شناسهٔ خبر: 46254 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

در دومين سفر وزير راه و شهرسازی به مناطق زلزله‌زده صورت گرفت؛

جزئیات دیدار صميمی آخوندی با زلزله‌زدگان در کمپ شهرستان ثلاث باباجانی

بازديد پس از اتمام جلسه مدیریت بحران  استان کرمانشاه در ثلاث باباجانی بود که وزیر راه و شهرسازی به سرعت خود را به کمپ زلزله زدگان رساند که در بدو ورود مورد استقبال آنها قرار گرفت و در ادامه به با مردم در مورد نحوه پرداخت تسهیلات و چگونگی بازسازی و اسکان دائم و موقت از ایشان نظر خواهی کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی بامداد روز دوم آذر در راس هیاتی برای دومین بار از زمان وقوع زلزله به استان كرمانشاه سفر كرد تا با توجه به گزارشات تیم اعزامی وزارت راه وشهرسازی از مراحل آواربرداری و اسكان موقت در مناطق زلزله‌زده بازدید كند.

وی در ابتدای ورود به استان کرمانشاه از بیمارستان امام خمینی (ره) و مسکن مهر اسلام آباد بازدید کرد و از نزدیک در جریان وضعیت خرابی  ها قرار گرفت. همچنین در جمع مردم زلزله زده مسکن مهر اسلام آباد اعلام کرد: دوستان عزیز مطمئن باشید كه ما در كنار شما هستیم و به هیچ‌وجه شما را تنها نخواهیم گذاشت. تك تك واحدها را بررسی و ارزیابی خواهیم كرد تا مشخص شود كه كدام واحدها نیاز به تعمیرات جزئی و كلی دارند. همچنین بلوك‌هایی كه آسیب كلی دیده‌اند باید برچیده و بلوك‌های جدید جای آن‌ها ساخته شود.

آخوندی در رابطه با وام‌های مسكن مهر نیز خاطرنشان كرد: فعلا دستور استمهال وام‌های مسكن مهر آسیب‌دیده در زلزله به مدت ۲ سال صادر شده است و به طور قطع فرصت بررسی بیشتری در هیات وزیران خواهیم داشت. البته در مدت ۲ سال هیچ سودی به وام‌ها تعلق نمی‌گیرد.

آخوندی در ادامه سفر اسلام آباد را به  منظور بازدید از روستاهای آسیب دیده در زلزله ترک کرد و سپس به خود را به شهرستان سرپل ذهاب رساند تا اقدامات انجام شده  و میزان خسارت وارده بر اثر زلزله ۷.۲ ریشتری را مجدد مشاهده و بررسی کند.

وزیر راه و شهرسازی که توسط نمایندگان مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی و استاندار کرمانشاه در این بازدید همراهی می شد به همراه معاونان خود از میزان خرابی وارده به بیمارستان شهدای سرپل ذهاب و بیمارستان صحرایی که توسط ارتش برپا شده بود سرکشی کرد.

آخوندی در جریان بازدید از بیمارستان صحرایی ضمن گفتگو با نماینده ارتش جمهوری اسلامی ایران و قدردانی از خدمات ارتش در قبال زلزله زدگان که طی ۴۸ ساعت برپا شد نیز قدردانی کرد و در ادامه ضمن احوال پرسی از مصدومان و آسیب دیدگان بستری در بخش های  مختلف این بیمارستان به گفتگو پرداخت و جویای وضعیت جسمانی، سلامت و اسکان آنها شد.

 وی در ادامه تاکید کرد: اسکان موقت باید طوری صورت بگیرد که بخشی از اسکان دائم باشد تا در واقع کمکی برای مردم محسوب شود زیرا در صورتیکه اسکان موقت بخشی از اسکان دائم نباشد می‌تواند یک هزینه اضافی تلقی گردد و در واقع موجب تعویق بازسازی شود که جمع کردن آن یکی از مشکلات آینده خواهد بود.

آخوندی با اشاره به علت گفتگو با مردم و تصمیم گیری در این موارد ابراز داشت: فکر می‌کنیم آنچه مردم خودشان برای بازسازی مسکن صلاح می‌دانند بهتر است و ما باید در کنار آنها باشیم از اینرو کمک‌های ما شامل مسائل فنی، آواربرداری، تامین مصالح و کمک‌های مالی است. اما آخر کار مدیر بازسازی مردم هستند. بنابراین تا آخر کار در کنار مردم خواهیم بود تا تمام واحدهای خود را بسازند و در آنها مستقر شوند.

وزیر راه و شهرسازی سپس به به سمت ازگله حرکت کرد و از چند روستای آسیب دیده نیز بازدید کرد تا وضعیت اسکان آنها را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهد.

طبق برنامه مقصد نهایی وزیر راه و شهرسازی در این سفر یک روزه شرکت در جلسه مدیریت بحران استان کرمانشاه بود که در محل فرمانداری ثلاث باباجانی برگزار شد. اما وی پیش از ورود به ساختمان فرمانداری متوجه استقرار کمپ زلزله زدگان شد که پس از پایان جلسه بلافاصله در کمپ حاضر شد به همراه نمایندگان با حضور در چادرهای خانواده های زلزله زده ضمن همدردی با آنها در مورد وضعیت اسکان و بازسازی منازل آن ها نظر خواهی کرد تا بر این تفکر که <مردم خودشان باید برای خودشان تصمیم بگیرند و ما باید تا آخر کنار انها بایستیم> صحه بگذارد.

آخوندی در این دیدار سوالاتی همچون میزان خسارت وارده به مسکن زلزله زدگان یا میزان تخریب، وضعیت معیشتی و اشتغال از سرپرست و اعضای خانواده های آسیب دیده می پرسید. که مدیر اجرایی کمپ ثلاث باباجانی گفت: در این کمپ تقریبا ۳۴۵ نفر در ۸۲ چادر اسکان یافته اند و اگر بارش برف آغاز شود، این چادر ها نمی توانند جوابگوی محلی برای زندگی باشد.

نماینده کمپ زلزله زدگان ثلالث باباجانی گفت: وقتی حضور شما در بین زلزله زده ها را مشاهده می کنیم دلمان ۱۰ برابر شاد می شود و مشکلات مربوط به اسکان رافراموش می کنیم.

وزیر راه و شهرسازی به وی توضیح داد که قرار است یک وام ۵ میلیون تومانی بلاعوض و یک کمک ۶ میلیون تومانی بلاعوض به زلزله زدگان تعلق گیرد. حالا تصمیم با شماست که چطور می خواهید این پول را برای نحوه اسکان خود مدیریت کنید در واقع ما می خواهیم تصمیم گیری از جانب شما باشد.

حالا مردم مناطق زلزله زده کرمانشاه دو راه برای تصمیم‌گیری دارند؛ اول اینکه مجموع کمک ها و تسهیلات دریافتی را صرف بازسازی مسکن خود یا حداقل بخشی از محل اسکان دائمی کنند و در آن مستقر شوند یا اینکه آن را صرف تهیه  کانکس کنند.

نظر شما