شناسهٔ خبر: 46582 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

وزیر دارایی هند:

افتتاح بندر چابهار بر جایگاه هند و ایران در منطقه تاثیر مثبت دارد

ار پونیاه آیاپان رادا کریشان ار پونیاه آیاپان رادا کریشان، وزیر دارایی و کشتیرانی هند پیش از سفر خود به ایران جهت شرکت در مراسم افتتاح فاز اول بندر چابهار اعلام کرد: افتتاح این پروژه بر نقش هند و ایران در منطقه تاثیر مثبت دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، وزیر دارایی و کشتیرانی هند بر اهمیت پروژه چابهار برای هند تاکید کرد و گفت: دولت هند به گسترش روابط خود با ایران در زمینه زیرساخت‌ها و انرژی بسیار اهمیت می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه بندر چابهار از نظر راهبردی برای هند و ایران بسیار مهم است، تصریح کرد: توسعه بندر چابهار یک مسیر ارتباطی بسیار مهم برای دو کشور ایجاد می‌کند و دستیابی هند به افغانستان را نیز سهولت می‌بخشد.

وزیر دارایی و کشتیرانی هند در ادامه بیان کرد: افتتاح فاز اول این بندر نه تنها در توسعه روابط ایران و هند نقش مهمی دارد، بلکه بر اقتصاد تمام کشور‌های منطقه نیز تاثیر خواهد گذاشت.

وی در همین راستا به ایرنا گفت: بدون تردید توسعه بندر چابهار برای کشور‌هایی مانند افغانستان نیز بسیار مفید است و به توسعه این کشور و همچنین سایر کشور‌های آسیای مرکزی کمک می‌کند.

رادا کریشان درباره طرح توسعه تنها بندر اقیانوسی ایران و همکاری هند دراین پروژه توضیح داد: در فاز اول بندر چابهار ما قصد داریم یک اسکله باری چند منظوره به طول ۶۰۰ متر ایجاد کنیم.

وی تاکید کرد که در فاز دوم این پروژه، هند یک پایانه کانتینری به طول ۶۵۰ متر در این بندر خواهد ساخت.  

وزیر دارایی و کشتیرانی هند در ادامه ابراز امیدواری کرد که توسعه این بندر به اقتصاد هند و ایران کمک کرده و میزان تجارت هر دو کشور را گسترش دهد.
رادا کریشان درباره راه‌های گسترش همکاری‌های هند و ایران تاکید کرد: دولت و مردم ایران و هند علاقه‌مند به افزایش روابط دوستانه با یکدیگر هستند و هند قصد دارد همکاری‌های خود با ایران را در آینده گسترش دهد.

وی گفت: روابط مردمی و سیاسی دو کشور هم توسعه یافته است. مثلا نارندا مودی نخست وزیر هند در راستای گسترش روابط با ایران بود که توافق چابهار را امضا کرد. همچنین سوشما سواراج وزیر امور خارجه هند نیز در نظر دارد در آینده با محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود دیدار کرده و در خصوص گسترش روابط گفت و گو کند.

وی با ابراز امیدواری به اینکه حسن روحانی رئیس جمهور ایران هرچه زودتر به هند سفر کند، تاکید کرد: همه این تبادلات و توافق نامه‌ها نشان دهنده روابط رو به رشد ایران و هند است.

رادا کریشان در مورد برنامه‌های دیگر خود در طول سفر به ایران گفت: من در طول سفر خود به ایران با مقامات ایرانی و افغان دیدار خواهم کرد و امیدوارم این دیدار به گسترش روابط سه کشور بیانجامد.

وزیر کشتیرانی و جاده‌های هند در پایان تصریح کرد: من امیدوارم که پس از افتتاح فاز اول بندر چابهار، یک امید تازه در مردم هند و ایران ایجاد شود و این تحول دولت‌های دو کشور را ترغیب به انجام پروژه‌های بیشتر کند.

حسن روحانی، رئیس جمهور قرار است امروز یکشنبه فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار را با حضور مقامات ۲۷ کشور جهان افتتاح کند.

به گفته ایوب درویشی فرماندار شهرستان ویژه چابهار، پس از افتتاح این پروژه ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه این بندر به هشت و نیم میلیون تن خواهد رسید.

براساس این گزارش، چابهار به عنوان منطقه راهبردی و با موقعیت عالی جغرافیایی از ظرفیت‌های سرمایه گذاری، تجاری، اقتصادی، ترانزیتی، گردشگری و صنعتی بالایی برخوردار است.

این بندر پس از بهره برداری، قابلیت هرگونه عملیات بندری در حوزه‌های ترمینال کانتینری را برخوردار خواهد بود و علاوه بر ظرفیت سالانه تخلیه و بارگیری هشت ونیم میلیون تن با آماده شدن پسکرانه آن تا ۱۵ میلیون تن ظرفیت ایجاد خواهد شد.

بندر چابهار با برخورداری از مزایا و ظرفیت‌های بالقوه در مسیر توسعه ترانزیتی قرار دارد و این بندر اقیانوسی به عنوان پل دسترسی به کشور‌های آسیای میانه و CIS مورد توجه ترانزیتی و ترانشیپی کشور‌های منطقه قرار دارد.

جذب سرمایه گذاری‌های داخلی و خارجی در سیستان و بلوچستان از اولویت‌های دولت است و به همین دلیل ترانزیت محموله ۱۰۰ هزار تنی کالای کشور هند از طریق بندر چابهار به افغانستان در همین راستاست.

توافقنامه چابهار یکی از نمود‌های عینی فصل جدید روابط ایران و هند بر محور توسعه است.

مجلس ایران اخیرا یک توافق سه جانبه که سال گذشته از سوی ناندرا مودی نخست وزیر هند، حسن روحانی رییس جمهوری ایران و اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان امضا شد را تایید کرد.

افتتاح این بندر به شکل چشمگیری راه را برای هند جهت آغاز فاز دوم طرح ساخت و توسعه دو لنگرگاه برای استفاده خود بویژه برای تجارت با افغانستان را باز خواهد کرد.  

بنا به گفته برخی مقامات هند، اولین بخش عملیات ساخت و ساز توسط این کشور در بندر چابهار در سال ۲۰۱۸ به پایان خواهد رسید.

در حال حاضر هند از راه تجاری موجود در این بندر برای حمل و انتقال بیش از ۱.۱ میلیون تن گندم به افغانستان استفاده می‌کند. اولین محموله ۱۵ هزار تنی گندم هند در یازده نوامبر امسال (نهم آبان ماه) از بندر کاندلا و از طریق بندر چابهار به زرنج در افغانستان ارسال شد.

این بندر می‌تواند زمینه دسترسی هند به افغانستان و آسیای میانه بدون نیاز به عبور از پاکستان را برای هند فراهم کند.

 

نظر شما