شناسهٔ خبر: 46146 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

عضو هیئت مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل مطرح كرد:

حمایت شرکت ساخت و توسعه از ایده‌های نوآورانه در زمينه ساخت حفاظ‌های بتنی

سیدحسین میرشفیع عضو هیئت مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل با بیان اینکه نکته اصلی در مورد حفاظ‌های جاده‌ای بتنی، تأمین ایمنی و رویکرد اولیه نوآوری در تولید است تصریح کرد: هیچ دلیلی برای استفاده از شکل رایج وجود ندارد؛ بنابراین هر ایده‌ای که بهتر از حفاظ‌های بتنی موجود باشد برای ما قابل‌قبول است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سید حسین میرشفیع در همایش دوام حفاظ‌های بتنی راه‌ اظهار داشت: نکته اصلی در مورد حفاظ‌های جاده‌ای بتنی، تأمین ایمنی و رویکرد اولیه نوآوری در تولید است، لذا هیچ دلیلی برای استفاده از شکل رایج وجود ندارد؛ بنابراین هر ایده‌ای که بهتر از حفاظ‌های بتنی موجود باشد برای ما قابل‌قبول است که البته باید از سوی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی باید شناسایی شود تا موردحمایت قرار گیرد.

وی افزود: رویکرد دیگر تولید باکیفیت، روش‌های مناسب تولید و جلوگیری از تولید این محصول توسط افراد متفرقه است که روش‌های کارخانه‌ای ظاهراً قابلیت کنترل بیشتری دارند و فناوری‌های متعددی را می‌توان در حین تولید استفاده کرد. البته باید از صلاحیت تولیدکنندگان به‌منظور طراحی مناسب مطلع باشیم زیرا عمده مباحث ما در خصوص حفاظ‌های بتنی بحث دوام است.

میرشفیع با تأکید بر اینکه باید حفاظ‌های بتنی با دوام تولید شوند، تأکید کرد: یکی از موارد تحقیقاتی، مطالعه بر روی افزودنی‌های قابل‌استفاده در تولید حفاظ‌های بتنی است تا نسبت آب به سیمان و نفوذپذیری به حداقل برسد به‌علاوه می‌توان رویه‌هایی را برای حفاظ‌های بتنی طراحی کرد و نکته دیگر اینکه برای تولید نیوجرسی‌ها به شکل معمول از سیمان معمولی استفاده می‌شود درصورتی‌که حفاظ‌های بتنی در معرض «یون‌ کلر» هستند.

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های شرکت ساخت یادآور شد: البته در زمان عملیات راهداری می‌توان از روش‌های و مواد دیگری برای یخ‌زدایی استفاده کرد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور راه روستایی با اشاره به زیبایی ظاهری نیوجرسی‌ها تأکید کرد: ظرفیت مناسب و ایده‌های خوبی را می‌توان در این حوزه فراهم کرد تا زیبایی حفاظ‌های بتنی نیز موردتوجه قرار گیرد تا یک حفاظ یکنواخت وسط آزادراه مشاهده نشود. همچنین زمینه تحقیقاتی وجود دارد که روشنایی ایمن‌تری بدون قطع حفاظ‌های بتنی وجود دارد به‌طوری‌که یکی از کارهایی که مورداستفاده قرار می‌گیرد نصب تیر‌های برق در میان نیوجرسی‌ها و اتصال ‌آن‌ها از طریق بست‌های فلزی به یکدیگر است.

وی خاطرنشان کرد: با استفاده از نمک، فقط نیوجرسی نیست که آسیب می‌بیند بلکه تمام سازه‌ها همچون پل‌ها در معرض تخریب هستند. ازاین‌رو داشتن جایگزین نمک ارزش خواهد داشت به‌طوری‌که حتی در صورت بالا رفتن هزینه‌های جایگزینی به‌مراتب از هزینه‌های ایجادشده بر سر تخریب سازه‌ها کمتر است.

عضو هیئت‌مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل به عدم استفاده از حفاظ‌های بتنی در مناطق کولاکی اشاره کرد و گفت: به‌منظور جلوگیری از وقوع حوادث بر اثر یخ‌زدگی سطح جاده‌ها در مناطق کولاکی، پیشنهاد می‌شود تبصره‌‌ای برای این مناطق تهیه شود تا برف بتواند در زمان شدت وزش باد از زیر حفاظ عبور کند.

میرشفیع همچنین رویکرد عدم استفاده از حفاظ در برخی مناطق را مطرح کرد و گفت: به‌جای نصب حفاظ می‌توان طویل کردن طول پل‌ها، افزایش مسیر پیمایش خارج از جاده و کاهش سطح جاده را در دستور کار قرار داد. البته در این رابطه باید توجه داشت که هر چه حفاظ‌های های بتنی کاهش پیدا کند، صرفه‌جویی اقتصادی به همراه خواهد داشت. 

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها، آمادگی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل برای حمایت از ایده‌های جدید و دارای نوآوری برای تولید حفاظ‌های بتنی را اعلام کرد.

نظر شما