شناسهٔ خبر: 46277 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

فخریه کاشان مطرح کرد:

توفیقات ایران در تجهیز ناوگان‌هوایی پس از برجام/ تشریح اقدامات وزارت راه و شهرسازی در مدیریت حمل‌و‌نقل فرودگاهی، تامین زیرساخت‌ها و تجهیز ناوگان هوایی/ ۸ فرودگاه ایران در بین ۵۰ فرودگاه برتر دنیا

مراسم قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌اللمل با اشاره به اینکه هم‌اکنون، هشت فرودگاه کشور جزو ۵۰ فرودگاه برتر دنیا است اقدامات وزارت راه و شهرسازی را در مدیریت حمل‌ونقل فرودگاهی، تامین زیرساخت‌ها و تجهیز ناوگان تشریح کرد و گفت: به رغم تحریم‌های ظالمانه غرب علیه ایران، وزارت راه و شهرسازی بعداز توفیق ایران در برجام اقدامات موثری را در زمینه تجهیز ناوگان هوایی کشور انجام داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اصغر فخریه‌کاشان قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین الملل در گردهمایی فرودگاهها و آمادگی در برابر بلایا، گفت: در تعریف توسعه گفته می‌شود که توسعه باید پاسخ به سوالات آینده را پیش‌بینی کند و اینکه چه نیازها و امکاناتی وجود دارد و همچنین چه نیازها و امکاناتی باید در دستور کار قرار بگیرد.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل ادامه داد: بحران یکی از اتفاقات مهمی است که باید برای آن چاره‌اندیشی مناسب و برنامه‌ریزی دقیق داشت.

فخریه کاشان خصوصیت بحران را چند‌وجهی بودن آن عنوان کرد و گفت: در هنگام بحران با ابعاد مختلفی روبرو هستیم و اولویت‌ها، سازمان‌دهی، نجات و امدادرسانی بخشی از مجموعه کارهایی که باید در شرایط بحران در دستور کار قرار بگیرد و در این راستا حمل و نقل فروگاهی از جمله اقداماتی  است که در اولویت قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر مدیریت بحران در کشور تشکیل شده و برای هر دستگاهی وظایفی نیز تعیین شده است که مدیریت حمل و نقل فرودگاهی بخشی از این ستاد کمیته بحران را تشکیل می‌دهد.

۵۶ فرودگاه فعال در کشور وجود دارد

فخریه‌کاشان ضمن تشکر از شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در انجام وظایف خود در زمینه بحران، گفت: وقتی راجع به مدیریت بحران صحبت می‌کنیم، آموزش و سازماندهی مهمترین اقدامی است که باید در دستور کار قرار بگیرد و کارگاه فوق که تا ۸ آذرماه در جریان است می‌تواند گام موثری برای آموزش باشد.

وی مجموعه اقدامات وزارت راه و شهرسازی را به عنوان متولی حمل و نقل کشور در مواقع بحران تشریع کرد و گفت: مدیریت حمل و نقل فرودگاهی، تامین زیرساخت‌ها و تجهیز ناوگان از جمله اقدامات وزارت راه و شهرسازی بر حسب وظایف این وزارتخانه در شرایط بحران است. در همین راستا، وزارت راه وشهرسازی وظیفه دارد زیرساخت‌های لازم را برای مدیریت بحران فراهم کند که از جمله آنها تاسیس فرودگاه است.

فخریه‌کاشان با اشاره به این مطلب که در حال حاضر ۵۶ فرودگاه فعال در کشور وجود دارد گفت: علاوه بر فرودگاه‌های فعال در تمامی شهرهای کشور، تعدادی فرودگاه غیرفعال نیز برای شرایط بحران در نظر گرفته شده است.

۸ فرودگاه ایران جزو ۵۰ فرودگاه برتر دنیا است

وی از دیگر اقدامات وزارت راه و شهرسازی را تجهیز ناوگان هوایی کشور عنوان کرد و گفت: به رغم تحریم‌هایی که در سالهای گذشته به صورت ظالمانه و برخلاف ادعاهای انسان دوستی غرب نسبت به ایران اعمال شده وزارت راه و شهرسازی بعداز توفیق ایران در برجام اقدامات موثری را در زمینه تجهیز ناوگان هوایی کشور انجام داد.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل تصریح کرد: همه شما از خرید هواپیما بعداز توفیق ایران در برجام آگاه هستید که البته اینها کفایت نمی‌کند و باید ایران هواپیماهای باری بیشتری را خریداری کرده و ناوگان خود را توسعه دهد.

فخریه کاشان یادآور شد: وزارت بهداشت بیش از یک سال است که در تلاش است بالگرد نجات برای شرایط بحران تهیه کند که متاسفانه تاکنون موفق به خریده بالگردهای نو نشده است و تنها توانسته چند بالگرد دست دوم خریداری کند که امیدواریم در آینده شرایط برای خرید بالگردهای نو فراهم شود.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: سیاست دیگر وزارت راه و شهرسازی توسعه ناوگان هوایی بوده است که در دولت یازدهم توفیقات خوبی نیز در این زمینه، حاصل شد. تاکنون تعدادی هواپیما خریداری شده و تعدادی نیز در راه است که طی ۴ سال آینده وارد ناوگان هوایی ایران می‌شود.

نوسازی و تجهیز امکانات و خدمات فرودگاهی کشور

وی از دیگر اقدامات وزارت راه و شهرسازی را نوسازی و تجهیز امکانات و خدمات فرودگاهی برشمرد و گفت: شرکت فرودگاه‌ها در راستای وظایف خود توانسته است بسیاری از فرودگاه‌های کشور را به لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ارتقاء دهد که جای تشکر دارد.

فخریه کاشان با اشاره به اینکه به رغم تحریم‌های جهانی در حال حاضر هشت فرودگاه کشور جزء‌ ۵۰ فرودگاه برتر دنیا است بر آموزش تاکید کرد و گفت: اگر سخت‌افزارها و نرم‌افزارها را کنار هم بگذاریم، سازمان‌دهی، وحدت فرماندهی، تعریف وظایف، آموزش‌دادن و استمرار آنها می‌تواند در زمان حادثه و بحران چاره‌ساز باشد و قطعا در ساختار تعریف شده همگی به انجام وظایف خود مشغول خواهند شد که این به معنای آموزش کاربردی است. امید  می‌رود تا طی کارگاهی که هم‌اکنون در شرکت فرودگاه‌ها در حال برگزاری است به آن پرداخته شود.

فخریه‌کاشان تاکید کرد: امیدوارم آموزش‌های کارگاه فوق تبدیل به چک‌لیست‌ها و پس از بررسی مجدد به دستورالعملی جامع و کاربردی برای مقابله با بلایای طبیعی تبدیل شود و از طریق شبکه‌های اجتماعی در اختیار عموم قرار بگیرد.

وی گفت: درحادثه زلزله کرمانشاه مدیریت بحران در ساعات اولیه زیر سوال قرار گرفت که به دلیل هجوم خودجوش مردم برای کمک‌رسانی بود لذا ضرورت دارد تا ساختاری منظم برای بحران تعریف شود.

فخریه‌کاشان در پایان تاکید کرد: تدوین و آموزش ملزومات بحران جزء تعاریف کشورهای توسعه یافته است و باید در این زمینه ایران نیز گام‌های جدی بردارد.

نظر شما