شناسهٔ خبر: 46835 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی کشور:

لزوم مقاوم سازی ساختمان‌های درحال ساخت در برابر زلزله/ عدم اجرای قانون نظام مهندسی در کشور باید آسیب‌شناسی شود

شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی کشور گفت: بررسی آسیب پذیری شهر‌ها در مقابل زلزله و آتش به عنوان یک اقدام پیشگیرانه باید در دستور کار مدیران قرارگیرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد شکرچي‌زاده گفت: تاب آوري موضوع مهمي در شهرسازي است و بيان مي کند که اگر شهرها با حوادثي چون زلزله، سيل، آتش سوزي مواجه شود چقدر مي تواند مقاومت داشته باشد.

شکرچی‌زاده با بيان اينکه برخي از شهرهاي کشور تاب آوري ندارد، افزود: کساني که دست اندرکار ساخت و ساز هستند بايد به موضوع تاب آوري توجه داشته باشند.

وی تصريح کرد: بعد از آتش سوزي ساختمان پلاسکو که سال گذشته رخ داد کميته بررسي تشکيل شد و پيشنهادهايي داده شد و برنامه‌هاي را براي بررسي وضعيت ساختمان‌ها در زمان آتش‌سوزي شروع کرديم.

معاون وزير راه و شهرسازي افزود: در زمينه آتش دستورالعمل‌هايي در حال تهيه است تا مبحث ۳ مقررات ملي ساختمان عملياتي‌تر شود.

شکرچي‌زاده به خبرگزاری صداو سیما گفت: مباحث مقررات ملي ساختمان به دلايل مختلف انجام نمي‌شود.

وي ادامه داد: علاوه بر مقوله آتش که در مبحث ۳ مقررات ملي ساختمان است بايد بحث نگهداري ساختمان را هم در نظر بگيريم و اين موضوع به عملياتي شدن مبحث ۲۲ مقررات ملي ساختمان‌ها برمي گردد.

معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينکه هر ده سال يک‌بار يک زلزله بزرگ بابيش از ۷ ريشتر روبرو هستيم، گفت: بيش از ۷۰ درصد شهرهاي ما در معرض زلزله هستند خوشبختانه زلزله‌ها در کشور در شهرهاي کوچکي اتفاق افتاده است.

وي تصريح کرد: بايد در زمينه پيشگيري اقدامات مهمي از جمله مقاوم سازي ساختمان‌هاي در حال ساخت صورت گيرد.

شکرچي زاده تاکيد کرد: در مکان‌يابي براي شهرهاي جديد بايد بيشتر دقت کنيم زيرا زمين براي ساختمان‌ها بسيار مهم است.

وي با اشاره به کيفيت مصالح استفاده شده در ساخت مسکن گفت: در زلزله اخير کرمانشاه با بررسي‌هاي که صورت گرفت در برخي مناطق مصالحي که در ساخت و ساز مصرف شده بود کيفيت استاندارد نداشت.

وي ادامه داد: بايد مصالح استاندارد در ساخت و ساز استفاده شود و بايد در زمان استفاده از مصالح مهندسين حضور داشته باشند.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی کشور تصريح کرد: خانه هايي که جديد احداث شده در مقايسه با گذشته وضعيت منسجم‌تري پيدا کرده‌اند. مقررات ملي در برخي موارد کم و در برخي موارد اصلا رعايت نشده است بايد چک ليست هاي را تهيه کنيم تا مردم از وضعيت خانه‌ها اطلاع پيدا کنند.

شکرچی‌زاده افزود: به طور مثال مبحث ۲۲ مقررات ملي در برخي ساختمان‌ها خوب و در برخي کم اجرا شد بايد آسيب‌شناسي کنيم که به چه دلايلي قانون نظام مهندسي اجرا نمي‌شود.

وي ادامه داد: در ويرايش جديد مقررات ملي ساختمان حتماً در اجرايي شدن آن بايد برنامه‌ريزي کنند.

شکرچي‌زاده تاکيد کرد: در کشور ژاپن زلزله ۷ ريشتري ۲ نفر زخمي مي شوند.

وي ادامه داد: مهندسي در چند مرحله وارد عمل مي‌شود زيرا اجرا، ساخت و نگهداري کار مهندسين است.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی کشور گفت: ساختمان‌هاي ساخته شده را با ارزيابي نقاط ضعف مي‌توان بهسازي و مقاوم کرد.

نظر شما