شناسهٔ خبر: 45934 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

عفیفی پور اعلام کرد:

رشد مثبت ۱۰ درصدی تخلیه و بارگیری کالا در بندر شهید رجایی/ صادرات، ترانزیت و ترانشیپ همچنان پررونق/ تردد ۲۳۰۰ کشتی به دروازه طلایی اقتصاد ایران

عفیفی پور مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان و مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی ضمن اشاره به رشد ۱۰ درصدی تخلیه و بارگیری انواع کالا در کارنامه عملیاتی مهم‌ترین و بزرگ‌ترین ایران، از رونق چشمگیر در صادرات، ترانزیت و ترانشیپ غیرنفتی طی هفت ماهه نخست امسال خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، اله مراد عفیفی پور در نشستی تازه‌ترین آمار و ارقام عملکرد منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی را تشریح کرد و گفت: طی هفت ماه نخست امسال در مجموع ۵۰ میلیون و ۲۶۹ هزار و ۴۱۸ تن کالای نفتی و غیرنفتی در بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران تخلیه و بارگیری شد که در همسنجی با سال گذشته رشد مثبت ۱۰ درصدی به ثبت رسید.

وی در ادامه بیان کرد: طی مدت یاد شده، ۳۴ میلیون و ۱۲۷ هزار و ۱۷۱ تن کالاهای غیرنفتی تخلیه و بارگیری شد که ۱۸ درصد افزایش عملیات در این‌گونه کالاها را شاهد بودیم. علاوه بر این، ۱۶ میلیون و ۱۴۲ هزار و ۲۴۷ تن به فرآورده‌های نفتی اختصاص دارد.

صادرات غیرنفتی به مرز ۲۲ میلیون تن رسید

عفیفی پور میزان صادرات کالاهای غیرنفتی در بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران را ۲۱ میلیون و ۷۸۷ هزار و ۸۹۱ تن با رشد مثبت ۱۳ درصدی عنوان کرد و افزود: طی همین مدت، رقمی نزدیک به ۵ میلیون و ۹۱۳ هزار و ۹۲۸ تن کالای غیرنفتی با رشد ۱۱ درصدی از طریق این بندر وارد و ۴۲ هزار و ۲۵۶ تن نیز کابوتاژ (حمل و نقل ساحلی) شد.

ترانزیت غیرنفتی ۳۰ درصد افزایش یافت

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان حجم کل کالاهای ترانزیت شده از طریق بندر شهید رجایی طی هفت ماهه امسال را بالغ بر سه میلیون و ۲۳۵ هزار تن با رشد ۳۰ درصدی اعلام کرد.

ترانشیپ غیرنفتی همچنان پررونق

وی عنوان کرد: از ابتدای امسال تاکنون، ترانشیپ کالاهای غیرنفتی شامل حجمی بالغ بر دو میلیون تن نیز از طریق خطوط کشتیرانی فیدری به بنادر دیگر جنوب کشور در راستای تبدیل بندر شهید رجایی به یک بندر کانونی، به انجام رسید که در همسنجی با سال گذشته، افزایش چشمگیر ۹۵ درصدی به ثبت رسید.

۴.۷ میلیون تن فرآورده نفتی صادرات شد

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح آمار عملیات نفتی در زون نفتی این منطقه ویژه اقتصادی (بندر خلیج‌فارس) پرداخت و گفت: از آغاز امسال تا ابتدای آبان ماه، چهار میلیون و ۷۰۱ هزار و ۷۲۲ تن فرآورده‌های نفتی به خارج از کشور صادر، نُه میلیون و ۵۶۲ هزار و ۷۹۶ تن کابوتاژ، ۴۱ هزار و ۵۸۶ تن فرآورده نفتی ترانزیت و یک میلیون و ۸۳۶ هزار و ۱۴۳ تن از این‌گونه کالاها، نیز از طریق بزرگ‌ترین بندر بازرگانی کشور وارد شد.

تردد ۲۳۰۰ فروند شناور به دروازه طلایی اقتصاد ایران

عفیفی پور در پایان به تردد دو هزار و ۳۴۴ فروند انواع شناور طی هفت ماهه سال ۹۶ به دروازه طلایی اقتصاد ایران اشاره کرد و گفت: یک هزار و ۹۵۴ فروند از این شناورها، بالای هزار تن و ۳۹۰ فروند نیز زیر هزار تن وزن داشته است که در مجموع شاهد افزایش حدود ۴ درصدی در این رابطه بودیم.

نظر شما