شناسهٔ خبر: 45940 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار بنادر و دریانوردی در هفته‌ای که گذشت؛

تامین منافع ملی و تلاش برای افزایش سهم ریل در حمل کالا از بنادر/ تشدید نظارت به منظور صیانت از سواحل شمال و جنوب کشور/ رتبه بیستم ایران در ترانزیت دریایی

گزارش آخر هفته تشکیل سی‌و‌یکمین اتاق فکر سازمان بنادر با تاکید بر افزایش سهم ریل در حمل کالا از بنادر، تشدید نظارت بر سواحل شمال و جنوب کشور، رتبه بیستم ایران در ترانزیت دریایی، اجرای فاز سوم بندر شهید رجایی و ایجاد دو خط کانتینری حمل کالای نفتی، تلاش برای لایروبی بندر بوشهر، بخشی از مهمترین اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهمترین اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته گذشته به شرح زیر است:

آمارهای مختلف از رتبه بندی جایگاه کشورهایی که دارای مرز آبی هستند نشان می دهد که هرچند ایران در منطقه از حیث ناوگان توانسته است جایگاه نخست را از آن خود کند اما در حمل‌و‌نقل دریایی در جهان، رتبه بیستم جهان را کسب کرده است که نشان دهنده مغفول ماندن این بخش در اقتصاد ایران را دارد.

این آمار نشان می‌دهد كه صدرنشین جابه‌جایی دریایی یونان است كه با ٣٠٨ میلیون تن جابه‌جایی در رتبه نخست قرار دارد. رتبه دوم در اختیار ژاپن با جابه‌جایی ٢٢٣ میلیون تن كالاست و سپس همسایه آسیای جنوب شرقی‌اش یعنی چین در جایگاه سوم قرار دارد. چینی‌ها توانسته‌اند در یك سال ١٦٥ میلیون تن كالا را در بخش دریایی جابه‌جا كنند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

یکصد و نود و هفتمین نشست شورای عالی هماهنگی ترابری کشور به ریاست وزیر راه و شهرسازی در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد که در آن نشست علاوه بر ارایه گزارشی از روند اجرای طرح تخصیص سوخت بر مبنای پیمایش به ناوگان جاده‌ای، راهکارهای توسعه گردشگری دریایی بررسی شد.

در بند سوم جمع‌بندی نشست فوق آمده است: موانع و راهكارهای توسعه گردشگری دريايی كشور با تشريح وضعيت گردشگري در دنيا، تجارب جهاني، فرصت‌ها، چالش‌ها و مشكلات پيش روي اين صنعت ارايه و با توجه به اقدامات سازمان بنادر و دريانوردي در مسير توسعه، مقرر گرديد كارگروه گردشگري دريايي با تمركز بر حمل‌ونقل تركيبي مسافري و با حضور سازمان‌هاي تابعه و مشاركت سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگری و همچنين بخش خصوصي به مسؤوليت سازمان بنادر و دريانوردی تشكيل شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تامین منافع ملی با افزایش سهم ریل در حمل کالا به بنادر و از بنادر به مناطق مختلف

محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در سی‌و‌یکمین جلسه اتاق فکر سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر این مطلب که از سوی جامعه‌دریایی اقلام موردنیاز زلزله‌زدگان کرمانشاه در اسرع وقت به منطقه منتقل می‌شود، گفت: باید ترمینال اپراتورها تلاش کنند تا حمل کالا را از جاده به سمت حمل و نقل ریلی هدایت کنند.

وی همچنین تصریح کرد: قطعا یک هدف مهم و راهبردی در سازمان بنادر و دریانوردی برای ما این است تا سهم حمل و نقل ریلی را از بنادر و به بنادر افزایش دهیم. این یک هدف راهبردی در راستای منافع سازمانی نیست بلکه منافع ملی ایجاب می‌کند که ما اینکار را به سرانجام برسانیم به همین دلیل برای ما بسیار مهم است که اینکار به سرانجام برسد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

سرمایه‌گذاری هندی‌ها در بندر چابهار

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین در هفته گذشته از انتخاب پیمانکار طرح توسعه شهیدرجایی تا دو ماه آینده خبر داد و گفت: هندی‌ها در بندر چابهار سرمایه‌گذاری می‌کنند. طرح توسعه فاز سوم بندر شهید رجایی با سرمایه‌گذاری ۸۶۰ میلیارد تومانی در ۳ سال به اجرا می‌رسد و با اجرای طرح توسعه فاز سوم بندر شهیدرجایی، ظرفیت کانتینری آن بندر به ۸ میلیون TEU خواهد رسید. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

ممانعت از ساخت‌وساز در حریم سواحل به منظور امنیت دریایی و بازرگانی

حسین معصوم نماینده تام الاختیار وزیر راه و شهرسازی در شورای حفظ حقوق بیت المال با تاکید بر ایجاد وحدت رویه در نحوه پیگیری پرونده های قضایی مربوط به تخلفات در سواحل کشور از تشدید نظارت برای صیانت از سواحل خبر داد و گفت: به منظور امنیت دریایی و بازرگانی از ساخت و ساز در حریم سواحل کشور به ویژه در شمال، ممانعت بعمل می آید.

معصوم با اشاره به این مطلب که سازمان بنادر و دریانوردی، برنامه های مناسبی برای صیانت و حفاظت از بنادر کشور دارد، گفت: برنامه‌های حفاظت و صیانت از بنادر و همچنین حریم دریا در سواحل‌شمالی کشور نیز در دست پیگیری جدی قرار دارد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

اجرای فاز سوم بندر شهیدرجایی با ۸۲۰۰ میلیارد ریال سرمایه

محمدرضا اله‌یار معاون مهندسی و توسعه اموردریایی سازمان بنادر و دریانوردی با حضور در نخستین دوره آموزشی طراحی بنادر با همکاری دانشگاه دلف هلند، دانشگاه امیرکبیر و سازمان بنادر و دریانوردی، گفت: اسناد مناقصه طرح توسعه فاز سوم بندر شهیدرجایی با ۸۲۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری نهایی شده است.

اله‌یار ادامه داد: در طی ۳۶ ماه این فاز آماده بهره برداری خواهد شد و ۱۴۰۰ متر اسکله نیز در این فاز ساخته می‌شود،  طرح توسعه فاز سوم بندر شهید رجایی توسط شرکت‌های ایرانی اجرایی می‌شود و این شرکت‌ها می‌توانند از توانمندی‌ها و دانش فنی شرکت‌های خارجی نیز در این فاز استفاده کنند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تلاش برای لایروبی بندر بوشهر

وی همچنین در هفته گذشته به همراه هیاتی از بندر بوشهر بازدید کرد و در جریان این بازدید، گفت: یکی از دو طرح تصویب شده لایروبی بندر بوشهر کانال مقابل مجتمع بندری نگین است که اعتبار اجرایی آن از منابع داخلی سازمان بنادر و دریانوردی تامین شده و به زودی به اجرا درخواهد آمد. طول لایروبی کانال اصلی بندر بوشهر ۱۵ کیلومتر است که اجرای این طرح نقش مهمی در پهلوگیری کشتی‌هایی با ظرفیت بالا را در بندر بوشهر دارد و این مهم نیز بعد از مراحل تامین اعتبار، اجرایی می‌شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

میزان تخلیه و بارگیری بنادر امیرآباد و نکا از مرز دو میلیون تن گذشت

علی خدمتگزار مدیرکل بنادر و دریانوردی و منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد با اعلام این مطلب که میزان تخلیه و بارگیری بنادر امیرآباد و نکا در استان مازندران از مرز دو میلیون تن گذشته است و در بندر نکا نیز افزایش ۱۲ برابری تخلیه و بارگیری مواد نفتی را تجربه کرده‌ایم، گفت: میزان تخلیه و بارگیری بنادر امیرآباد و نکا در هفت ماهه اول سال جاری (۹۶) با رشد بیش از ۵۶ درصدی از مرز دو میلیون تن گذشت. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

افزایش بالغ بر ۵ درصد عملیات تخلیه و بارگیری کالا در بندر آبادان

همچنین در هفته گذشته با اعلام مدیرکل بنادر و دریانوردی آبادان، آن بندر در هشت ماه سال جاری (۹۶) شاهد افزایش بیش از ۵ درصدی عملیات تخلیله و بارگیری بود. به گفته سفاری، میزان تناژ کالا در بندر آبادان که تاکنون تخلیه و بارگیری شده ۴۹ هزار و ۳۷۰ تن است که در مدت مشابه سال گذشته این میزان ۴۶ هزار و ۶۹۸ تن بوده است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

بازدید استاندار هرمزگان از بندر تیاب

در هفته گذشته، استاندار هرمزگان با همراهی نماینده مردم شرق استان در مجلس شورای اسلامی و مدیرکل بنادر و دریانوردی استان، طی سفری به شهرستان میناب از بندر چندمنظوره تیاب بازدید کرد. عفیفی‌پور گفت: بندر تیاب با سابقه ۱۴۰ سال استقرار گمرک و بیش از ۱۴ قرن پیشینه نقش آفرینی در تجارت دریایی از جمله باسابقه‌ترین بنادر تجاری و بازرگانی ایران محسوب می‌شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

ایجاد دو خط کانتینری در بندر شهیدرجایی برای حمل کالای‌نفتی

همچنین عفیفی‌پور در هفته گذشته از برنامه‌ریزی برای افزایش حمل کالا با ریل از بندر خبر داد و با اشاره به این مطلب که دو خط کانتینری در بندر شهیدرجایی برای کالای نفتی ایجاد شده است، گفت: نهایی‌کردن مانیفست ریلی و متقاعدکردن گمرک برای آنکه بخش مجزایی برای ارزیابی و ترخیص کالا ریلی در گمرک اتفاق بیفتد به افزایش سهم ریل از بنادر کشور منجر خواهد شد.(جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

نظر شما