شناسهٔ خبر: 46436 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معرفی کتاب؛

تجهیز مجدد میراث صنعتی

کتاب کتاب تجهیز مجدد میراث‌صنعتی اثر کمیته بین‌المللی میراث‌صنعتی توسط انتشارات دانشگاه تهران با ترجمه پیروز حناچی و سارا تیمورتاش، منتشر شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، کتاب تجهیز مجدد میراث‌صنعتی (راهنمای TICCIH برای حفاظت از میراث صنعتی) اثر ارزشمند کمیته بین­‌المللی میراث‌صنعتی با ترجمه پیروز حناچی و سارا تیمورتاش توسط انتشارات دانشگاه تهران به چاپ رسید.

در بخشی از مقدمۀ کتاب آمده است: میراثی منحصربه‌فرد اما چالش‌برانگیز که به‌دلیل پیچیدگی فنی، بار اقتصادی، مقیاس، عظمت و شرایط اجتماعی به‌علاوة استنباط گاه منفی نسبت به آن، ارزشش نادیده گرفته می‌شود. ما باید از میراث صنعتی چه بسازیم و چطور می‌توانیم بیشترین و بهترین اقدامات را در این باره انجام دهیم؟

منشورهای بین‌المللی راهکاری برای قاعده‌مندسازی مفاهیم کلیدی و روش‌های بنیادی و در نتیجه نیل به پاسخ پرسش­های فوق است که این امر توسط منشور نیژنی‌تاگیل در شاخة میراث صنعتی انجام گرفته­است. این منشور برخی تعریف‌های پایه را برای دامنه و دورة زمانی موضوع پیشنهاد می‌دهد و همزمان بهترین اسلوب را به جهت درک، حفاظت و به اشتراک گذاشتن آنچه به‌طور ویژه در زمینة بقایای فرهنگ صنعتی شایان توجه است، توصیه می‌کند.

برای دریافت حداکثری از این «متون نظری» نیاز به تکمیل و تشریح مطالب احساس می‌شد؛ موضوعی که ایدة اصلی انتشار این کتاب را شکل می‌دهد. «تجهیز مجدد میراث صنعتی»، نسخة «بسط‌یافتة» منشور نیژنی‌تاگیل است. از نویسندگان متخصص درخواست شد که مفاد مختصر ماده‌های اصلی منشور را شفاف نموده و گسترش دهند؛ و آنها را با مثال‌های به‌دست‌آمده از سایت‌های برجستة میراثی از سراسر جهان تشریح کنند.

کتاب پیش رو فقط مختص حفاظتگران صنعتی و مدیران میراث نیست. در تمام بخش‌های جهان که از صنعتی‌سازی متأثر شده باشد، باستان­‌شناسان مصمم‌اند که با محتویات این شاخه دست به گریبان شوند؛ حال آنکه معماران و سازندگان نیز فرصت بی‌نظیری برای انطباق و استفاده مجدد از ساختمان‌های صنعتی قدیمی را نسبت به گونه‌های دیگر هم به جهت کمیت و هم تنوع یافته‌اند. انرژی نهان موجود در این بناها به طرفداران حفظ محیط زیست کمک می‌کند تا به اهداف توسعه پایدار خود دست یابند. انطباق و هدفگذاری مجدد آنها امروزه اصلی‌ترین راهکار برای طراحان شهری به‌شمار می‌آید و ازآنجا که گردشگری هستة اقتصادی بسیاری از شهرها را شکل داده شده، پتانسیل میراث صنعتی در این زمینه نیز به‌سرعت در حال تجلی است. به‌طور مشابه، امکانات آموزشی عرضه‌شده توسط این صنعت تاریخی منبعی محسوب می‌شود که مدارس و معلمان بایستی از آن آگاه باشند. در ضمن، «چالش شواهد» - ارزش اسنادی ذاتی مکان‌ها-  در هر بخشی که صنعتی‌سازی در وضعیت گذار بوده یا هست، ناگزیر از مواجهه با تاریخ‌نگاران و دانشگاهیان خواهد بود. بنابراین این کتاب در فرمتی گویا برای دامنة گستردة مخاطبان مشتاق به رشتة تحریر درآمده است.

کتاب تجهیز مجدد میراث صنعتی در پنج فصل ارزش‌ها و مفاهیم اساسی وابسته به انقلاب صنعتی، صنعتی‌سازی و میراث فرهنگی؛ همچنین راهکارهای حفاظتی و استفادۀ مجدد از آن را در اختیار می­‌گذارد.

نظر شما