شناسهٔ خبر: 46481 - سرویس شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ

بارش برف و کاهش دما تا ۱۰درجه در شمال و شرق کشور/ رانندگان جاده‌‌های کوهستانی زنجیرچرخ داشته باشند

تلاش راهداران استان زنجان برای برفروبی ونگهداری آزادراه زنجان-قزوین با تشدید فعالیت سامانه بارشی از پنج‌شنبه، افت دما و کولاک برف در جاده‌های کوهستانی پیش‌بینی می‌شود، از اواخر وقت روز پنجشنبه تا شنبه آینده، برای تردد در جاده‌های کوهستانی البرز و شمال شرق کشور همراه داشتن زنجیرچرخ و تجهیزات زمستانی توصیه می‌شود.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي به نقل از فارس براساس آخرین تحلیل داده‌ها و نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی تا ظهر پنج‌شنبه در اغلب مناطق کشور جوی پایدار حاکم است. 

از بعد از ظهر روز پنج‌شنبه با شمالی شدن جریان هوا در شمال کشور و گذر موج تراز میانی جو، از سواحل غربی خزر ابرناکی و بارش باران شروع می‌شود.

بارندگی روز جمعه در سواحل دریای خزر به‌خصوص مناطق میانی و شرق آن تشدید می‌شود و در ارتفاعات البرز بارش به شکل برف خواهد بود.

از روز جمعه تا شنبه هفته آینده گستره منطقه بارش به‌تدریج نوار شمال شرق کشور شامل خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی را در بر خواهد گرفت؛ در این مدت به‌تدریج کاهش دما در نیمه شمالی و شرق کشور قابل توجه خواهد بود و از بعد از ظهر پنج‌شنبه تا جمعه دمای هوا در نوار شمالی کشور (استان‌های گلستان، مازندران و گیلان) ۲تا ۸ درجه کاهش یافته و کمینه دما در مناطق جلگه‌ای به ۱ تا ۳ درجه سلسیوس در روزهای شنبه و یکشنبه خواهد رسید.  

در شمال شرق کشور در خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی از اواخر وقت جمعه دمای هوا بین ۶ تا ۱۰ درجه کاهش یافته و ‌انتظار می‌رود کمینه دما طی روز شنبه تا دوشنبه صبح در این مناطق به ۳- تا ۶-  درجه سلسیوس برسد. 

روز جمعه ۹۶/۹/۱۰ بارش باران در مناطق جلگه‌ای گیلان، مازندران و گلستان و بارش برف در دامنه‌های شمالی ارتفاعات البرز و همچنین در ارتفاعات شمالی استان‌های البرز، تهران، سمنان و از اواخر جمعه در خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی و کولاک برف به سبب وزش باد و بارش برف در جاده‌های کوهستانی خراسان شمالی و شمال سمنان و جاده‌های کوهستانی البرز، پیش‌بینی می‌شود. 

افت دما و کولاک برف در جاده‌های کوهستانی مهمترین تأثیر این سامانه شمالی خواهد بود و از اواخر پنجشنبه تا روز شنبه برای تردد در جاده‌های کوهستانی البرز و شمال شرق کشور در مناطق یاد شده به همراه داشتن زنجیر چرخ و وسایل زمستانی توصیه می‌شود.  

خلیج فارس در سه روز آینده و دریای خزر روز جمعه مواج است.

آسمان تهران فردا صاف همراه با غبار صبحگاهی و در بعدازظهر وزش باد پیش‌بینی می‌شود و در روز جمعه نیز آسمان تهران نیمه‌ابری با وزش باد خواهد بود. بیشینه و کمینه دما فردا در تهران به ترتیب ۱۵ و ۳ درجه خواهد بود.

فردا بندرعباس با بیشینه دمای ۲۹ درجه بالای صفر گرم‌ترین و همدان با کمینه دمای ۷ درجه زیر صفر و شهرکرد با کمینه دمای ۹ درجه زیر صفر سردترین مناطق کشور خواهد بود.

آسمان کرمانشاه نیز در دو روز آینده صاف پیش‌بینی می‌شود اما کمینه دما در این استان طی دو روز آینده تا منفی ۳ درجه کاهش می‌یابد.

میانگین بارندگی کل کشور از ابتدای سال زراعی تا روز سوم آذرماه امسال ۲۰.۷ میلی‌متر ثبت شد، میزان بارش در سال گذشته در این بازه زمانی ۱۵.۳ میلی‌متر بود، بنابراین بارش سال جاری ۱۳۵.۶ درصد بارش سال گذشته تا این لحظه است.

بیشترین میزان بارش در هفته نهم سال زراعی ۹۶-۹۷ متعلق به منطقه بوشهر به میزان ۱۴۲ میلی‌متر بوده است.

برچسب‌ها:

نظر شما