شناسهٔ خبر: 46240 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار بنادر و دریانوردی در هفته‌ای که گذشت؛

استقبال ایران از سرمایه گذاری هندوستان در بندر چابهار/ سرمایه گذاری ۹ هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی در پس‌کرانه‌های بندری کشور

بندر امام خمینی تاکید وزیر راه و شهرسازی بر استقبال ایران از سرمایه گذاری هندوستان در بندر چابهار، سرمایه گذاری ۹ هزار میلیاردتومانی بخش خصوصی در پس‌کرانه‌های بندری کشور، پیشرفت ۸۲ درصدی پایانه و اسکله کانتینری مجتمع نگین بوشهر و فعال کردن خطوط کشتیرانی بین المللی در شمال کشور از مهترین اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهمترین اخبار حوزه بنادر و دریانوردی به شرح زیر است:

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در دیدار با وزیر مشاور در روابط خارجی هندوستان در حاشیه کنفرانس توسعه همکاری منطقه ای برای افغانستان -RECCA-  گفت: توسعه چابهار گامی اساسی در راستای تحقق راهبرد دولت در توسعه محور شرق و تسهیل ارتباطات منطقه به ویژه ارتباط کشورهای افغانستان و آسیای مرکزی با دریای عمان و اقیانوس هند است به همین دلیل از سرمایه­‌گذاری دیگر کشورها از جمله هندوستان استقبال می‌کنیم.

وی، موافقتنامه چابهار را به جهت کمک به روند توسعه همکاری‌های اقتصادی با دیگر کشورهای آسیای میانه، گامی مهم و اساسی در رونق اقتصادی سه کشور ایران، هندوستان و افغانستان دانست و افزود: انتقال نخستین محموله گندم از هندوستان به افغانستان از طریق بندر چابهار گام نخست در رسیدن به این هدف است و باید این سه کشور با تلاشی بیشتر در راستای تحقق اهداف موافقتنامه حرکت کنند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

پیشرفت ۸۲ درصدی پایانه و اسکله کانتینری مجتمع نگین بوشهر

محمد راستاد در حاشیه بازدید از روند ساخت پایانه‌ها و اسکله‌های مجتمع بندری جزیره نگین بوشهر با اشاره به اجرای فاز نخست طرح توسعه بندر چابهار، گفت: این طرح، اوایل آذرماه سال جاری (۹۶) با حضور رئیس‌جمهوری و مقامات کشورهای منطقه افتتاح می‌شود. همچنین، پایانه و اسکله کانتینری مجتمع نگین بوشهر تاکنون ۸۲ درصد پیشرفت داشته است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

فعال‌کردن خط کشتیرانی بین‌المللی در شمال کشور

استاندار مازندران ضمن تشریح برنامه‌هایی که در تعامل با وزارت راه‌و‌شهرسازی در دستور کار دارد، از بررسی راه‌اندازی راه‌آهن منطقه خزر به پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی خبر داد و گفت: فعال‌کردن خط کشتیرانی بین‌المللی به کشورهای همسایه همچون روسیه، آذربایجان و قزاقزستان از دیگر برنامه‌هایی است که دنبال می‌کنیم. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

رشد مثبت ۱۰ درصدی تخلیه و بارگیری کالا در بندر شهید رجایی

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان و مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی ضمن اشاره به رشد ۱۰ درصدی تخلیه و بارگیری انواع کالا در کارنامه عملیاتی مهم‌ترین و بزرگ‌ترین ایران، از رونق چشمگیر در صادرات، ترانزیت و ترانشیپ غیرنفتی طی هفت ماهه نخست امسال خبر داد.

عفیفی‌پور گفت: طی هفت ماه نخست امسال در مجموع ۵۰ میلیون و ۲۶۹ هزار و ۴۱۸ تن کالای نفتی و غیرنفتی در بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران تخلیه و بارگیری شد که در همسنجی با سال گذشته رشد مثبت ۱۰ درصدی به ثبت رسید. همچنین، طی مدت یاد شده، ۳۴ میلیون و ۱۲۷ هزار و ۱۷۱ تن کالاهای غیرنفتی تخلیه و بارگیری شد که ۱۸ درصد افزایش عملیات در این‌گونه کالاها را شاهد بودیم. علاوه بر این، ۱۶ میلیون و ۱۴۲ هزار و ۲۴۷ تن به فرآورده‌های نفتی اختصاص دارد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

موافقت با ساخت ۴ سازه دریایی

همچنین در هفته گذشته، کمیته صدور مجوز سازه‌های دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با تمدید مجوز ساخت و مجوز بهره‌برداری برای ۴ سازه دریایی موافقت کرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

امضای تفاهم نامه همکاری علمی آموزشی اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان و دانشگاه امیرکبیر

تفاهم‌نامه همکاری‌های علمی و تحقیقاتی میان اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان و دانشگاه امیرکبیر (واحد ماهشهر) با هدف گسترش هرچه بیشتر زمینه همکاری‌های علمی، پژوهشی و آموزشی منعقد شد. معاون طرح و توسعه اداره کل بنادر و دریانوردی استان ضمن اعلام این خبر گفت: طی دیدار نمایندگان دانشگاه امیرکبیر (واحد ماهشهر) با مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان و مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره)، سند همکاری علمی و تحقیقاتی فی‌مابین به منظور بهره‌گیری از امکانات علمی، فنی، اقتصادی و تخصصی این مرجع دریایی کشور در استان خوزستان برای توسعه آموزش‌های بندری و دریایی به امضاء رسید.(جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

جابجایی ۶۱ میلیون تن کالا در بنادر هرمزگان

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از جابجایی ۶۱ میلیون تن انواع کالا و ترابری ۱۰ میلیون نفر سفر دریایی در کارنامه عملیاتی بنادر تجاری و مسافری این استان طی هفت‌ماهه امسال خبر داد و گفت: طی این مدت، در مجموع ۶۱ میلیون و ۳۹۵ هزار و ۳۳۲ تن کالای نفتی و غیرنفتی در بنادر این استان تخلیه و بارگیری شد که ۶.۷ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش عملیات داشته‌ایم.

وی با اشاره به افزایش ۱۳ درصدی عملیات جابجایی کالای غیرنفتی در بنادر این استان افزود: از مجموع عملیات انجام شده، ۴۰ میلیون و ۱۵۳ هزار و ۹ تن مربوط به کالاهای غیرنفتی و ۲۱ میلیون و ۲۴۲ هزار و ۳۲۳ تن به کالاهای نفتی اختصاص دارد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

نظر شما