شناسهٔ خبر: 45774 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

با دستور مقام عالی وزارت راه و شهرسازی اجرا می‌شود؛

بكارگیری ۶ روش جدید برای تامین منابع مالی پروژه های حاشیه شهر مشهد مقدس

حاشیه نشینی مشهد-پنجتن - شیخ حسن برنامه ساماندهی و توانمندی سازی حاشیه شهر مشهد از دولت یازدهم برای محلات هدف حاشیه شهر مشهد تحت عنوان بسته ای با اعتبار ۲ هزار و ۱۶۰ میلیارد تومان تهیه شد و در جلسه مورخ ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۳۹۳ ستاد توانمندسازی حاشیه شهر مشهد به عنوان پروژه های اولویت دار سال های ۹۴،۹۵و۹۶ به تصویب رسید تا به ترتیب اولویت مدنظر ستاد بازآفرینی پایدار محدوده و محلات ناکارآمدشهری اجرایی شود. در این زمینه به گفته استاندار خراسان رضوی تاکنون بیش از هزار میلیارد تومان در بخش های مختلف هزینه شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره راه و شهرسازی خراسان رضوی با تلاش نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی ردیف بودجه اختصاصی در لایحه بودجه سال ۹۴ و ۹۵ نیز گنجانده و در مجموع ۲۶۷ میلیارد تومان برای سال ۹۶ به استان ابلاغ شد که تاکنون بیش از ۱۰۲ میلیارد تومان پروژه های تعریف شده به اجرا گذاشته شده است. اما حتی با وجود ردیف بودجه اختصاصی حاشیه شهر، همچنان حاشیه شهر مشهد مقدس نیازمند اجرای پروژه های بسیاری در حوزه های توانمند سازی و احیای این مناطق در زمینه فرهنگی، اجتماعی و کالبدی است که لازم است در این زمینه راهکارهای جدید برای تامین منابع مالی دنبال شود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی که مسئولیت دبیرخانه ستاد بازآفرینی استان را برعهده دارد، با پیشنهاد شش روش جدید تامین منابع مالی به مقام عالی وزارت راه و شهرسازی، دستور اقدام برای استفاده از این روش ها را از دكتر آخوندی پیگیری می كند.

محمدرضا اخوان عبدالهیان مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی درباره روش های تامین منابع مالی پروژه های حاشیه شهر استان گفت: با توجه به کمبود منابع مالی دولتی باید منابع مالی پروژه های راه و شهرسازی با اولویت پروژه های حاشیه شهر از روش های دیگر تأمین شود؛ روش هایی که دیگر به بودجه های دولتی وابسته نباشد تا در پیچ و خم اداری گرفتار شود.

وی تصریح کرد: درباره چند روش از جمله تامین منابع از طریق تعریف پروژه های اقتصادی بر اساس نیاز مخاطبان و ساکنان، مشارکت مردمی، کمک های مردمی، بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت های همه دستگاه ها از جمله شهرداری، شرکت های خدماتی(آب و برق و گاز)، بانک ها، مرکزخدمات سرمایه گذاری و... و احصای تمام ظرفیت های موجود و تبدیل آن ها به فرصت های بالفعل برنامه ریزی می شود.

وی ادامه داد: همچنین تامین منابع با استفاده از مدل گرنت (کمک های بلا عوض کشورهای توسعه یافته به کشورهای در حال توسعه) و تسهیلات بین المللی طولانی مدت و کم بهره و بانک توسعه اسلامی و ... از دیگر روش هاست.

اخوان عبدالهیان درباره تامین منابع مالی از طریق مشارکت حداکثری مردم اظهار کرد: رکن اصلی توسعه مناطق حاشیه شهر، مردم هستند و مشارکت مردم در پیشبرد طرح ها و برنامه های توانمندی سازی نقش اساسی دارد.

مشارکت مردم از طریق شورای اجتماعی محلات

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی درباره چگونگی اجرایی شدن مشارکت مردم تصریح کرد: برای جلب کمک های مردمی باید ساختار سازی انجام شود که در این زمینه اقدام شده و قرار است در محلات هدف از طریق شورای اجتماعی محلات، زمینه مشارکت مردم فراهم شود.

وی افزود: با دخالت دادن شورای اجتماعی محلات در فرایند سامان دهی حاشیه شهر وتصمیم گیری برای اجرای پروژه ها ، روند برنامه ریزی نیز دچار تحول می شود و برنامه ریزی ها از پایین به بالا وبا نظر و کمک مردم خواهد بود که این خود باعث مشارکت بیشتر مردم نیز خواهد شد.

وی به مکاتبات انجام شده در زمینه تامین منابع مالی با وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد و گفت: با وزیر برای موافقت با تامین منابع مالی از روش هایی به غیر از منابع بودجه ای دولتی مذاکره و سپس به صورت کتبی روش های جدید جذب منابع برای پروژه ها پیشنهاد شد و وزیر راه و شهرسازی دستوراقدام در این زمینه را داده است و موضوع با هماهنگی معاون برنامه ریزی و تامین منابع وزیر و سرپرست دفتر عمران و به سازی شهری ایران دنبال می شود.

تامین منابع داخلی و خارجی

وی با بیان این که تامین منابع پروژه ها به صورت منابع داخلی و خارجی پیشنهاد شده است، تصریح کرد: در حوزه تامین منابع خارجی استفاده از مدل گرنت(ظرفیت کمک های بلا عوض ) ، تسهیلات طولانی مدت کم بهره ODA ، بانک توسعه اسلامی IDB ، جذب سرمایه گذار خارجی و ... مدنظراست.

اخوان عبدالهیان ادامه داد: همچنین در حوزه تامین منابع داخلی نیز تشکیل شرکت- پروژه‌ها، صندوق های سرمایه گذاری(خرد و خطر پذیر)، استفاده از مدل های مشارکتی عمومی_ خصوصی(ppp) ، ظرفیت صکوک، استفاده از مدل های سرمایه پذیری خیران و سمن ها برای تعریف پروژه ها مدنظراست.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی با اشاره به دستور وزیر راه و شهرسازی برای استفاده از روش های مذکور در تامین منابع مالی پروژه های حاشیه شهر یادآور شد: وزیر برای استفاده از این روش ها به سرپرست دفتر عمران و بهسازی شهری ایران دستور داده که با هماهنگی معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی در این زمینه اقدام کند./

نظر شما