شناسهٔ خبر: 46248 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

حمل و نقل ریلی در هفته گذشته:

منابع مالی تامین شود تمام مراكز استان‌ها را به شبكه ریلی متصل می‌كنیم/ امضاء تفاهم‌نامه تبیین نقشه راه ارتقاء همكاری­‌های ایران و کره جنوبی

گزارش آخر هفته  تکلیف راه‌آهن برای جابجایی ۲ میلیون مسافر در برنامه ششم توسعه، ايران جزو كشورهای پيشرو در به كارگيری حمل‌ونقل ريلی است، نیازمند تغییر نگاه اساسی در بخش مسافر ریلی هستیم نیز سایر عناوین مهم حوزه حمل و نقل ریلی در هفته گذشته به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی علاوه بر اخبار مهمی که پیرامون سفر وزیر راه و شهرسازی به مناطق زلزله استان کرمانشاه و اولین گردهمایی ایده‌های نوین بخش مسافری، فعال شدن سامانه ثبت شکایات مردم در خصوص خدمات حمل‌ونقل باهدف ثبت انتقادات و پیشنهادات و انتقال به مسئولان ذی ربط شقوق ریلی، جاده‌ای، هوایی و دریایی بود که در قالب روبات تلگرامی به نام سفر ۹۶ به نشانی safar96_bot@ فعال شد. در زیر مهمترین عناوین عناوین حوزه حمل و نقل ریلی در هفته گذشته را ملاحظه می کنید: 

منابع مالی تامین شود تمام مراكز استان‌ها را به شبكه ریلی متصل می‌كنیم

وزیر راه و شهرسازی اصلی‌ترین بحث وزارتخانه در حوزه حمل ونقل را افزایش سهم ریل عنوان كرد و گفت: در تلاش هستیم سهم حمل و نقل ریلی را از كل حمل ونقل افزایش دهیم. در حال حاضر میزان انرژی و سوختی كه در حمل ونقل ریلی مصرف می‌شود یك ششم تا یك هفتم نسبت به حمل ونقل جاده‌ای كمتر است و حمل ونقل ریلی نسبت به جاده‌ای حمل و نقلی پاك به حساب می‌آيد كه با محیط زیست سازگاری بیشتری دارد و به همین دلیل نیز در دستور كار وزارت راه و شهرسازی است.

عضو كابینه دولت دوازدهم با یادآوری این مطلب كه در حال حاضر سهم حمل ونقل ریلی نسبت به سایر شقوق حمل ونقل بسیار كم است گفت: در حال حاضر میزان سوخت مصرف شده در حمل ونقل جاده‌ای ۴۵۰ میلیون تن در سال است در حالی كه حمل ونقل ریلی ۴۰ میلیون تن در سال سوخت مصرف می‌كند كه سهم ناچیزی است.

امضاء تفاهم‌نامه تبیین نقشه راه ارتقاء همكاری­‌های دولتی و بخش خصوصی ایران و کره جنوبی

نخستين نشست كمیته راهبری حمل و نقل و زیرساخت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری كره با حضور معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی در این کشور برگزار و تفاهم­نامه‌ای با هدف تبیین نقشه راه ارتقای همكاری­‌های دولت، بخش خصوصی و سرمایه­‌گذاران ۲ كشور در زمینه حمل­ ونقل، مسكن و شهرسازی در چارچوب سه راهبرد اساسی و هفت برنامه عمل منعقد شد.

امیر امینی معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: سه راهبرد اساسی اتخاذ شده  شامل تقویت همكاری­ها در توسعه زیرساخت­های بندری، ریلی، هوایی و هوانوردی، مسكن و شهرسازی و توسعه تعاملات در دفاتر تحقیق و توسعه راه آهن، شهرهای هوشمند، سیستم‌­های هوشمند حمل ­ونقل و انتقال فناوری‌­های كشور كره جنوبی در قالب برگزاری دوره‌­های آموزشی و سمینارهای تخصصی مشترك، حمایت دول‌ت­ها از فاینانس شرك‌ت­های كره­ای در پروژه­های ایران و  تشویق و حمایت سرمایه­‌گذاران كره­ای جهت مشاركت در پروژه‌­های ایران در قالب مدل­های مشاركت عمومی- خصوصی به شمار می‌رود.

همدان بارانداز و محور تردد ریلی غرب کشور به پایتخت می‌شود

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با توجه به احداث راه‌آهن تهران - همدان و همدان- سنندج، در آینده نزدیک همدان به عنوان بارانداز و محور تردد اصلی ریلی غرب کشور به پایتخت متصل می شود.

خیرالله خادمی در بازدید از روند اجرای طرح های زیر ساختی همدان بر آغاز عملیات اجرایی احداث ایستگاه راه‌آهن فامنین تاکید کرد و افزود: هفته گذشته مناقصه پیمانکار این ایستگاه و ایستگاه غرق آباد با شرکت بیش از ۵۰ پیمانکار انجام شد و پس از اتمام تشریفات مناقصه، پیمانکار نسبت به تجهیز کارگاه و شروع عملیات اجرایی طی دو هفته آینده اقدام می کند.

تکلیف راه‌آهن برای جابجایی ۲ میلیون مسافر در برنامه ششم توسعه

معاون مسافری شرکت راه‌آهن با بیان اینکه طبق برنامه ششم ۲ میلیون مسافر باید توسط راه‌آهن جابجا شوند، گفت: با توجه به اهداف بالادستی برنامه‌ای در دست تدوین قرار دارد که بر اساس آن بسته‌های حمایتی برای شرکت‌های حمل‌ونقل مسافر و بخش خصوصی به‌منظور ورود به حوزه حمل‌ونقل مسافر مهیا گردد تا باعث ارتقاء کیفیت و کمیت در بخش ناوگان شود.

موسوی با اشاره به دیدگاه وزیر راه و شهرسازی در خصوص توسعه ایستگاه‌های TOD، اظهار داشت: با اجرای این طرح مسافران بیشتری جذب قطارهای مسافری می‌شوند.

ايران جزو كشورهای پيشرو در به كارگيری حمل‌ونقل ريلی است

مجید بابایی با بیان اینكه توسعه حمل و نقل ریلی بدون توجه به عامل سرعت نمی‌تواند محرك مناسبی برای رشد و توسعه اقتصادی كشورها باشد اظهار داشت : یكی از اصلی‌ترین دغدغه‌های دولت‌ها در توسعه شبكه ریلی، تأمین هزینه‌های قابل توجه سرمایه‌گذاری اولیه برای احداث مسیر و تأمین ناوگان ریلی است.

دبیر انجمن صنفی شركت‌های حمل و نقل ریلی با یادآوری اینكه دولت‌ها با بهره‌گیری از ابزار حاكمیت خود می‌توانند مسیر توسعه ریلی را به خوبی ترسیم كنند تصریح كرد: استفاده از این ابزارها باید در جهت توسعه نوآوری و كارآفرینی، افزایش رقابت و تسهیل حضور حداكثری بخش خصوصی و ترویج الگوی مصرف پایدار نزد جامعه باشد. 

آخرین وضعیت ساخت ۳۰۰ کیلومتر خط دوم ریلی

معاون فنی و زیر بنایی شرکت راه‌آهن از تکمیل ۳۰۰ کیلومتر خط دوم تا پایان سال جاری خبر داد و تصریح کرد: بهره‌برداری از خطوط مستلزم نصب و راه‌اندازی سیستم‌های سیگنالینگ و تامین ملزومات ایمنی است.

معاون فنی و امور زیربنایی راه‌آهن با اشاره به قدمت ۴۰ ساله سیستم‌های سیگنالینگ موجود در خطوط دوم شبکه ریلی کشور گفت: این سیستم ها به دلیل اینکه ادوات آن دیگر در بازار امروز جهان تولید نمی‌شود، قابل ارتقا نیستند، لذا باید به طول کامل با فناوری روز جایگزین شودند.

۱۰ ایستگاه راه‌آهن تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد

سرپرست اداره کل ساخت ساختمان‌های راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها گفت: در سالجاری بیش از ۱۰ ایستگاه راه‌آهن واقع در طرح‌های ریلی اقتصاد مقاومتی در زمینی به مساحت ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مربع به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: با توجه به کمبود اعتبارات  عملیات اجرایی ایستگاه‌ها فاز‌بندی شد و بخش مسافری آن‌ها در اولویت اجرا قرار گرفت که با توجه به مجوزهای اخذ شده از شورای عالی فنی و پرداخت بخشی از مطالبات پیمانکاران در ابتدای سال، عملیات احداث ایستگاه‌ها شتاب قابل توجهی گرفت.

نیازمند تغییر نگاه اساسی در بخش مسافر ریلی هستیم

قائم مقام مدیر عامل شرکت راه‌آهن با اشاره به تفاوت ارائه کیفی با کمی خدمات در بخش حمل و نقل ریلی مسافر تصریح کرد: ما نیازمند یک تغییر نگاه اساسی در این بخش هستیم.

خدایی با بیان اینکه ارتقای کیفی در حمل و نقل ریلی مسافر به خوبی تعریف نشده است، افزود: در حال حاضر عموما از واگن‌های چهارصندلی و خدمات خوب از سوی شرکت‌ها به مسافران ارائه می‌شود در حالی که مسافر آن را نمی‌خواهد. به طور مثال در کشور‌های اروپایی و توسعه یافته مسافر ۱۰ تا ۱۵ دقیقه قبل از آغاز سفر خود وارد ایستگاه راه آهن می‌شود در حالی که در ایران به دلیل چندین مرحله فیلترینگ بلیت، مسافر در ایستگاه‌ها معطل می‌شود که این پروسه منسوخ شده در دنیای امروز باعث ایجاد سالن‌های انتظار در داخل ایستگاه‌های کششور شده است. 

وی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر واگن‌های مورد استفاده داخل کشور به لحاظ نوع از لوکس‌ترین واگن‌های دنیا که معمولا در سایر منقاط جهان به عنوان قطار‌های گردشگری و یک هتل متحرک با سرویس بسیار پایین‌تر استفاده می‌شود. 

نظر شما