوره آن ۳۵ متخصص جوان ایرانی از بین ۱۰۰ نفر انتخاب شده تا با حضور اساتید برجسته داخلی وخارجی این، متخصصان ایرانی با طی دوره‌های مورد نیاز در دانشگاه امیرکبیر برای طراحی و ساخت بنادر تربیت شوند.

براساس گزارش فارس، در ادامه این مراسم، کریمی، رئیس دانشکده مهندسی صنایع و سیستم‌های مدیریت دانشگاه امیرکبیر گفت تفاهم‌نامه‌ای که بین سازمان بنادر، دانشگاه امیرکبیر و دانشگاه دلف هلند منعقد شد، بسیار جامع است و همه محور‌های آموزشی در حوزه طراحی بنادر را در بر می‌گیرد. 

کریمی ادامه داد: دانشگاه امیرکبیر برنامه‌های استراتژیکی برای توسعه دارد، این دانشگاه، دانشگاه نسل سوم است و کارآفرین خواهد بود و همه فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی آن برای برطرف کردن نیاز‌های کاربردی و عملیاتی است. 

وی افزود: تلاش کرده‌ایم از مشارکت دانشگاه‌های تراز اول دنیا نظیر اروپا، استرالیا و به خصوص هلند استفاده کنیم. 

رئیس دانشکده مهندسی صنایع و سیستم‌های مدیریت دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه هم‌اکنون ۲۵۰ نفر دانشجوی خارجی در دانشگاه امیرکبیر تحصیل می‌کنند، گفت: با همکاری دانشگاه‌های برتر هلند، فرانسه، آلمان، اتریش، ایتالیا و ... دوره‌های تخصصی برگزار می‌کنیم که تا مقطع دکترا امکان تحصیل وجود دارد. 

گفتنی است، این دوره آموزشی که یکی از ۴ دوره آموزشی پیش‌بینی شده در قالب برنامه‌های آموزش تخصصی کوتاه‌مدت معاونت مهندسی و توسعه امور زیربنایی است و اساتید برجسته‌ای از دانشگاه دلف هلند و ۳۰ نفر از کارشناسان منتخب ادارات کل بنادر استان‌ها و مهندسین مشاور فعال در عرصه مهندسی دریایی در آن حضور دارند.

بر اساس برنامه ریزی‌های انجام‌شده ۳ دوره آموزشی مهندسی بنادر، مهندسی سواحل و مدیریت سواحل نیز در قالب برنامه یاد شده تا پایان سال جاری و با همکاری دانشگاه‌های صنعتی امیرکبیر و دلف هلند برگزار خواهد شد./

نظر شما