شناسهٔ خبر: 46143 - سرویس شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ

در نشست مدیران فناوری اطلاعات ادارات کل راه و شهرسازی صورت گرفت؛

بررسی روند پيشرفت پروژه‌های فناوری اطلاعات در وزارت راه و شهرسازی/ راه‌اندازی چند پروژه فنآوری اطلاعات مرتبط با دولت الکترونیک

مهدی صفدری نشست مدیران فناوری اطلاعات ادارات کل راه و شهرسازی با هدف پیگیری روند پیشرفت پروژه‌های فنآوری اطلاعات براساس نقشه معماری کلان سازمانی با حضور مهدی صفدری رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در این نشست مهدی صفدری با اشاره به نقش كليدي مديران فناوري اطلاعات ادارات كل راه و شهرسازي در توسعه دولت الكترونيك در وزارت راه و شهرسازي، بر ضرورت توجه و تعامل مديران ادارات كل راه و شهرسازي استان‌ها بر اجراي پروژه‌هاي تعريف شده در حوزه فناوري اطلاعات تاكيد کرد.

صفدری با بیان اینکه از ابتداي امسال فعالیت چند پروژه فناروي اطلاعات در حوزه توسعه دولت الكترونيك مطابق با نقشه كلان معماري سازماني در وزارت راه و شهرسازی آغاز شده است، اظهار داشت: سامانه GIS يك‌پارچه وزارت راه و شهرسازي، سامانه يك‌پارچه حسابداري تعهدي، سامانه يك‌پارچه اتوماسيون اداري، سامانه مديريت بر سفرهاي خارجي، سامانه داشبورد مديريتي و هوش سازماني پروژه‌های در دست اقدام وزارت راه و شهرسازی هستند.

وی با اعلام اينكه مراحل آموزش سامانه يك‌پارچه مالي در وزارت راه و شهرسازی در حال اجرا است از تشکیل ۳ گروه‌بندي براي استان‌ها و ستاد وزات متبوع (هر گروه ۱۲ اداره كل راه و شهرسازي) خبر داد و تصریح کرد:  با برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته راهبران مالي و همكاران مرتبط از هر اداره‌كل در اين دوره‌ها شركت کرده (هر دوره ۱۴ روز) و پس از آموزش، عمليات بهره‌برداري از سامانه در استان‌ها آغاز می‌شود.

صفدری اضافه کرد: سامانه يك‌پارچه مالي جديد جایگزین سامانه‌هاي مالي فعلي خواهد شد و زمانبندي اجراي اين پروژه تا پايان سال ۱۳۹۶ خواهد بود.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت راه با اشاره به ویژگی‌های مهم سامانه یکپارچه مالی گفت: ايجاد فرآيندهاي مالي هماهنگ، افزايش انضباط مالي ، شفاف سازي اطلاعات مالي، دسترسي لحظه‌اي به اطلاعات مالي‌، پيشرفت فيزيكي و مطالبات پيمانكاران و همچنين كاهش هزينه در پيشتيباني از سامانه‌اي مالي برخی از امتیازات این سامانه نسبت به سامانه قبلی است.

صفدری در بخشی دیگر از سخنان خود به برنامه زمانبندي اجراي پروژه‌هاي در دست اجرا اشاره کرد و گفت: راه‌اندازي و كاربردي نمودن سامانه‌هاي یک‌پارچه اتوماسیون اداری، سامانه  GISیک‌پارچه، سامانه‌های داشبورد مدیریت و هوش سازماني (BI) نقش بسزايي در ايجاد يكپارچگي در اطلاعات و فراهم نمودن بسترهاي لازم جهت اخذ تصميمات مديريتي كلان در وزارت راه و شهرسازي خواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی یکی از بزرگترین تولید کنندگان داده‌های مکانی در کشور است گفت: مي بايست زيرساخت‌هاي مناسبي در حوزه جمع آوري و به اشتراك گذاري داده مكاني فراهم کرد که اين موضوع در طراحي سامانه مركز تبادل اطلاعات مكاني ("متا") و سامانه GIS يكپارچه مورد توجه قرار گرفته و در حال حاضر نزديك به ۸۰ هزار لايه مكاني در سامانه "متا" توسط اداره كل راه و شهرسازي و شركت‌ها و سازمان‌هاي تابعه درج شده است.

صفدری افزود: در توليد سامانه GIS يكپارچه به اين موضوع تاكيد شده كه براي بروز بودن اطلاعات مكاني مي بايست اين اطلاعات در جريان فرآيندهاي سازماني قرار گرفته و بر اين اساس رويكرد توليد سامانه مذكور مبتني بر ارايه سرويس مكاني به ساير سامانه‌ها مي‌باشد.

رئیس مرکز فنآوری اطلاعات وزارت راه و شهرسازی به چشم‌انداز فناوری اطلاعات در وزارت راه و شهرسازي اشاره کرد و گفت: چشم انداز و برنامه اجرايي در حوزه فناوري اطلاعات در نقشه معماري كلان سازماني تدوين و ارائه شده است و در بهمن ماه سال ۹۵ با امضاء وزیر محترم راه و شهرسازی رسیده و به شركت‌ها و سازمان‌هاي تابعه وادارات کل راه و شهرسازي استان‌ها جهت اجرا، ابلاغ شده است.

صفدری با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی در زمره وزارتخانه‌هاي پیشرو در فناوری اطلاعات است خاطر‌نشان کرد: باید تلاش‌های زیادی برای حفظ و ارتقاء این جايگاه انجام داده و با برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته مطابق نقشه راه معماري كلان سازماني، بايد گام‌هاي بلندي در خصوص فرهنگ سازي و ايجاد دولت الكترونيك در وزارت راه و شهرسازي برداريم.

نظر شما