شناسهٔ خبر: 46529 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رئیس کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد؛

استفاده از منابع صندوق ذخیره ارزی برای نوسازی بافت فرسوده/ زندگی ١٩ میلیون ایرانی در بافت ناکارآمد شهری

محمد رضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس از تلاش کمیسیون متبوعش برای تسریع در نوسازی بافت فرسوده و ناکارآمد شهری، گفت: باید با استفاده از منابع صندوق ذخیره ارزی نوسازی این بافت ها در کشور تسریع شود.

به گزارش پایگاه خبری، وزارت راه و شهرسازی، محمدرضا رضایی کچویی، با اشاره به سفر اعضای کمیسیون عمران مجلس به مشهد مقدس و به بازدید از بافت‌های فرسوده اطراف حرم مطهر امام رضا (ع)، گفت: نوسازی بافت فرسوده اطراف حرم امام رضا(ع) اولویت کمیسیون عمران مجلس بوده و در زمان بررسی بودجه سال ٩٧ کل کشور به این مهم توجه خواهد داشت.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در حدود صد و ۴٠ هزار هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد شهری در کشور وجود دارد، افزود: با توجه به اینکه ١٩ میلیون نفر در بافت فرسوده و ناکارآمد شهری زندگی می‌کنند باید نوسازی این بافت‌ها در دستور کار قرار بگیرد.

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه طبق برنامه ریزی های انجام شده طی ١٠ سال آتی ٢ هزار و ٧٠٠محله باید ساماندهی شود، تصریح کرد: با توجه به اینکه اعتبارات فعلی جوابگوی نوسازی این میزان بافت فرسوده و ناکارآمد شهری نیست باید منابع دیگری برای این مهم در نظر گرفته شود.

رضایی با بیان اینکه رقمی در حدود هزار میلیارد تومان از سوی ستاد ملی بازآفرینی شهری برای نوسازی بافت فرسوده در نظر گرفته شده است، گفت: متاسفانه از این میزان اعتبار نیز تنها ٢۵ درصد اختصاص یافته در حالی که اگر تمام این میزان نیز اختصاص یابد باز هم مشکل بافت فرسوده شهری مرتفع نخواهد شد.

وی ادامه داد: استفاده از توان بخش خصوصی و ارایه تسهیلات ارزان قیمت راهکاری است که می تواند نوسازی بافت فرسوده و ناکارآمد شهری را تسریع کند. 

این نماینده مردم در مجلس دهم،با بیان اینکه اخذ تسهیلات از صندوق ذخیره ارزی با مجوز رهبر معظم انقلاب و مجلس برای نوسازی بافت فرسوده می تواند راهکار دیگری برای بهسازی بافت های ناکارآمد شهری باشد، گفت: با ارایه تضامین و در نظر گرفتن مدت مشخص برای بازپرداخت این نوع تسهیلات باید امکان برداشت از صندوق ذخیره ارزی با این هدف فراهم شود.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، رضایی با اشاره به نزدیک شدن به زمان بررسی لایحه بودجه سال ٩٧ کل کشور در مجلس، افزود: در قانون بودجه سال آتی باید به نوسازی بافت‌های فرسوده توجه بیشتری شود زیرا بی‌توجهی به این نوع بافت‌ها روز به روز بر تعداد آن ها می‌‌افزاید.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به زلزله خیز بودن کشور، تصریح کرد: باید هر چه سریع تر نسبت به مقاوم سازی ساختمان های کشور اقدام شود اما متاسفانه با توجه به این اعتبارات قطره چکان ممکن نیست از این رو باید تدابیری برای تزریق بودجه کافی در این حوزه صورت بگیرد.

رضایی با تاکید بر اینکه کمیسیون عمران مجلس نسبت به نوسازی بافت فرسوده اطراف حرم مطهر رضوی حساس است، گفت: با توجه به اینکه سالانه بیش از ٢۵ میلیون زائر به مشهد مقدس سفر می کند باید تدابیر لازم برای نوسازی بافت ناکارآمد شهری صورت بگیرد.

وی ادامه داد: هر چند در قانون بودجه سالانه ردیف مستقلی برای نوسازی حریم رضوی در نظر گرفته شده اما با توجه به عدم تخصیص کافی منابع هنوز بسیاری از مکان ها بهسازی نشده اند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: کمیسیون عمران مجلس نسبت به نوسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری حساس بوده و در این رابطه برای جذب اعتبارات بیشتر با مسئولان مربوطه نشست های تخصصی برگزار خواهد کرد.

نظر شما