شناسهٔ خبر: 46574 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در گفتگوی تلویزیونی اعلام کرد:

چابهار بهترین دروازه برای اتصال هند به مناطق شمالی است/ تلاش برای تحقق تأکیدات رهبری در توسعه سواحل مکران/ تأکید بر توجه همزمان به توسعه بندر و نظام شهری در منطقه

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تأکیدات پیوسته مقام معظم رهبری به مسئله توسعه چابهار طی ۱۰ سال گذشته اعلام کرد: مهم این است که امروز بتوانیم به این تأکیدات و سیاست توسعه مکران جامع عمل بپوشانیم به گونه‌ای که بندر اقیانوسی چابهار را نه فقط به محلی برای تخلیه و بارگیری بلکه به محلی برای تولید تبدیل کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی شب گذشته با حضور در برنامه تلویزیونی اقیانوس درخصوص افتتاح فاز اول بندر شهید بهشتی و برنامه توسعه‌ای این وزارتخانه در بندر چابهار بیان کرد: به نظر من چابهار یک در و نگینی برای ایران است که مدت‌ها زیر خاک پنهان بوده و ما می‌بایست امروز خاک‌ها را کنار زده، تاریخ را بکاویم و مجددا این منطقه را پیدا کرده و اهمیتی که این منطقه برای ایران دارد را بیابیم.

آخوندی ادامه داد: بسیاری از مردم تصور می‌کنند چابهار منطقه‌ای دورافتاده نسبت به مرکز است، ولی واقعیت این است که این منطقه صاحب یک تمدن بوده، یک تمدن ایران‌شهری که بخشی از فرهنگ، هویت و تاریخ ما را شکل می‌دهد و می‌تواند نقش بسیار مهمی چه در توسعه اقتصادی و چه در امنیت ایران ایفا کند.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با بیان اینکه با توجه به آب وهوای خوب و جغرافیای بسیار زیبای این منطقه می‌توان توصیف‌های شاعرانه بسیار زیبایی از چابهار داشت گفت: من بیشتر به دنبال آن هستم که بتوانیم بندر چابهار را به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور که بدون شک از جهت استراتژیک نیز برای ما بسیار مهم است، خارج از تنگه هرمز بر روی اقیانوس داشته و در زمینه تجارت و امنیت که نیازهایی حیاتی ایران به شمار می‌روند بهره ببریم.

این مقام مسئول ضمن ابراز خرسندی از این که این شرایط در حال حاضر برای کشور در چابهار فراهم است گفت: این منطقه دروازه کشور ما به شبه قاره هند بوده و در حقیقت محل تلاقی تمدن ایرانی و تمدن این شبه قاره محسوب می‌شود که ما باید به ظرفیت‌های این ۲ تمدن چه از حیث فرهنگی و چه اقتصادی توجه لازم را داشته باشیم.

وی در این‌باره اضافه کرد: امروزه می‌بینیم که کشور هند با وجود جمعیت بسیار بالا، دارای رشد بسیار خوبی از جهت اقتصادی است به گونه‌ای که بسیاری از افراد در کشور  پیش‌بینی می‌کنند که هند در سال‌های آینده یکی از قطب‌های اقتصادی ایران خواهد بود.

به گقته آخوندی بدون شک چابهار بهترین دروازه برای اتصال هند به مناطق شمالی به شمار می‌رود به همین دلیل ما در وزارت راه و شهرسازی از ابتدای فعالیت‌های این منطقه تلاش کردیم تا پیمان سه جانبه ایران – افغانستان- هند را منعقد و در این زمان از آن بهره‌مند شویم.

عضو کابینه دولت دوازدهم با تأکید بر این نکته که بندر چابهار می‌تواند در آینده تعامل بسیار خوبی با بندر گوآدر پاکستان نیز داشته باشد گفت: امید داریم که در آینده اتفاقات بسیار خوبی در پاکستان رخ دهد ولی با این وجود این کشور می‌تواند درحال حاضر از بندر چابهار به عنوان دالان و کریدور برای برقراری اتصال به نواحی شمالی نیز بهره ببرد.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود با اشاره به افتتاح فاز یک بندر شهید بهشتی چابهار در روز یکشنبه ۱۲ آدرماه نیز بیان کرد: ما تمایل داریم که در شادی برای افتتاح این بندر در کنار سایر کشورهای دوست و همسایه باشیم از این جهت وزرای سایر کشورها از جمله افغانستان، پاکستان، هند، قطر، عمان و عراق را دعوت کرده و در این روز کنار آن‌ها خواهیم بود.

این مقام مسئول درخصوص عدم توجه کافی به این منطقه طی سنوات گذشته بیان کرد: واقعیت آن است که اگر امروز نگاهی به ترکیب جمعیتی ایران داشته باشیم می‌بینیم که تهران دارای ۸.۷ میلیون نفر جمعیت و استان‌های تهران و البرز در مجموع دارای ۱۳ میلیون نفر ساکن هستند که همه نشان از مرکزگرایی بسیار گسترده در کشور دارد.

آخوندی با اشاره به تأکیدات پیوسته مقام معظم رهبری به مسئله توسعه چابهار طی ۱۰ سال گذشته اعلام کرد: مهم این است که امروز بتوانیم به این تأکیدات و سیاست توسعه مکران جامع عمل بپوشانیم به گونه‌ای که بندر اقیانوسی چابهار را نه فقط به محلی برای تخلیه و بارگیری بلکه به محلی برای تولید تبدیل کنیم.

عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به بهره‌مندی چابهار از منطقه ویژه، منطقه آزاد و شهر جدید تیس بیان کرد: این مناطق شرایط بسیار خوبی برای تولید، تجارت و جذب گردشگر دارند که باید از آن بهره برده و آن را عملیاتی کنیم.

ضرورت ایجاد ارتباط بین چابهار و مناطق پیرامونی

آخوندی در ادامه سخنان خود با تأکید بر ضرورت ایجاد ارتباط مناسب بین این منطقه و محیط پیرامونی خاطرنشان کرد: در این راستا پروژه بزرگ دیگری جهت اتصال ریلی چابهار به زاهدان با طولی بیش از ۱۰۰ کیلومتر در پیش داریم که برای اجرا به بیش از ۴ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز دارد.

آخوندی همچنین ادامه داد: ما برای اتصال چابهار به سایر مناطق به جاده‌ای نیاز داریم تا این بندر را به جاسک، بندرعباس، خرمشهر و در نهایت تمامی سواحل جنوب متصل کند، پروژه‌ای که خوشبختانه امروز سه پل بزرگ آن افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این مطلب که بدون شک توجه ما به این منطقه تنها در جهت یک بندر نبوده و تمامی زیرساخت، توسعه، صنعت و تجارت آن را در بر می‌گیرد گفت: درحال حاضر مهاجرت به سمت مرکز و شهرهای بزرگ یکی از مشکلات اصلی ما در این حوزه به شمار می‌رود چراکه به واقع ثروت فعلی کشور بر روی دریاست و ما به آن توجهی نداریم.

به گفته وی تراکم جمعیت در هر کیلومتر مربع در چابهار برابر با ۴.۸ نفر بوده که نشان می‌دهد نظام برنامه‌ریزی مؤثر و کارآمدی تا کنون بر سر کار نبوده است بنابراین قطعا ما به جای انکه میلیاردها تومان هزینه کرده و آب را برای مردم در اماکن مرکزی و پرجمعیت ببریم بهتر است مکانی را ایجاد کنیم که در همجواری آب بتواند مرکزی برای توسعه ایران باشد.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود با تأکید براینکه چابهار دارای ظرفیت بسیار زیادی است گفت: امروزه در جهان معتقدند توسعه با ارتباطات برقرار می‌شود به همین دلیل است که ما نیز به تبعیت از این تجربه جهانی باید به تمام شقوق ارتباطی اعم از دریایی، هوایی، جاده‌ای و حتی الکترونیک و مخابرات توجه کنیم.

وزیر راه و شهرسازی در این راستا خاطرنشان کرد: بدون شک آنچه که می‌تواند برای ما ایجاد ثروت کند آن است که بتوانیم بخشی از یک شبکه بزرگتر شویم، به تصور من ما به عنوان دولت و سایر اقشار از جمله اندیشمندان تا کنون به این موضوع کم توجه کرده‌ایم، این در حالی است که از یک سو ادعا می‌کنیم ایران کانون تمدن ایران‌شهری است و لی از سوی دیگر ان را تنها در چند شهر بزرگ مانند مشهد، شیراز، تهران و ... جستجو می‌کنیم.

آخوندی با بیان این مطلب که قطعا حوزه تمدن ایران‌شهری مساحت بسیار بزرگی دارد گفت: به عقیده من برای رفع تمرکزگرایی و توجه صرف به چند شهر باید کانون توجه را از تهران به سایر حوزه‌های تمدنی در کشور جلب کنیم، به واقع زمانی که شما در کنارک و چابهار قدم می‌زنید می‌بینید که این مناطق دارای تمدنی چند هزارساله بوده و از فرهنگی بسیار غنی بهره‌مند است.

عضو کابینه دولت دوازدهم با تأکید بر این نکته که چابهار وابستگی بسیار شدیدی به مرکز ایران و مرکز تمدن ایران‌شهری دارد گفت: ما باید ضمن جلب بیشتر توجهات به این مناطق امکانی را فراهم کنیم که تجار، اهل دانش، موسیقی و هر گروه دیگری متوجه شوند که این مناطق دارای منزلت اجتماعی بسیار بالایی بوده وجایی برای زندگی به شمار می‌رود.

آخوندی در این‌باره توضیح داد: من با گردشگر و ترویج این صنعت مخالفتی ندارم ولی نکته مهم‌تر برای من آن است که همه متوجه شوند این مناطق مکان خوبی برای زندگی هستند نه تنها برای آنکه دارای شرایط خوبی برای تجارت هستند بلکه می‌توان در این فرهنگ نفس کشید و با آن ارتباط برقرار است.

به گفته عضو کابینه دولت دوازدهم بندر به تنهایی مشکلی را حل نمی‌کند لذا باید همزمان با این امر به ارتباطات بندر و شهر چابهار نیز توجه کرد به گونه‌ای که اگر بندر آباد می‌شود و در مقابل به شهر توجهی نشود این تضاد نه تنها فایده‌ای ندارد بلکه می‌تواند مسئله‌آفرین نیز باشد.

این مقام مسئول ادامه داد: ما در حال حاضر همزمان با فعالیت‌های مربوط به بندر بر روی شهر چابهار نیز تمرکز داشته و این مأموریت را به سازمان بنادر و دریانوردی نیز داده‌ایم که مسئولیت اجتماعی خود را در توسعه کل منطقه ببیند.

اخوندی با اشاره به به احداث شهر جدید تیس نیز در این منطقه همزمان با توسعه بندر چابهار بیان کرد: به تصور ما این منطقه ظرفیت بالایی برای جمعیت پذیری دارد چرا که ما در شهرهای کویری با توجه به مشکل آب شاهد جمعیت‌های ۲ میلیون نفری هستیم حال اینکه در این چابهار با توجه به  نزدیکی به آب فراوان ولی جمعیت زیادی را نمی‌بینیم.

وزیر راه وشهرسازی با تأکید بر ضرورت اندیشه‌ای مجدد برای تدوین نطام برنامه‌ریزی دیگر در کشور بیان کرد: باید ببینیم که چگونه می‌توانیم ارتباطی از سواحل شمال و جنوب ایران ایجاد کرده و جمعیت بیشتری را در این مناطق سکونت دهیم.

به گفته این مقام مسئول ثروت نهفته در این منطقه باید پیش از انکه از سوی مرکز کشور مکیده شود باید به صورت عادلانه در خود منطقه توزیع شود به همین دلیل تمام توجه وزارت راه و شهرسازی در حال حاضر در قابل سکونت کردن این ناحیه و حفظ ثروت آن است.

آخوندی در ادامه درخصوص تأثیر افتتاح فاز اول بندر شهید بهشتی بر زندگی مردم بومی این منطقه اضافه کرد:  سیاستی که من در این مسیر ترغیب کرده و من به طور مکرر آن را به سازمان بنادر و دریانوردی ابلاغ می‌کنم آن است که ما در پی یک بندر بریده از شهر بندری نبوده و همواره به دنبال ان هستیم تا ببینیم چگونه می‌توانیم ضمن ساماندهی شهر، کانون‌های تشخص و فضاهای عمومی شهری را در این مناطق ایجاد کنیم.

وزیر راه و شهرسازی نوسازی اداره قدمی پست منطقه، احیا و ساماندهی بازار روز چابهار و مواردی مشابه آن را از جمله اقدامات لازم برای انجام در فضاهای پشتی بندر دانست و افزود:  قطعا اگر می‌خواهیم مساحتی بالغ بر 450 هکتار پسکرانه در این منطقه ایجاد کرده و خدمات لجستیکی در ان ارائه دهیم به شهری زیبا برای زندگی این افراد به همراه خانواده‌هایشان نیاز داریم لذا موظفیم نه تنها به بندر بلکه به فضاهای پشتی آن نیز توجه کنیم چراکه بندر در غیر این صورت به تنهایی موفق نخواهد شد.

آخوندی در ادامه با بیان این مطلب که من در وزارتخانه جمعی از معاونین خود در حوزه شهری، بازآفرینی شهری، شهرهای جدید و بنادر را مکلف کرده‌ام تا روند رسیدگی و ساماندهی به شهر چابهار را در کنار بندر به عنوان کانون اصلی و نبض تپنده منطقه بررسی کنند گفت: ما این قلب تپنده را ایجاد کردیم ولی می دانیم که این قلب، برای آنکه بتواند فعالیت خوبی داشته باشد نیاز به بدنی متناسب با خود دارد که باید به آن توجه شود.

عضو کابینه دولت دوزادهم در ادامه خاطرنشان کرد: به تصور من جدایی این کانون‌ها از شهر امری امکان‌ناپذیر است، مطلبی که همواره طی 4 سال گذشته به بنگاه‌های اقتصادی گوشزد و تأکید کردم که ماباید کاری کنیم تا شهرها در اخر کاربه بازآفرینی خود پرداخته و سطح زندگی و کیفیت‌شان را ارتقا دهند، امری که قطعا به جذب جنعیت چه در داخل و چه در زمینه فعالیت‌های بازرگانی بین‌المللی منجر خواهد شد.

آخوندی در ادامه سخنان خود با اشاره به این مطلب که ما بندر چابهار را به اسم بندر ملل نام نهاده‌ایم گفت: بدون شک برقراری صلح، پاسبانی و نگهبانی از آن یکی از وظایف اصلی ما در جهان به شمار می‌رود، ما به هیچ عنوان با کسی رقابت نکرده و قصد نداریم تا منافع کسی را قطع کنیم بلکه معتقدیم این بندر می‌تواند  به تمام ملت‌های آسیای میانه و کشورهای همسایه کمک کند.

این مقام مسئول با اشاره به سفر اخیر خود به کشور گرجستان اعلام کرد: من در این سفر دیدم که بسیاری از کشورها به دنبال ان هستند تا ببینند ارتباط بین دریای عمان و دریای سیاه در جنوب ایران چگونه برقرار می‌شود، این بدان معناست که سایر کشورها نیز می‌دانند برای ارتباط تجاری با شبه قاره از دریای سیاه باید از طریق ایران عبور کنند بنابراین اتفاقات این بندر برای آن‌ها نیز مهم است.

به گفته وی احداث راه‌اهن قزوین - رشت – استارا برای کریدور جنوب – غرب و کشورهایی چون آذربایجان، گرجستان، اوکراین و لهستان مهم است، به همین دلیل پیام اصلی ما در این بندر آن است که بندر چابهار بندر ملل و صلح بوده و ما به تمام همسایگان و چه کشورهای آسیای میانه، اروپا، روسیه وچین می‌گوییم که می‌توانند در خدمات خود از این بندر نیز بهره ببرند  چراکه چابهار دالانی برای ارتباط شمال، غرب و شرق با جنوب جهان خواهد بود.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود یادآور شد: به تصور من این منطقه باید در آینده چند ویژگی داشته باشد از سویی باید به مرکز توسعه اقتصادی تبدیل شده و در حوزه تولید، ترانزیت و صادرات، حمل و نقل و زنجیره لجستیک به خوبی عمل کند.

به گفته آخوندی ظرفیت بارگیری در این بندر درحال حاضر برابر با 6 میلیون تن است که قصد داریم در سال‌های اتی آن را به 80 میلیون تن همانند بندرعباس رسانده و شاهد تأثیر  آن در توسعه اقتصادی کشور باشیم.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید براینکه توجه به حوزه فرهنگی در کنار بخش اقتصادی از دیگر سیاست‌های ما در این بخش است گفت: به عقیده من توسعه اقتصادی بدون توجه به حوزه فرهنگی پایدار نیست.

آخوندی با بیان این نکته که چابهار مکانی برای تعامل بین تمدن‌هاست گفت: ایده‌های بسیار متنوعی برای سرمیاه‌گذاری و بهره‌گیری از این منطقه وجود دارد که ساخت دانشگاه‌های علوم دریایی، شهرک سینمایی با لوکشین دریا و ایجاد یکی از کانون‌های موسیقی قومیتی نمونه‌هایی از آن به شمار می‌رود.

وزیر راه و شهرسازی درپایان خاطرنشان کرد: امید داریم تا این منطقه با توجه به همبستگی بالای مردم عزیز کشورمان هرچه سریعتر آباد و به اهداف عالیه خود برسد.

نظر شما