شناسهٔ خبر: 46512 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

طاهرخای خبر داد:

مسائل اجتماعی موضوعی محوری در مجموعه شهرهای جدید است/ ضرورت تهیه برنامه‌ای ویژه برای زنان سرپرست خانوار در شهرهای جدید/ لزوم توجه بیشتر به تنوع قومیتی و تفاوت‌های فرهنگی

جلسه مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با بیان اینکه موضوع اجتماعی مسئله‌ای محوری در مجموعه شهرهای جدید است گفت: بدون شک اگر ما در این حوزه از برنامه‌ریزی‌های لازم برخوردار نباشیم با توجه به رشد جمعیتی بالا و عدم وجود تسهیلات اجتماعی و فرهنگی کافی در این مناطق با مشکلات بسیار زیادی روبه‌رو خواهیم شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی جلسه کمیته علمی امور بانوان وزارت راه و شهرسازی با حضور منا عرفانیان مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بانوان، حبیب‌اله طاهرخانی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید و سایر اعضای این کمیته علمی به همراه اعضای هیئت مدیره شرکت عمران برگزار شد.

طاهرخانی در این جلسه درخصوص اهمیت ابعاد اجتماعی و فرهنگی در فرآیند احداث و توسعه شهرهای جدید بیان کرد: شهرهای جدید و به ویژه پروژه مسکن مهر با توجه به ویژگی‌های خاص و همچنین بهره‌برداری جدیدی که از آن شده است دارای مسائل و چالش‌های فراوانی در جنبه اجتماعی به ویژه زنان و خانواده بوده که باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

وی در ادامه ضمن ابراز امیدواری نسبت به این که این جلسه بتواند سرآغازی برای برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات بهینه در این حوزه در شهرهای جدید باشد گفت: ما دارای شرایط خاصی در مجموعه شهرهای جدید هستیم چراکه در شهرهای معمول فرآیند اجتماع‌سازی طی مدت زمان طولانی طی می‌شود در حالی که این فرآیند در شهرهای جدید به دلیل رشد سریع جمعیت نسبت به سایر شهرها تسریع شده و در دوره‌ای کوتاه باید انجام گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در این‌باره افزود: درحال حاضر رشد جمعیت در برخی شهرهای جدید مانند پردیس و پرند از بسیاری از شهرهای کشور بیشتر و قابل توجه‌تر است، از سویی دیگر ۷ شهر جدید اندیشه، بهارستان، پردیس، پرند، سهند، صدرا و فولادشهر امروز به حدود جمعیت ۱۰۰ هزار نفر رسیده و هریک به نوعی درگیر مسائلی در حوزه رفاهی – اجتماعی هستند.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با بیان اینکه موضوع اجتماعی مسئله‌ای محوری در مجموعه شهرهای جدید است گفت: بدون شک اگر ما در این حوزه از برنامه‌ریزی‌های لازم برخوردار نباشیم با توجه به رشد جمعیتی بالا و عدم وجود تسهیلات اجتماعی و فرهنگی کافی در این مناطق با مشکلات بسیار زیادی روبه‌رو خواهیم شد.

این مقام مسئول ادامه داد: درحال حاضر تعداد زیادی از زنان سرپرست خانوار(۳۴ هزار و ۱۵۰ نفر) در سایت مسکن مهر شهرهای جدید سکونت دارند که ما باید برنامه‌ای ویژه برای هدایت و ایجاد شرایط لازم جهت حضور آن‌ها در این مناطق داشته‌باشیم .

طاهرخانی در ادامه سخنان خود با اشاره به مشکلات بازار اشتغال در این شهرها بیان کرد: در حال حاضر تمرکز بازار اشتغال شهرهای جدید در اطراف پایتخت در تهران واقع شده و روزانه مردان و زنان بسیاری در این مسیر تردد می‌کنند، از سویی دیگر در ساعات کاری که مردان به سوی اماکن شغلی خود می‌روند، زنان بدون برنامه در خانه هستند، فرصتی که برای ما ظرفیت بسیار بالایی به شمار رفته و اگر برای آن برنامه‌ریزی نکنیم می‌توانند به مشکلات بی‌شماری مبدل شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تنوع قومیتی بالای شهرهای جدید را ویژگی دیگر این مناطق اعلام کرد و گفت: براساس تحقیقات انجام شده تنوع قومیتی بسیار زیادی در شهرهای جدید وجود دارد که اگر خوب و به موقع عمل نکنیم می‌تواند به عنوان یک ضعف عمل کرده و در نهایت منجر به گرفتاری‌های زیادی شود.

به گفته وی شرکت عمران شهرهای جدید  طی ۲، ۳ سال گذشته اقداماتی را در زمینه حوزه‌های اجتماعی و زنان انجام داده که خوشبختانه نتایج خوبی را نیز به همراه داشته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به آمادگی بستر و چارچوب شهرهای جدید در انجام فعالیت‌های اجتماعی بیان کرد: شرکت عمران در حال حاضر بر ۲ حوزه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری  در این شهرها تمرکز دارد که آماده‌سازی این شهرها در اجرای اقدامات در حوزه نرم‌افزاری و برگزاری برنامه‌های متعدد از جمله مسابقات و جشنواره‌ها در حوزه سخت‌افزاری جای داده می‌شود.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در ادامه سخنان خود از گرایش بالای ساکنین این شهرها نسبت به شکل دادن و توسعه مناطق مذکور خبر داد و افزود: شرکت عمران تمایل دارد از تجربیات توانمندسازی و ظرفیت‌سازی سایر بخش‌ها در حوزه‌های شهری تا کنون با محوریت بحث زنان و خانواده بهره برده  وهمکاری خوبی را با ان‌ها در این زمینه داشته باشد.

به گفته طاهرخانی شهرهای جدید باتوجه به رشد بالای جمعیت آمادگی تمرکز بر مسائل اجتماعی را با اولویت تحلیل وضعیت زنان داشته و می تواند با کمک دفتر امور بانوان وزارت راه و شهرسازی ۲ شهر را پایلوت قرار داده و این اقدام را آغاز کند چرا که قطعا قابلیت عملیاتی شدن بسیاری از پیشنهادات و تصمیمات در شهرهای جدید بیشتر از سایر اماکن است./

نظر شما