شناسهٔ خبر: 46290 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در جمع خبرنگاران مطرح شد:

تغييری در قرارداد خريد هواپیماهای پسابرجامی صورت نگرفته/ برای توسعه حمل‌ونقل ریلی نيازمند ۲۸ ميليارد دلار هستيم

درجمع آخوندی وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به شایعات مربوط به حراج هواپیماهای پسا برجامی گفت: اتفاقی رخ نداده است و قراردادها سر جای خود هستند و تغييری در آنها صورت نگرفته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی در حاشیه سمینار سیاست‌ها و برنامه‌های مدیریت ایمنی راه مجمع جهانی راه (پیارك) با محور سیاست‌های بهبود ایمنی ترافیك و جهت‌گیری آتی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پیارک مجمع جهانی مدیریت راه‌ها است  که جلسه امروز با عنوان ایمنی راه‌ها در ایران برگزار می‌شود تا بتوان از تجربیات سایر کشورها بتوان در خصوص ارتقا ایمنی راه‌ها استفاده کرد.

وی افزود: ۵ محور اساسی در خصوص ایمنی راه‌ها شمال بحث مدیریت جاده‌ها، خودرو، امداد و نجات، اعمال قانون در راستای بهبود رفتار رانندگی مردم وجود دارد.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه بیان داشت: بحث موردنظر ما در این کنفرانس آشنایی با روش‌های مورد استفاده در سایر کشورها برای ارتقا ایمنی  راه‌های کشور است.

آخوندی با اشاره به وجود چند بحث بنیادین در داخل کشور اظهار داشت: وقتی در مورد مدیریت جاده‌ها صحبت می‌کنیم حالا که از ۵۰ هزار کیلومتر از ابتدای انقلاب به ۲۱۵ هزار کیلومتر ارتقا یافته است و تعداد خودروها از ۲ میلیون به ۲۰ میلیون خودرو رسیده و سالانه ۱.۲ میلیون خودرو به آن اضافه می‌شود یک بحث بسیار  پیچیده‌ای است که به‌صورت سنتی سابق قابل ادامه نیست.

وی یادآور شود: ما در ایران در حال تلاش هستیم تا بتوانیم مدیریت جاده‌های کشور را از طرق دوربین‌ها. تردد شمارها و توزین در حال حرکت و شناسایی هویت خودروی عبوری در جاده در دست اقدام قرار دارد البته این اقدامات نیاز به سرمایه‌گذاری میلیاردی  و تغییر تمام سیستم‌های ما دارد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مبحث یکپارچگی سیستم‌های امداد و نجات گفت: در حادثه از سیستم راهداری. هلال‌احمر، بهداشت و درمان تا پلیس به‌طور پراکنده وارد صحنه می‌شوند بنابراین ایجاد یک مرکز یکپارچه امداد حوادث جاده‌ای  یک بحث بسیار مهم است که در دستور کار کمیسیون ایمنی راه‌ها قرارگرفته است.

آخوندی  افزایش حمل‌ونقل عمومی و کاهش حمل‌ونقل شخصی را در جهت  افزایش ایمنی جاده‌ای را مهم توصیف کرد و گفت: حدفاصل تهران و حومه آن روزانه ۲.۵ میلیون تردد توسط ۵۵۰ هزار خودرو شخصی  انجام می‌شود. لذا اگر بتوانیم هر درصدی از  ۵۵۰ هزار خودرو را توسط حمل‌ونقل عمومی انجام داد یک اتفاق بسیار بزرگی در افزایش  ایمنی رخ می‌دهد که این کار نیاز به یک سرمایه‌گذاری میلیاردی در بحث حمل‌ونقل حومه‌ای ریلی دارد.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه با توجه به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، علاوه بر حمل‌ونقل ریلی، سهم بار و مسافر قابل‌حمل توسط ریل نیز باید افزایش یابد. در برنامه ششم توسعه نیز حدود ۲۸ میلیارد دلار برای توسعه حمل‌ونقل ریلی پیش بینی شده است که تأمین این مقدار  سرمایه از منابع داخلی و منابع بین‌المللی یک کار بسیار پیچیده‌ای است که امیدوارم با اجماعی که در کشور  ایجاد می‌شود بتوان این کار را انجام داد.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: لازمه این کار این است که حمل‌ونقل ریلی از صندوق توسعه ملی سهم مشخصی داشته باشد. قاعدتاً  صندوقت توسعه ملی که باهدف توسعه ملی بنا شده پس چه هدفی مهم‌تر از توسعه ریل در ایران در جهت افزایش ایمنی  و بهره‌وری.

آخوندی تأکید کرد: ما فکر می‌کنیم برای افزایش ایمنی در جاده‌ها یکسری تحولات ساختاری در کل نظام حمل‌ونقل ایران از طریق افزایش سهم ریل و در مدیریت جاده‌ها باید  به سمت مدیریت هوشمند جاده‌ها و نوسازی ناوگان گام برداشته شود.

وی یادآور شد: البته نوسازی ناوگان ارتباط مستقیم با قیمت سوخت مورد استفاده در ناوگان حمل‌ونقل دارد. وقتی سوخت حمل‌ونقل ارزان باشد قاعدتاً تمایل و علاقه‌مندی برای نوسازی ناوگان کاهش می‌یابد ...

 آخوندی ابراز داشت: درهرصورت امیدواریم با اجرای برنامه ششم با توجه به همگرایی بسیار خوبی که در همگرایی سه قوه انجام‌شده بتوانیم یکسری تحولات ساختاری را رقم بزنیم. ما در موقعیتی قرا داریم که توصیه‌ها و دستورالعمل‌ها به‌تنهایی در حوزه ایمنی ارزش‌آفرینی نمی‌کنند ما نیاز به تحولات  ساختاری در نظام حمل‌ونقل هستیم.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سؤال خبرنگاری در مورد قراردادهای مربوط به خرید هواپیماهای پسا برجامی و حواشی آن در رسانه‌ها گفت: اتفاقی رخ نداده است و قراردادها سر جای خود هستند.

نظر شما