شناسهٔ خبر: 46148 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

کشاورزیان در گفتگو با پایگاه خبری مطرح کرد:

ممنوعیت تردد ۳ هزار کامیون فرسوده با آغاز طرح خروج ناوگان بالای ۵۰ سال از سال ۹۷

داود کشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ممنوعیت تردد وسایل نقلیه سنگین با عمر ۵۰ سال به بالا از ابتدای سال ۹۷ گفت: در این مرحله حدود ۲ تا ۳ هزار دستگاه از ناوگان فرسوده کشور را شامل شود؛ اما این روند به‌طورقطع باید ادامه پیدا کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی داود کشاورزیان در پاسخ به سؤال خبرنگار این پایگاه در خصوص ممنوعیت تردد وسایل نقلیه سنگین با عمر ۵۰ سال به بالا از ابتدای سال ۹۷ اظهار داشت: نوسازی ناوگان باری یکی از پروژه‌هایی است که از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در دست اقدام قرار دارد و برای اینکه مالکین کامیون‌های فرسوده به نوسازی ناوگان ترغیب شوند، باید فرصتی برای آن‌ها فراهم شود.

وی افزود: وجود ناوگان فرسوده اجازه فعالیت مورد نیاز را به آن‌ها نمی‌دهد لذا در کنار پروژه نوسازی ناوگان و تسهیلات پرداختی باید محدودیت‌هایی برای ناوگان فرسوده ایجاد شود که باید سنجیده عمل شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: در گام اول مقرر شد که تردد ناوگان با سن بیش از ۵۰ سال ممنوع شود تا از اول سال آینده این اقدام عملیاتی شود که در این مرحله حدود ۲ تا ۳ هزار دستگاه از ناوگان فرسوده کشور را شامل شود؛ اما این روند به‌طورقطع باید ادامه پیدا کند.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به تصویب قانون هوای پاک در مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس این قانون فعالیت کلیه ناوگان فرسوده درزمینهٔ کالا و مسافر ممنوع است و این در حالی است که طبق مصوبه دولت برای فعالیت ناوگان فرسوده در حال حاضر ۲۵ سال است. البته مقررشده که قانون جدید سن فرسودگی ناوگان در دولت به تصویب برسد اما گمان نمی‌رود سن فرسودگی از ۳۵ سال بیشتر اعلام شود.

کشاورزیان خاطرنشان کرد: ازاین‌رو اقدامات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با ممنوعیت تردد ناوگان با سن بالای ۵۰ سال از سال آینده آغاز و در ادامه منتظر مصوبه دولت در مورد سن ناوگان فرسوده اعلام شود.

گفتنی است، كشاورزیان در آيين تكريم و معارفه مدیر سابق و مديركل جدید راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان لرستان در ۲۹ آبان با اشاره به پایین بودن تردد ناوگان باری کشور نسبت به متوسط دنیا اظهار داشت: ناوگان کالای کشور به‌طور متوسط در هرسال ۶۰ هزار کیلومتر تردد دارد درحالی‌که این شاخص در دنیا بیش از ۱۵۰ هزار کیلومتر است. هرچند شرکت‌هایی نیز در کشور داریم که در مقیاس بیشتر از این کار می‌کنند.

معاون وزیر راه‌وشهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: یكی از سیاست‌های سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای ارتقاء بهره‌وری است زیرا متأسفانه امروز بخش حمل‌ونقل كالا قسمت زیادی از بیكاری را در كشور به دوش می‌کشد و هیچ عامل بازدارنده‌ای نتوانسته از تردد کامیون‌های فرسوده در کشور جلوگیری کند به‌گونه‌ای که رانندگان چندین روز در نوبت بار هستند.

 وی از بخشنامه جدید سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برای ساماندهی ناوگان حمل‌ونقل کالا خبر داد و خاطرنشان کرد: بر اساس بخشنامه جدید از سال آینده محدودیت‌های قانونی برای ناوگان فرسوده حمل کالا اعمال خواهد شد به‌طوری‌که در سال ۹۷ ضمن جلوگیری از صدور بارنامه برای کامیون‌های بالای ۵۰ سال، از تردد آن‌ها نیز ممانعت می‌شود

این مقام مسئول  نوسازی ناوگان حمل‌ونقل را به دو دلیلِ کاهش مصرف سوخت و ارتقاء محیط‌زیست ضروری دانست و تصریح کرد: برای این منظور قراردادهایی با شرکت‌های خودروسازی برای نوسازی ناوگان منعقد گردیده که در بخش ناوگان حمل‌ونقل مسافر از محل منابع داخلی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و برای ناوگان کالا نیز از محل ماده ۱۲ قانون از سوی وزارت نفت بخشی از سود تسهیلات نوسازی ناوگان تقبل می‌شود

کشاورزیان همچنین خاطرنشان كرد: برای توجیه سرمایه‌گذاری در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای، اعمال محدودیت‌هایی برای ناوگان فرسوده اجتناب‌ناپذیر است.

نظر شما