به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در سیویکمین اتاق فکر سازمان بنادر و دریانوردی که به موضوع افزایش سهم ریل در حمل کالا به بندر و از بندر اختصاص داشت و با حضور نمایندگانی از سازمان بنادر و دریانوردی و همچنین شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در محل سازمان بنادر تشکیل شد به ارایه نکاتی پرداخت.
راستاد ضمن تسلیت به بازماندگان حادثه زلزله در کرمانشاه و تمامی هموطنان ایرانی، از آمادگی سازمان بنادر و دریانوردی برای کمک به زلزله زدگان خبر داد و گفت: با توجه به آنکه مایحتاج و نیازهایی برای زلزلهزدگان اعلام شده انشاءالله بر اساس نیازهایی که اعلام شده ادارات کل بنادر و دریانوردی استانها کمکهای خود را آماده کنند و در عینحال در ستاد نیز سازمان بنادر و دریانوردی در اسرع وقت از طرف جامعه دریایی و بندری کشور، کمکها را به سمت مناطق زلزلهزده هدایت میکند.
معاون وزیر راهوشهرسازی گفت: قطعا یک هدف مهم و راهبردی در سازمان بنادر و دریانوردی برای ما این است تا سهم حمل و نقل ریلی را از بنادر و به بنادر افزایش دهیم. این یک هدف راهبردی در راستای منافع سازمانی نیست بلکه منافع ملی ایجاب میکند که ما اینکار را به سرانجام برسانیم به همین دلیل برای ما بسیار مهم است که اینکار به سرانجام برسد.
مدیرعامل سازمان بنادرودریانوردی با اشاره به این مطلب که در سالیان گذشته موارد بسیار متعددی از سوی مسئولان امر برای افزایش سهم ریل در حمل کالا به بندر و از بندر ارایه شده است، تعریف پروژه را برای محقق شدن این مهم ضروری دانست و گفت: هدف راهبردی منسجم؛ افزایش سهم ریل در حمل کالا به بندر و از بندر، نباید به واسطه آمار عملیاتی از هدف اصلی منحرف شود.
وی ادامه داد: به عنوان نمونه وقتی میگوییم در ۶ ماهه نخست سال جاری (۹۶) ۲۶ درصد سهم حمل و نقل ریلی از بندر افزایش پیدا کرده است وقتی این آمار را با افزایش میزان تخلیه و بارگیری در بندر مقایسه میکنیم به این نتیجه میرسیم که سهم کمتر هم شده است و این همان نقطهای است که باید همیشه به آن توجه داشته باشیم.
راستاد تصریح کرد: آمارهای عملیاتی نباید مانعی برای پیشرفت همه جانبه شود. پیشرفت غایی مشخص است و آن هم این است که باید سهم ریل از کل کالا و باری که حمل میشود افزایش پیدا کند و باید به این موضوع توجه ویژه داشته باشیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: قاعدتا رفتن در چنین مسیری مستلزم داشتن برنامههای عملیاتی کوتاه مدت و بلندمدت است و سازمان بنادر و دریانوردی برای نخستین بار دارد ساختار تشکیلاتی خاصی را برای حمل و نقل ریلی در سازمان بنادر نهادینه و عملیاتی میکند تا با این رویکرد، سهم ریل در حمل کالا از بنادر و به بنادر، افزایش یابد.
مدیرعامل سازمان بنادرودریانوردی با اشاره به این مطلب که حمل مستقیم کالا از بندر شهیدرجایی که بزرگترین بندر کانتینری کشور است به صورت کاملا مستقیم با ریل، امکانپذیر نیست، گفت: حمل مستقیم کالا از بندر به صورت مستقیم با ریل در بنادر کوچک کشور قابل انجام است اما برای هدف اصلی ما که بندر شهید رجایی است قابل انجام نیست.
راستاد ادامه داد: در مورد ضرورت داشتن بخش ارزیابی ریلی در گمرگ نیز سازمان بنادر و دریانوردی آمادگی کامل دارد تا در صورتیکه این مهم سبب تحول حمل و نقل ریلی در بندر شود مکاتبات و رایزنی های لازم را با گمرک انجام دهد. بدین ترتیب نیز می توانیم بخش ارزیابی حمل کالای ریلی را در گمرک داشته باشیم.
وی تصریح کرد: قاعدتا باید ترمینال اپراتورها در این حوزه ورود پیدا کرده و تلاش کنند تا حمل کالا را از جاده به سمت حمل و نقل ریلی هدایت کنند.
راستاد همچنین گفت: در برخی از موارد که گفته میشود، منافع ایجاب میکند تا کالا از طریق جاده حمل شود، فکر میکنم ماندنش منافاتی ندارد که کالا از طریق کامیون از بندر به ریل منتقل شود. بنابراین امیدواریم که به افزایش سهم ریل در حمل کالا از بندر نزدیک شویم و به این ترتیب به استانداردهای جهانی برسیم.
وی در پایان اظهار امیدواری کرد تا در عالم واقعیت شاهد افزایش سهم ریل در حمل کالا به بنادر و از بنادر کشور و ضرورت کاهش حمل و نقل کالا روی جاده باشیم.
نظر شما