شناسهٔ خبر: 46495 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی قزوین خبر داد:

ایجاد بندر خشک در قزوین موجب ارتقای زیرساخت‌های ملی می‌شود / ۱۹۰ میلیارد تومان اعتبار برای چهارخطه شدن راه‌های استان

جلسه مدیرکل راه و شهرسازی در جلسه ستاد اقتصاد مقادمتی گفت: موضوع حمل و نقل و ظرفیت‌های موجود در آن، همچنین ویژگی‌های بسیار ممتاز استان قزوین در این بخش، بستر مناسبی برای ایجاد بندر خشک و حرکت به سمت توسعه پایدار است .

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، مسعود حق لطفی در این جلسه که با حضور امیر امینی معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی، استاندار و جمعی از مدیران و مسئولین ملی و استانی در محل سالن جلسات دفتر استاندار برگزار شد عنوان کرد: موضوع ایجاد بندر خشک مدتهاست از سوی برخی استانها مطرح شده و متقاضی زیادی دارد اما در این میان استان قزوین جایگاه و ظرفیت های ویژه ای دارد.

وی افزود: ارزش تجاری دنیا بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد دلار و سهم اروپا ۳ هزار میلیارد دلار است که سهم ترانزیت بالغبر۳۰۰ میلیارد دلار برآورد می شود.

حق لطفی بیان کرد: سهم ایران از این تجارت ۴ میلیارد دلار است در حالی که در کریدور شمال به جنوب، جاده ابریشم، و کریدور بین المللی جنوب آسیا قرار داریم و باید سهم بیشتری داشته باشیم.

وی گفت: در میان ۱۵۵ کشور در تجارت رتبه ۱۰۴ را داریم و در این میان ترکیه با رتبه ۳۴ و عربستان با رتبه ۴۷ شرایط بسیار مطلوبی دارد و در شاخص توانمند سازی تجاری از میان ۱۳۶ کشور جهان در رتبه ۱۳۲ هستیم و با این همه ظرفیت باید شرایط خود را بهبود بخشیم.

رییس شورای هماهنگی حمل و نقل استان یادآورشد: با سیاست کشور در افزایش سهم ترانزیت و توسعه و اصلاح شبکه های جاده ای و ریلی برای دستیابی به بازارهای بن المللی و تبدیل شدن به قطب ترانزیت و تجاری باید برنامه های تنظیم شده را اجرا کنیم.

حق لطفی اضافه کرد: توسعه شبکه ریلی و ایجاد مزیت های رقابتی در برنامه ششم بخوبی دیده شده و تبدیل شدن قزوین به هاب لجستیک نیازمند ایجاد بندر خشک است که با کمک بخش خصوصی تحقق آن ممکن است.

وی اظهارداشت: باید کسانی که در توسعه شبکه ریلی سرمایه گذاری می کنند مورد حمایت قرار گیرند زیرا این بخش می تواند به توسعه شتاب بخشد.

مهندس حق لطفی بیان کرد:کریدور شمال به جنوب دارای هشت کشور محصور در خشکی است که با ۶۵۰ میلیون نفر جمعیت معادل ۸.۹ درصد جمعیت جهان بیش از ۹۳۰۰ کیلومتر طول دارد که می توان از راه ایران ۴۲ درصد مسیر را کوتاه کرد که در این میان اجرای طرح های ریلی و جاده ای ضروری است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین افزود: محور ریلی قزوین به رشت و استارا می تواند به ارتقاء هاب لجستیک منطقه کمک کند و در این میان قرار است در کشور ۶ بندر خشک ایجاد شود که قزوین در اولویت است.

وی بیان کرد: قزوین برای پشتیبانی از بندر انزلی نقطه مناسبی است و در ۴ شاخص می تواند حرفی برای گفتن داشته باشد و در این محدوده داشتن پایانه صادراتی ضروری است.

این مقام مسئول اظهارداشت: اگر بخواهیم استان قزوین در سطح ملی نقش ایفا کند باید محورهای زمینی آن تکمیل و ایمن شود وبا عبور سه میلیون دستگاه خودرو در تیرماه از اهمیت ویژه ای برخوردار است که توجه به آن باید در اولویت قرار گیرد.

۱۹۰میلیارد تومان اعتبار برای چهارخطه شدن راههای استان

حق لطفی در ادامه گفت: محور محمدیه به آبیک به طول ۳۵ کیلیومتر باید چهار خطه شود که ۲۵ کیلومتر آن باقیمانده، جاده ساوه به بوئین زهرا با ۱۳۶ کیلومتر حدود ۶۵ کیلومتر مانده، سه راهی شامی شاپ به دانسفهان، به طول ۳۲ کیلومتر است که ۱۲ کیلومتر باقیمانده، محور شامی شاپ به ابهر به طول ۲۳ کیلومتر تاکنون ۱۴ کیلومتر باقیمانده، محور تاکستان به رزن با ۸۰ کیلومتر طول که ۵ کیلومتر باقیمانده و باید دو خطه شود.

وی تصریح کرد: احداث راه آهن قزوین به قم به مسافت ۱۶۶ کیلومتر، می تواند این مسیر را ۱۱۹ کیلومتر کوتاه می کند و کمربندی جنوب با ۴۲ کیلومتر، از دیگر طرح های مهم است که باید عملیاتی شود.

مهندس حق لطفی اضافه کرد: محور ضیاء آباد به آب ترش به طول ۶۵ کیلومتر، رحیم آباد به کلاچای به طول ۱۵۸ کیلومتر، آزاد راه ساوه به قزوین به طول ۱۵۷ کیلومتر و ساوه بوئین زهرا به طول ۸۰ کیلومتر از محورهایی است که باید در توسعه مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل راه و شهرسازی یادآورشد: چهارخطه شدن ۷۵ کیلومتر از مسیرهای مواصلاتی استان قزوین به ۱۹۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که در صورت مساعدت وزارت راه کریدور شمال به جنوب از جایگاه ویژه ای برخوردار خواهد شد.

وی بیان کرد: ایجاد بندر خشک در قزوین می تواند ضمن ارتقاء زیرساختها در سطح ملی به رونق اقتصادی استان و کشور هم کمک کند./

نظر شما