شناسهٔ خبر: 46470 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

امینی:

قزوین می‌تواند شاخصی باشد برای ایجاد حمل‌ونقل‌های ترکیبی، چندوجهی و یکپارچه/ در صورت تعیین نقش ملی یا منطقه‌ای با ایجاد پارک لجستیک در قزوین موافقیم

امیر امینی معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان قزوین گفت: قزوین با توجه به ظرفیت‌ها و موقعیتی که دارد بستر خوبی برای ایجاد و تعریف حمل‌ونقل‌های ترکیبی، چندوجهی و یکپارچه بوده و ما آماده‌ایم تا با توجه به طرح جامع حمل‌ونقل حمایت‌های لازم را از این موضوع انجام دهیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، امیر امینی در جلسه اقتصاد مقاومتی استان قزوین که با حضور زاهدی استاندار قزوین برگزار شد، عنوان کرد: اهمیت استان قزوین در حوزه حمل‌ونقل بر هیچکس پوشیده نیست چرا که قزوین پیش از تهران یک هاب لجستیک بوده و بهترین هتل‌ها در قزوین پیش از این قرار داشته است که به دلیل حضور در کریدورهای شمال به جنوب و شرق به غرب است.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: بیش از ۴۰ درصد زندگی مردم با وزارت راه و شهرسازی در ارتباط است و معاونت حمل‌ونقل در این وزارت خانه برای پاسخگویی به نیازهای مردم شکل گرفته و برنامه‌های مدونی برای توسعه این بخش پیش‌بینی و اجرایی شده است.

وی افزود: وزارت راه و شهرسازی وظایف مهمی را در ارتقای جایگاه کشور در کریدورهای جهانی بر عهده دارد و اکنون معاونت حمل‌ونقل در وزارت کشور برای بررسی جدی‌تر و تخصصی‌تر این مقوله شکل گرفته است.

امینی بیان کرد: ۱۰ سند جامع حمل‌ونقل در کشور تعریف شده که قزوین به عنوان یک شاهراه دیده شده و می‌تواند نقش ملی و منطقه‌ای ایفا کند اما متأسفانه در این زمینه نتوانسته‌ایم نه شبکه حمل‌ونقل منطقه‌ای را تعریف کنیم و نه ملی و استانی را و در این محورها نقش خود را درست تعیین نکرده‌ایم.

وی اضافه کرد: قرارگیری کشور بر سر کریدورهای بین‌المللی موجب شده است که در سه سال گذشته اقدامات خوبی در این زمینه صورت گیرد و ما در کنوانسیون‌ها و موافقت‌نامه‌های مختلف به دنبال ارتقای نقش و جایگاه خود بوده‌ایم.

وی اضافه کرد: در این زمینه موافقت‌نامه ایران و افغانستان، موافقت‌نامه ایران، عمان و ترکمنستان و موافقت ایران و دریای سیاه با بلغارستان، گرجستان و ایران بسته شد و تفاهم‌نامه در حوزه ریلی تفاهم خلیج‌فارس و دریای سیاه منعقد شد که جزو کریدورهای مهم بین‌المللی هستند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال کریدور تراسیکا که در جامعه بین‌المللی مطرح است و ارتباط آسیا و اروپا را برقرار می‌کند ولی در سال‌های گذشته بنا به دلایلی در آن حضور نداشتیم.

وی افزود: در ماه گذشته تمامی ۱۰ کریدور توسعه کشور را در نقشه تراسیکاهای لایت شد که به معنای نقش دادن ایران در ترانزیت آسیا است.

امینی اضافه کرد: عدم تعریف درست شبکه حمل‌ونقل منطقه‌ای و شبکه ملی در ایفای نقش منطقه‌ای موجب شده است که هم‌اکنون ۲۵۰۰ کیلومتر شبکه ناقص و سطح سرویس پایین در کشور وجود داشته باشد.

وی افزود: در سال ۲۰۱۵ کل تجارت منطقه شرق آسیا به اروپا معادل ۴۰۰ میلیارد یورو بوده که ۴۰ میلیارد یورو آن از حمل‌ونقل و کمتر از هشت درصد آن از کشور ایران عبور کرده است.

امینی ادامه داد: تحرکات و تنوع نیروهای دخیل عبور در این کالا به پیچیدگی کشور ما کمک کرده و به گریزانی بارها از کشور منجر شده است.

وی با اشاره به درخواست راه‌اندازی بندر خشک در قزوین افزود: بندر خشک برای کشورهای محصور در خشکی است و لجستیک پارک‌ها برای استانی مثل قزوین اهمیت دارد و ما با ایجاد این پارک در قزوین موافقیم ولی باید طرح، نقشه و تقاضای استان در این راستا مشخص باشد.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی اضافه کرد: قزوین به دلیل موقعیت استراتژیکی که دارد می‌تواند در مسیر شرق آسیا به سمت اروپا می‌تواند نقش مهمی ایفا کند و اگر بتواند کالاهایی که از کره، چین و مواد خامی که از ژاپن می‌آید دریافت کرده و به محصول تبدیل کند و در یک بازار جمعیتی ۲۰۰ میلیون نفری اجناس خود را فروخته و سهم ارزش‌افزوده خود را دریافت کند.

وی بیان کرد: برای تحقق این امر باید دنبال سرمایه‌گذار بخش خصوصی باشیم تا هاب لجستیک در قزوین ایجاد شود اما باید تعریف خود را داشته باشید و اگر می‌خواهید نقش منطقه‌ای ایفا کنید باید برای اسکان و اشتغال ۴۰ هزار نفر و در سطح ملی برای ۱۰ هزار نفر برنامه‌ریزی کنید.

وی افزود: اگر بتوانیم چند هاب لجستیک را در اینجا ایجاد کنیم در رونق اقتصادی منطقه و ایجاد ارتباط میان عرضه و تولید نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

امینی افزود: ما به نهاد سومی که تولید را به عرضه متصل کند و با کار مارکتینگ و بازاریابی در این زمینه فعالیت کند نیاز داریم که متأسفانه در کشور ما مغفول واقع شده است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه مدیریت وزارت راه و شهرسازی در ادامه عنوان کرد: در حمل‌ونقل عمومی نتوانسته‌ایم سهم خوبی را به خود اختصاص دهیم که در این راستا آمارها نشان می‌دهد در سال گذشته بیشترین ترد با ثبت ۱۵ میلیون تردد انجام شده که ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو در بزرگراه و آزادراه‌ها، دو میلیون تردد در راه‌های اصلی و ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تردد توسط خودروهای شخصی سواری و وانت صورت گرفته و تنها ۳۰۰ هزار ترد مربوط به خودروهای عمومی مانند اتوبوس و کامیون و تریلر بوده است.

امینی بیان کرد: در استان قزوین با جابجایی ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کالا فقط ۲۴۰ هزار تن آن با شبکه ریلی بوده و از مجموع دو میلیون و ۲۰۰ هزار مسافر حدود ۶۶۰ هزار نفر با راه‌آهن جابجا شده‌اند که این سهم بسیار ناچیز است.

وی اظهار کرد: این آمار نشان می‌دهد قزوین در هاب لجستیک نتوانسته از ظرفیت ریلی خود به‌خوبی استفاده کند لذا توسعه شبکه ریلی و دوخطه و چهارخطه کردن راه‌آهن باید در اولویت باشد.

امینی بیان کرد: استان قزوین در حمل‌ونقل حومه‌ای و مترو می‌تواند جایگاه خوبی پیدا کند و در توسعه حمل‌ونقل کشور و اقتصاد منطقه نقش بیشتری را ایفا کند.

گفتنی است در جلسهٔ ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی قزوین علاوه بر امیر امینی معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی، زاهدی استاندار، حمید نظری کمیشانی مدیرکل دفتر بودجه و ابوالقاسم سلطانی مدیرکل دفتر نظارت و ارزیابی نظام‌های حمل‌ونقل و تشکل‌های حرفه‌ای وزارت راه و شهرسازی، حبیبی معاون اقتصادی استاندار، فرخ‌زاد معاون عمرانی استاندار، یاری رئیس سازمان برنامه و بودجه، حق لطفی مدیرکل راه و شهرسازی و جمعی از مدیران و مسئولین استانی نیز حضور داشتند.

نظر شما