شناسهٔ خبر: 4622 - سرویس پربحث‌ترین اخبار
نسخه قابل چاپ

سه ویژگی مهم یک سازنده حرفه‌ای مسکن

محمود گلابچی چهره ماندگار ایران در مهندسی راه و ساختمان، تخصص را از ویژگی بارز یک سازنده حرفه‌ای توصیف و تاکید کرد: سازندگان حرفه‌ای باید در حوزه فعالیت خود دارای دانش، تجربه و اطلاعات تخصصی باشند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی پروفسور محمود گلابچی ضمن بیان مطلب فوق، به صما گفت: قطعا سازندگان غیرحرفه‌ای و ورود غیرتخصصی آنها به عرصه ساخت و ساز، نیازها و کیفیت‌های مورد نظر کشور را در حوزه معماری و مهندسی پاسخگو نیستند.

عضو شورای تدوین مقررات ملی ساختمان، تسلط و احاطه اجرایی را از دیگر ویژگی مهم یک سازنده حرفه‌ای مسکن و ساختمان برشمرد و اذعان داشت: برای نمونه ممکن است یک سازنده در طول فعالیت خود چندین فرودگاه ساخته باشد اما با این تجربه نمی‌تواند ورزشگاه بسازد لذا تسلط به زمینه اجرایی و کسب آن برای تمام سازندگان حرفه‌ای الزامی است.

این مدرس دانشگاه، تعهد و اخلاق حرفه‌ای را از سومین نیاز یک سازنده حرفه‌ای دانست و تاکید کرد: پایبندی به ضوابط و مقررات نه فقط به لحاظ قانونی بلکه به لحاظ اخلاقی ویژگی شاخص یک سازنده حرفه‌ای است؛ بنابراین سازندگان باید خود را در قبال آیندگان و کلیه افرادی که از محصول آنان بهره‌مند می‌شوند پایبند و متعهد بدانند.

وی در ادامه اظهارات خود، افزود: بنابراین دانش، تجربه و تعهد سه ویژگی اصلی یک سازنده حرفه ای است که می‌تواند طراحی و ساخت مسکن و ساختمان کشور را با شرایط مطلوب پیش ‌برد.

عضو هیئت امنای انجمن مفاخر معماری ایران با اشاره به عمر مفید ساختمان‌ها در کشور، افزود: در حال حاضر عمر مفید ساختمان‌ها در ایران بین 25 تا 40 سال است لذا سازندگان با رعایت اصول اشاره شده می‌توانند عمر ساختمان‌ها را به 120 سال نیز برسانند.

پروفسور گلابچی با بیان اینکه سازندگان حرفه‌ای بیشترین نقش را در ارتقای عمر ساختمان‌ها دارند، گفت: اکنون کشور ما در طراحی و معماری کمبودی ندارد چرا که معماران طرح خود را طبق استانداردهای دنیا ارائه می‌دهند، اما فقدان سازندگان حرفه‌ای موجب شده طرح استاندار معمار، به خوبی پیاده‌سازی نشود.

عضو شورای تدوین مقررات ملی ساختمان با بیان اینکه سازندگان حرفه‌ای می‌توانند، مجری بناهای تاریخی و زنده‌سازی بافت‌های فرسوده باشند، گفت: نوسازی بافت‌های فرسوده، حفظ مدیریت شهری و امکان فراهم شدن تسهیلات نوسازی از وظایف سازندگان حرفه‌ای است که جایگاه آنها را همتراز با طراحان و برنامه‌ریزان شهری کرده است.

استاد نمونه دانشگاه تهران، ارائه سیاست‌های تشویقی از سوی دولت به سازندگان حرفه‌ای را روش مناسبی برای حمایت از ا ین مجریان دانست و یادآور شد: دولت و نهادهای نظارتی باید یک نظام ارزیابی دقیق برای نتایج و حاصل کار سازندگان حرفه‌ای پیش‌بینی کنند تا شرایط شناساندن این افراد به صنعت ساختمان فراهم شود.

پروفسور گلابچی در پایان خاطر نشان کرد: دولت می‌تواند با راه‌اندازی سیستم کنترل، نظارت و ارزیابی، سازندگان حرفه‌ای را شناسایی و تشویق کند تا شرایط ارتقای کیفیت در اجرای ساختمان فراهم شود و از طرفی اگر سازندگان غیرمتخصص فعالیت خود را ارتقا ندهند اجازه فعالیت در عرصه ساخت و ساز از آنها سلب شود.

نظر شما