شناسهٔ خبر: 45881 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معاون ساخت وتوسعه آزادراه‌ها خبر داد:

رویکرد‌های خلاقانه در احداث آزادراه‌های اولویت‌دار اقتصاد مقاومتی/ استفاده از شاخص‌های QA و QC در آزادرا‌ه‌های جنوبی تهران و اراک-خرم‌آباد

سید حسین میرشفیع معاون ساخت وتوسعه آزادراه‌ ها گفت: در راستای رویکرد متفاوت و خلاقانه در احداث آزادراه¬های کشور و مطابق با استانداردهای بین‌المللی، بسیاری از روش‌های احداث برای اولین بار در اجرای پروژه‌های اولویت‌دار اقتصاد مقاومتی به کار گرفته شد که بعد از این در تمامی طرح‌های آزادراهی کشور به اجرا در می‌آید.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، سید حسین میرشفیع ضمن اعلام این خبر گفت:‌ طرح‌های آزادراهی اولویت‌دار کشور در قالب هفت پروژه به طول ۲۳۷ کیلومتر تعریف شده که سعی شده است در اجرای این طرح‌ها رویکردهای نوینی مطابق استانداردها تعریف شود.

معاون ساخت وتوسعه آزادراه‌ها افزود:‌ مدیریت منابع مالی با توجه به تنوع و محدودیت‌های قانونی منابع یکی از روش‌های اصلی در این ساختار است که بهره‌مندی از اوراق مشارکت، مصالح تهاتری و موارد مشابه از این دست است.

میرشفیع پیاده‌سازی ساختار مدیریت و کنترل کیفیت در پروژه‌ها را یکی دیگر از اقدامات برشمرد و عنوان کرد: کنترل کیفیت Q.A و مدیریت کیفیت Q.C دو مقوله مهمی است که به ویژه در آزادراه‌ جنوبی تهران و آزادراه اراک- خرم‌آباد به کار گفته شده است.

وی توجه به ایمنی پروژه را همزمان با شروع مطالعات ضروری دانست و خاطرنشان کرد: ایجاد و پیاده سازی ساختار ممیزی ایمنی در پروژه‌ها همزمان با تکمیل مطالعات و در زمان احداث از دیگر مواردی است که در پروژه‌های اقتصاد مقاومتی به آن توجه ویژه شده است و آزادراه جنوبی تهران یکی از نمونه‌ها است.

تحول پروژه‌ها بر اساس شاخص‌های بین‌المللی ناهمواری

معاون ساخت وتوسعه آزادراه‌ها در ادامه اظهار داشت: برنامه‌ریزی شده است تا تحویل پروژه‌ها بر اساس شاخص‌های بین‌المللی ناهمواری (iri) صورت گیرد و این موضوع در زمان تحویل موقت تمامی پروژه‌ها اعمال می‌شود.

وی با تاکید بر اخذ عوارض الکترونیک خاطرنشان کرد: اقداماتی صورت گرفته است که در این پروژه‌ها اخذ عوارض و نظارت بر عملکرد اخذ عوارض به صورت الکترونیک انجام شود و به ترتیب تمامی آزادراه‌های کشور به این سیستم هوشمند مجهز می شوند.

میرشفیع استفاده از توانمندی‌های بومی در ساخت وتامین مصالح و نیروی انسانی را یکی دیگر از برنامه‌ها در این راستا معرفی کرد و گفت: به طور متوسط به منظور احداث هر کیلومتر از آزادراه ۱۰ تا ۱۲ نفر مشغول به کار هستند و بدین ترتیب با بهره‌مندی از نیرو و توان تخصصی بومی در پروژه‌ها ایجاد اشتغال مستقیم در استان‌های کشور صورت می‌گیرد.

معاون ساخت وتوسعه آزادراه‌ها پیاده‌سازی نظام مدیریت پروژه‌ها، توجه به معماری و منظر راه، تکمیل و بازنگری مطالعات در طرح‌های اجرایی حین ساخت و بهره‌مندی از مهندسی ارزش را از دیگر اقدامات در این راستا برشمرد.
 

 

 

نظر شما