شناسهٔ خبر: 46394 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

طاهرخانی خبر داد:

برگزاری جلسات هفتگی پایش دوره‌ای در شهرهای جدید/ پرونده مسکن مهر شهرهای جدید اصفهان تا پایان امسال بسته می‌شود/ بررسی معارضان جدی در مسیر مترو اصفهان- فولادشهر

حبیب‌اله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد: مباحث و موضوعاتی که در جلسات پایش دوره‌ای مطرح و در خصوص آنها تصمیم‌گیری می‌شود در نشست‌های بعدی نتیجه آنها از مدیران شرکت‌های تابعه پیگیری می‌شود تا در بازه زمانی مشخص آن تصمیمات محقق شوند، اقدامی که بدون شک باعث سرعت بیشتر در تصمیم‌گیری‌ها خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی حبیب‌الله طاهرخانی در حاشیه نخستین جلسه پایش شهر جدید فولادشهر با اشاره به اهداف برگزاری نشست‌های پایش دوره‌ای شهرهای جدید گفت: ما در حوزه پایش‌های هفتگی در حال پیگیری آن هستیم که هر ۲ ماه یکبار در مجموعه شهرهای جدید حضور یافته و در این جلسات اعضا مجمع شهرهای جدید و مدیران ستادی حضور پیدا کنند تا در خصوص مشکلات آنها در محل تصمیم‌گیری شود.

وی افزود: مباحث و موضوعاتی که در این جلسات مطرح و در خصوص آنها تصمیم‌گیری می‌شود در پایش بعدی نتیجه آنها از مدیران شرکت‌های تابعه پیگیری خواهد شد تا در بازه زمانی مشخص آن تصمیمات محقق شوند و این مسئله خود باعث سرعت بیشتر در تصمیم‌گیری‌ها خواهد شد و مجموعه نیز در جریان ریز مسائل و مشکلات شهرهای جدید قرار خواهد گرفت و در نهایت کارایی و اثربخشی فعالیت ها افزایش پیدا خواهد کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: برگزاری این نشست‌ها نوید بخش این مهم است که مجموعه به شدت بر روی مسائل شهرهای جدید از جمله مسکن مهر حساس بوده و دنبال آن هستیم این پروژه عظیم به نحو مناسبی به سرانجام برسد.

وی ادامه داد: ما در مجموعه شهرهای جدید ۳ شهر بهارستان، مجلسی و فولادشهر را در استان اصفهان داریم که خوشبختانه مسکن مهر در این ۳ شهر به پایان رسیده است.

طاهرخانی اضافه کرد: پروژه مسکن مهر در بهارستان ۱۰۰ درصد به اتمام رسیده و تنها مسئله پیمانکاری باقی مانده است که از طریق مراجع قضایی پیگیر حل آن هستیم و مسکن مهر مجلسی نیز تمام پروژه‌هایی که دارای متقاضی بوده تحویل متقاضیان شده و پروژه خاصی نداریم و تنها مسکن مهر فولادشهر حدود هزار و ۵۰۰ واحد باقی مانده که دارای متقاضی بوده و در تعهدات ماست که هنوز تحویل نشده و تا پایان سال تحویل متقاضیان خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: در حوزه ساخت مسکن مهر با افزایش اعتبار ۳۰ به ۴۰ میلیون تومان که از تسهیلات مسکن مهر ابلاغ شده در حال انجام است البته این مجموعه‌‌ها مقداری کمبود خدمات زیربنایی دارند که تصمیم گرفتم برای رفع آنها بیشتر از منابع داخلی شرکت استفاده شود.

وی بیان کرد: روز گذشته نیز در نشست با استاندار اصفهان قرار شد ایشان جلسه ای در خصوص مسکن مهر استان با متولیان امر و دستگاه های خدمت رسان برگزار کنند و با توجه به حساسیت فولادشهر و اینکه بالاترین حجم مسکن مهر استان در این شهر قرار دارد در این خصوص تصمیمات لازم اتخاذ شود.

طاهرخانی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه همچنان در بخش‌های خدمات روبنایی و زیربنایی مسکن مهر فولادشهر اشکلاتی وجود دارد مقرر شد استاندار اصفهان در جلسه مذکور به صورت خاص هماهنگی لازم را انجام دهند تا شاهد حضور پررنگتر دستگاه‌های خدمات رسان در مسکن مهر فولادشهر باشیم.

وی اذعان کرد: در استان اصفهان عملا مسکن مهر در سال آینده نخواهیم داشت و در حوزه زیرساختی نیز در حال پیگیری هستیم تا این مهم نیز به خوبی محقق شود اما نباید فراموش کرد که متاسفانه از ابتدای آغاز پروژه مسکن مهر تامین مالی مشخصی برای زیرساخت‌ها و خدمات روبنایی دیده نشده بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در سال گذشته دولت تدبیر و امید ورود جدی به این حوزه پیدا کرد و هزار میلیارد تومان اسناد خزانه در اختیار گذاشت که از این مقدار ۸۰۰ میلیارد تومان برای وزارت نیرو و ۲۰۰ میلیارد برای مجموعه شهرهای جدید در نظر گرفته شد و ما ۲۰۰ میلیارد شهرهای جدید را بین ۱۷ شهر جدید توزیع کردیم و بخشی از مشکلات خدمات روبنایی و زیربنایی را رفع کردیم.

وی متذکر شد: امسال نیز در حال پیگیری هستیم و جلساتی با معاون اول رئیس جمهور در حال برگزاری است تا بتوانیم مجددا اسناد خزانه دریافت کرده و در حوزه زیرساخت‌ها و روبنایی ورود پیدا کرده و آنها را به سرانجام برسانیم.

طاهرخانی تاکید کرد: امروز مسئله‌ای که در فولادشهر با آن مواجه هستیم و فرماندار شهرستان لنجان آن را گزارش دادند کمبود فضای آموزشی است چرا که طیق گزارشات از سال گذشته نسبت به امسال شاهد افزایش حدود ۴ هزار دانش آموز بوده‌ایم که این مسئله سرانه آموزشی بالایی را می‌طلبد.

وی افزود: البته تاکنون تعدادی مدرسه در مسکن مهر فولادشهر احداث شده و در دهه فجر سال جاری نیز ۲ واحد جدید آموزشی تکمیل و تحویل آموزش و پرورش خواهد شد اما با حجم نیازها فاصله طولانی دارد و بر همین اساس تمرکز خواهیم کرد تا اهداف مد نظر به سرانجام برسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به روند مترو اصفهان_فولادشهر_زرین شهر گفت: در بحث مترو اصفهان_فولادشهر_زرین شهر بحثی که وجود دارد مبحث مسیر انتخابی است، هرچند امروز فعالیت عمرانی در بخش نزدیک به فولادشهر به سمت اصفهان در حال انجام است اما در بخش اتصال و مسیر از اصفهان به سمت فولادشهر معارضان جدی وجود دارد.

وی تصریح کرد: با توجه به اهمیت موضوع مجددا قرار شد مسیر مترو مورد بررسی مجدد قرار  گیرد و بر همین اساس کار جامعی در این حوزه در حال انجام است و چنانچه بحث مسیر نهایی شود فعالیت مترو به صورت جدی تر پیگیری خواهد شد.

طاهرخانی ادامه داد: توجه به ارتقای کیفیت زندگی در شهرهای موجود نیز یکی از سیاست‌های اصلی ما در مجموعه این شهرها در کشور است که در دستور کار قرار داده‌ و تلاش داریم تا از طریق رویکرد محله‌محوری آن را عملیاتی کرده و فضای زندگی مناسبی را برای شهروندان این مناطق ایجاد کنیم.

وی اضافه کرد: تشکیل مراکز محلات باعث می‌شود تا ساکنان این مناطق به ویژه در سایت‌های مسکن مهر یکدیگر را بیشتر دیده و بشناسند بر همین اساس ما در حوزه شهرسازی علاوه بر حوزه کالبدی که راحت‌ترین بخش کار است حوزه دیگری به نام اجتماع و شهروندان ساکن در این مناطق داریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: این حوزه در شهرهای قدیمی وجود دارد ولی ایجاد آن در شهرهای جدید (که از تمام قومیت‌ها و فرهنگ‌های متفاوت تشکیل شده‌اند)  کار مشکلی بوده  و یکی از اهداف مهم ما در دوره فعلی به شمار می‌رود.

وی در پایان گفت: ما تلاش داریم تا نسل نوی شهرهای جدیدمان را همانند شهرهای نوین، خلاق و کارآفرین بنا کنیم که در حقیقت رویکرد اصلی ما در این حوزه به شمار می‌رود./

نظر شما