شناسهٔ خبر: 46689 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس:

استان مرکزی ظرفیت ایجاد بندر خشک و حمل‌ونقل ترکیبی را داراست

کریمی نماینده مردم شریف اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: استان مرکزی ظرفیت ایجاد بندر خشک و حمل‌ونقل ترکیبی را داراست.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی، چهارمین نشست شورای حمل‌ونقل استان مرکزی در سال ۱۳۹۶ با شرکت اعضای محترم شورا  و با حضور علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی و مدیرکل گمرک، نمایندگان شرکت شهرک‌های صنعتی اراک و سازمان صنعت و معدن  روز یکشنبه مورخ ۹۶/۹/۱۲ در فرودگاه اراک برگزار شد.

 در این جلسه نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی بر ضرورت ایجاد بندر خشک و حمل‌ونقل ترکیبی در اراک تأکید کرد و گفت: عمده دلیل طرح چنین ایده‌ای، موضوع تجارت جهانی و نیاز به ایجاد باراندازهای بزرگ تجاری در نقاط مناسبی از دنیا که دسترسی‌های مناسبی داشته باشد، بوده است.

وی با اشاره به برخورداری استان مرکزی و شهرستان اراک از ظرفیت ایجاد این بارانداز اظهار کرد: استان مرکزی به لحاظ قرار گرفتن در مسیر دسترسی شرق به غرب و استقرار در شاهراه مواصلاتی کشور از مزیت بالایی برای ایجاد بندر خشک و بارانداز کالا برخوردار است و مسیر استان مرکزی به غرب کشور نزدیک‌ترین مسیر مواصلاتی است.

وی به سه بخش کشاورزی، صنعت و خدمات به عنوان بخش های  مهم اقتصادی اشاره کرد و بخش خدمات را بزرگ‌ترین حوزه اقتصاد ملی دانست و گفت: بخش خدمات در حوزه اقتصاد آینده روشنی دارد و برای مجموعه‌هایی که در این عرصه فعالیت کنند، امیدبخش است.

کریمی با اشاره به نزدیکی استان مرکزی به فرودگاه بین‌المللی، راه‌آهن سراسری و نیز قرار گرفتن در شاهراه مواصلاتی کشور گفت: موقعیت استان مرکزی با نقاط دیگری از کشور با توجه به ظرفیت‌های عظیم صنعتی و اقتصادی با نقطه‌ای مانند سیرجان متفاوت بوده  و ایده راه‌اندازی بندر خشک ایده بسیار مناسبی است.

وی گفت: نباید از این فرصت غفلت کرد در حالی که نقاط مختلف کشور به دنبال اخذ مجوز مناطق ویژه اقتصادی و بندر خشک هستند، اگر این ایده در زمان مقرر اجرایی نشود و از این موقعیت ممتاز برای شهری مانند اراک استفاده نشود فرصت ارزشمند اقتصادی از دست خواهد رفت.

همچنین وی با اشاره به ابراز تمایل مرکز تجاری کشور روسیه برای سرمایه‌گذاری در استان مرکزی و اراک که با پیگیری‌های صورت گرفته در حال اجرایی شدن است، افزود: این سرمایه‌گذاری تجاری نیز مزیت دیگری برای استان مرکزی به منظور برخورداری از ظرفیت مناطق ویژه اقتصادی و آزاد است.

کریمی به احداث شهرک صنعتی شماره چهار اراک که به مساحت چهار هزار هکتار در شهر جدید امیرکبیر ایجاد شده اشاره کرد و گفت: این شهرک صنعتی نیز ظرفیت عظیمی برای ایجاد بندر خشک و بارانداز است و تبدیل این شهرک به منطقه ویژه اقتصادی نیز به هم‌افزایی ویژگی‌های مثبت این منطقه کمک می‌کند.

وی به طرح قطار سریع‌السیر اراک به قم و اتصال آن به راه‌آهن تهران به اصفهان نیز اشاره کرد و گفت: همه این ظرفیت‌ها زمینه‌ساز و بستر مناسبی برای ایجاد بندر خشک در اراک است.

کریمی در پایان تصریح کرد: باید با توسعه زیرساخت‌های استان و جذب سرمایه‌گذار شاهد استمرار صنعتی اراک با ایجاد بندر خشک باشیم و به یک قطب منطقه ویژه اقتصادی با انجام موافقت اصولی تبدیل شده و با مشارکت مراجع تصمیم‌گیری در سطح ملی و استانی شاهد عملیاتی شدن این ایده باشیم.

نظر شما