شناسهٔ خبر: 46568 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی آغاز شد:

آغاز عملیات اجرایی قطعه ۳ بزرگراه کوار-فیروزآباد در استان فارس

مراسم با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی، نماینده مردم فیروزآباد –قیر و کارزین و نماینده جم – عسلویه – کنگان، دیر و دیگر مسئولین استانی و کشوری عملیات اجرایی قطعه ۳ بزرگراه کوار – فیروز آباد-جم-عسلویه با اعتباری بالغ بر ۱۴۳۰ میلیارد ریال آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان فارس، خیراله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در مراسم آغاز این پروژه گفت: با وجود تنگناهای مالی در کشور و وضعیت خاصی که در هیچ دوره‌ای از لحاظ مالی در کشور حاکم نبوده است و تأمین مالی پروژه‌های عمرانی کار بسیار سختی است و علی‌رغم تمام این تنگناها اقدامات و پروژه‌های عمرانی خوبی در سراسر کشور در دست اجراست.

وی افزود: در منطقه فیروزآباد که یکی از شاهراه‌های کشور است و محور اتصال به مرکز انرژی کشور است، با وجود تمام تنگناها اقدامات خوبی هم توسط دولت تدبیر و امید و هم توسط وزیر راه و شهرسازی و نماینده مردم فیروز آباد و قیر و کارزین در مجلس شورای اسلامی انجام پذیرفته است که با گذشته قابل‌مقایسه نیست و این حجم زیاد پروژه عمرانی که در این منطقه در دست اجراست هیچ‌گاه به صورت همزمان در کشور چنین چیزی وجود نداشته است و این باعث افتخار دولت و نظام است.

وی با اشاره به وضعیت ریلی کشور گفت: در گذشته متوسط ساخت راه‌آهن در کشور ۱۶۷ کیلومتر بوده که این رقم در سال ۸۸ به ۲۵۴ کیلومتر رسیده بود اما در سال ۹۶ تاکنون بالای ۴۵۰ کیلومتر ریل‌گذاری کرده‌ایم و برنامه اجرایی ما تا پایان ۹۶، ۵۱۶ کیلومتر دیگر را امیدواریم بتوانیم تحویل دهیم و با ۹۱۹+ کیلومتر ریل‌گذاری در سال ۹۶ در نقاط مختلف کشور سال خاصی را برای احداث راه‌آهن رقم بزنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص وضعیت احداث آزادراه‌ها در کشور نیز اضافه کرد: در بخش آزادراه‌ها در ۱۶ محور پروژه آزادراهی به صورت همزمان در دست احداث داریم که ۸ پروژه آن پروژه کلان کشوری است و به جرئت می‌توان گفت ابر پروژه کشوری می‌باشند و یکی از آن‌ها پروژه آزادراه شیراز – اصفهان به طول ۲۱۰ کیلومتر است که به صورت یکجا در دست اجرا می‌باشد و پیشرفت فیزیکی بسیار خوبی دارد.

خادمی در ادامه از اجرای ۷۵۰۰ کیلومتر بزرگراه توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در کشور خبر داد و گفت: ۷۵۰۰ کیلومتر راه اصلی و بزرگراه در کشور توسط شرکت ساخت در دست اجرا می‌باشد که با وجود وضعیت بد اقتصادی تمامی پروژه‌ها فعال می‌باشند.

وی تصریح کرد: در استان فارس ۲۰۰۰ کیلومتر بزرگراه توسط شرکت ساخت در دست اجرا است که مقداری به اتمام رسیده و مقداری نیز در دست اجرا می‌باشد و بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر نیز توسط اداره کل راه و شهرسازی در دست اجراست.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از فعال بودن سه پروژه بزرگ احداث راه‌آهن در فارس سن گفت و افزود: در بخش راه‌آهن سه مسیر خاص راه‌آهن یزد-اقلید، راه‌آهن شیراز – گل گهر و راه‌آهن شیراز – بوشهر در دست اجرا است.

وی تصریح کرد: علیرغم تمام تنگناهای مالی پروژه قطعه ۳ بزرگراه کوار – فیروزآباد- جم- عسلویه به حجم عملیات اجرایی بالا به دلیل حجم بالای ترافیک محور و اتصال به منطقه مهم و انرژی کشور (عسلویه) با همت وزیر راه و شهرسازی و نماینده مردم فیروزآباد و قیر و کارزین و مسئولین استانی آغاز شده است و می‌طلبد برای اینکه پروژه در مدت‌زمان پیش‌بینی شده که چهار سال می‌باشد به دلیل احداث چندین تونل در طول مسیر همت و پیگیری‌های بیشتری توسط مسئولین برای تأمین منابع مالی مختلف چه از محل وزارت نفت چه از محل‌های دیگر انجام پذیرد.

فیروز تکاور مدیرکل راه و شهرسازی فارس نیز در ادامه مراسم گفت: اگر بخواهیم بزرگراه شیراز – کوار – فیروزآباد – جم - عسلویه را خلاصه کنیم از شیراز تا فیروزآباد قسمتی بصورت چهارخطه و مابقی نیز در دست اجرا می‌باشد و سخت‌ترین قطعه این محور نیز به طول ۱۳/۵ کیلومتر آغاز شده و از فیروزآباد تا جم ۱۶۷ کیلومتر می‌باشد و از جم تا بندر طاهری نیز به طول ۱۵۰ کیلومتر که قبلاً به صورت چهارخطه احداث شده است.

 وی افزود: عملاً ۱۶۷ کیلومتر از فیروزآباد تا جم که مقداری از آن نیز بزرگراه است و ۱۵۰ کیلومتر دیگر را در برنامه اجرایی قرار دهیم می‌توان گفت در آینده‌ای نه چندان دور کل مسیر را از شیراز تا عسلویه به صورت چهاربانده خواهیم داشت که این مهم با همت مسئولین استان و نمایندگان مردم و مسئولین وزارت راه و شهرسازی محقق خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس در خصوص احجام پروژه قطعه ۳ بزرگراه کوار – فیروزآباد – جم – عسلویه گفت: ۱۱۴۱۰۰۰ مترمکعب خاک‌برداری، ۲۴۴۰۰۰ مترمکعب خاک‌ریزی و ۱۵۲۰۰۰ مترمکعب بتن‌ریزی و همچنین ۸۱۰۰۰ مترمکعب حجم زیراساس و اساس می‌باشد و حجم آسفالت ۵۳۰۰۰ تن پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به مشخصات فنی پروژه تصریح کرد: ۷ دستگاه تونل در طول ۱۳/۵ کیلومتر مسیر که طول تونل‌ها ۳/۵ کیلومتر می‌باشد و یک دستگاه پل به طول ۲/۲۰ کیلومتر احداث خواهد شد.

تکاور بیان کرد: با توجه به موقعیت منطقه ویژه پارس جنوبی و اهمیت تأمین دسترسی سریع و ایمن و ارتقاء این محور امیدواریم که در زمان تعیین شده این قطعه و قطعات دیگر که در دست اجراست به اتمام برسد و مابقی محور نیز برای بزرگراه تا عسلویه در دست اقدام قرار گیرد.

نظر شما