شناسهٔ خبر: 46416 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

در بندر نوشهر برگزار شد:

برگزاری جلسه کمیته راهبردی هواشناسی دریایی شمال کشور در بندر نوشهر

جلسه پنجمین نشست کمیته راهبردی هواشناسی دریایی شمال کشور روز یکشنبه پنجم آذرماه به میزبانی بندر نوشهر برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران، محسن مصطفایی معاون فنی و نگهداری اداره کل، اجرایی نمودن مفاد تفاهم‌نامه همکاری فی‌مابین سازمان بنادر و دریانوردی و سازمان هواشناسی کشور را مهم‌ترین هدف این نشست عنوان کرد.

وی استفاده متقابل از دانش و تجربیات پژوهشگران و متخصصین و بهره‌گیری از امکانات و تجهیزات در جهت تقویت و توسعه پایش پارامترهای جوی-دریایی و همچنین ارتقاء کیفیت پیش‌بینی‌ها و هشدارهای هواشناسی دریایی، راه‌اندازی، تجهیز و پشتیبانی علمی و فنی دفاتر PMO در بنادر کشور و اجرای طرح‌های پژوهشی- کاربردی مشترک به‌منظور کاهش هزینه‌ها و جلوگیری از موازی کاری‌ها را از اهداف اصلی این تفاهم‌نامه برشمرد.

معاون فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران، تأمین ایمنی دریانوردان، ساماندهی مکان بویه‌های در اختیار بنادر و هواشناسی جهت جلوگیری از موازی کاری، تجمیع کلیه داده‌های دریای خزر تولید شده توسط سازمان بنادر و سازمان هواشناسی و سایر ارگان‌های ذیربط، ارائه داده‌ها، اطلاعات، پیش‌بینی‌ها، خبرها و تجارب مربوط به اتفاقات نادر دریایی را از دیگر اهداف ای نشست ذکر کرد.

مصطفایی افزود: نصب و راه‌اندازی ایستگاه هواشناسی در بندر نوشهر، نصب ترازسنج و بویه و بازدید مستمر از بویه‌های هواشناسی وضعیت جوی و دریایی از اهم فعالیت‌های اداره کل در زمینه پایش وضعیت جوی و دریایی بوده است.

مهندس کمانگیر مدیرکل هواشناسی استان گیلان نیز در این نشست با اشاره به اهم فعالیت‌های اداره کل متبوع در زمینه هواشناسی دریایی خواستار ارتباط هر چه بیشتر بین سازمان بنادر و دریانوردی با اداره کل هواشناسی در زمینه اندازه‌گیری ارتفاع موج، ایجاد بانک داده‌ها و راه‌اندازی و تجهیز دفاتر PMO در بنادر شمالی و سنجش دقیق اطلاعات و پارامترهای هواشناسی دریایی و تأمین تجهیزات مورد نیاز شد.

در ادامه مدیران و کارشناسان ادارات کل بنادر، هواشناسی، شیلات استان‌های گیلان، مازندران و گلستان و مرکز علوم جوی و اقیانوسی سازمان هواشناسی در خصوص موضوعات مربوط به بویه‌ها و تجهیزات هواشناسی، گزارش هواشناسی مازندران در خصوص وضعیت دریا طی یک سال گذشته، توافق پیرامون پیام‌های ناوتکس، راهکارهای عملیاتی شدن PMO و... به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.

نظر شما