شناسهٔ خبر: 46099 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

با توافق شرکت عمران شهرهای جدید با بانک مسکن اعلام شد:

ایده ساخت شهرهای جدید هوشمند در ایران کلید خورد/ تلاش برای ارتقای عملکردهای شهری در نسل نوی شهرهای جدید

جلسه توافق‌نامه اجرایی شدن ایده شهرهای جدید هوشمند در ایران با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل بانک مسکن در شرکت عمران شهرهای جدید به امضا رسید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی همواره یکی از آسیب‌های جدی در تحقق هر ایده نو پیش بینی نکردن نظام اجرایی مشخص و منطقی در آن راستا خواهد بود.ایده ایجاد شهرهای جدید ایران با اقتباس از  نمونه اروپایی خود از سال‌های میانی دهه ۶۰ آغاز و تا کنون ادامه یافته است.

در این میان بیشترین نقدی که به روند ایجاد شهرهای جدیدایران تا کنون از سوی جامعه تخصصی وارد می‌شود را می‌توان وابستگی آماده‌سازی اراضی و توسعه شهر به منابع مالی حاصل از فروش زمین،  تمرکز بر اراضی دولتی در مرحله مکان‌یابی شهرهای جدید و خام‌فروشی اراضی دانست.

از سوی دیگر تجارب جهانی در ایجاد شهرهای جدید روش‌های تامین مالی متفاوت‌تری را عرضه کره است که بی شک در تغییر پارادایم ایجاد شهرهای جدید آموختن از این تجارب بسیار مفید فایده خواهد بود.

نگاه به تجربه ایجاد شهرهای جدید در کشور کره جنوبی (به عنوان یکی از پیشگام ترین کشورها در زمینه ایجاد شهرهای جدید)نشان می‌دهد که این کشور قبل از تعریف و طراحی نظام  اجرایی مشخص، وارد مرحله  ایجاد شهر جدید نمی‌شود.

با توجه به این مهم و و تفاهم منعقده فی مابین شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید و سازمان زمین و ساختمان کره جنوبی (LH) جلسه‌ای در محل شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید با حضور بت شکن مدیرعامل بانک مسکن، طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید،پشت مشهدی رئیس مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی،امینی مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری مسکن، مدیرعامل مرکز توسعه کارآفرینی بانک مسکن برگزار و اهدافی از جمله اجرایی کردن ایده شهرهای جدید هوشمند در قالب نسل نو شهرهای جدید از طریق همکاری سه جانبه بانک مسکن، شرکت عمران شهرهای جدید و سازمان زمین و ساختمان کشور کره جنوبی، ایجاد بستر مناسب در شهرهای جدید به منظور استقرار استرات آپ‌ها با همکاری شرکت عمران شهرهای جدید و مرکز توسعه کارآفرینی بانک مسکن، استقرار پردیس‌های فن آوری در شهرهای جدید با همکاری مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی و شرکت عمران شهرهای جدید و تاسیس صندوق زمین و ساختمان در شهرهای جدید اندیشه، بهارستان و صدرا به عنوان اولویت‌های اصلی تفاهم‌نامه اعلام شد.

امروزه، جهان با خو گرفتن با ایده شهر هوشمند،  ناشی از انعطاف‌پذیری این ایده و با درنظرگرفتن تقاضاهای به شدت متفاوت شهری، کاملاً بر خلاف پارادایم‌ها و طرح‌های پیشین که به شیوه‌ای سختگیرانه، تنها به اندازه اقتصاد کشور یا ساختارهای شهری، مربوط می‌شد، رشد کرده است.

شهر هوشمندی که  قرار است در آینده‌ای نزدیک از طریق همکاری فوق الذکر  ساخته شود برای کیفیت زندگی و شادمانی مردم، حل مسائل شهری، رشد اقتصادی پایین، نرخ کم موالید، پیری جمعیتی، بیکاری جوانان و مسائل امنیتی و حمل و نقل، همچنین پاسخ به گرمایش جهانی و نگرانی‌های تغیرات اقلیمی طراحی خواهد شد.

شهرهوشمند، بنا بر راه‌حل‌های مختلف سیستمی، زیست محیطی و اجتماعی تعریف می‌شود.

این شهرهمچنین در قالب شهر پایداری که به طور موثر عملکردهای شهری آن مانند مدیریت، حمل ونقل، لجستیک (تدارکات)، جلوگیری از بلا و جرم وجنایت، مدیریت انرژی، محیط زیست وآب، مسکن، و رفاه و حل چالش‌های شهری را با اتخاذ تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات و تکنولوژی‌های سبز برای فضاهای شهری بهبود می‌بخشد، تعریف می‌شود.

در حال حاضر کشورهای درحال توسعه،به مدل توسعه شهری کشور کره جنوبی، که دارای رشد فشرده در مدت زمان کوتاه، و توسعه شهری موفق است،علاقه مند بوده و در آرزوی محک زدن این مدل و تقویت همکاری هستند.

بنابراین و در قالب تعریف و تدوین نظام اجرایی شهرهای جدید هوشمند در ایران این نشست با بحث و تبادل نظر در خصوص نحوه تامین مالی توسط بانک مسکن و اجرای آن توسط شرکت سرمایه‌گذاری مسکن و شرکت عمران شهرهای جدید آغاز گشت و تصمیم بر آن شد در راستای انتقال این دانش از سوی کشور کره جنوبی موضوع را در یکی از شهرهای جدید نسل دوم محقق نمایند.

 تا کنون کره جنوبی در کشورهای مختلف این انتقال دانش را به صورت عملیاتی انجام داده است و پیش بینی می شود تا  ۱۴۰۰در قالب نسل نو شهرهای جدید این انتقال دانش در کشور ما نیز محقق شود.

در پایان این نشست در خصوص تدوین مشوق‌ها به منظور استقرار استارت‌آپ‌ها و همچنین جانمایی پردیس‌های علم و فن آوری در شهرهای جدید ، ایجاد صندوق زمین و ساختمان در شهرهای جدید اندیشه، بهارستان و صدرا  مواردی طرح و در دستور کار کمیته مشترک طرفین قرار گرفت.

همچنین مقرر این نشست به صورت ماهانه در محل شرکت عمران شهرهای جدید برگزار شود.

نظر شما