شناسهٔ خبر: 4685 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

نورزاد در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مطرح کرد؛

جزئيات افتتاح فاز نخست آزادراه حرم تا حرم / مزاياي دو پروژه بزرگ آزادراه حرم تا حرم و راه آهن سريع السير تهران - اصفهان/ تكميل آزادراه حرم تا حرم تا ۶ سال ديگر در صورت تامین اعتبار

علی نورزاد مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور در آستانه افتتاح و بهره‌برداری از فاز نخست آزادراه حرم تا حرم گفت: برای ساخت فاز نخست این آزادراه ۶۰۰ میلیارد تومان طی دو سال هزینه شد و اگر اعتبار لازم برای احداث کل این آزادراه فراهم باشد آن را ظرف پنج تا ۶ سال می‌سازیم.

علی نورزاد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره فاز نخست آزادراه حرم تا حرم که چهارشنبه ششم اسفندماه با حضور رییس جمهور و وزیر راه و شهرسازی افتتاح می‌شود گفت: این آزادراه از پروژه‌های بسیار خوب در دست احداث است که بخشی از آن تکمیل شده است و در ساخت آن تمامی ضوابط، معیارها و استانداردهای لازم رعایت شده است.

وی ادامه داد: فاز نخست این آزادراه به طول ۱۵۲ کیلومتر در حدفاصل قم تا گرمسار افتتاح می‌شود و تکمیل سایر فازهای آن در مسیرهای گرمسار - سمنان به طول ۱۲۰ کیلومتر، سمنان – نیشابور به طول ۵۷۰ کیلومتر و نیشابور تا مشهد به طول ۸۰ کیلومتر از مصوبات دولت است که در دست احداث قرار دارد.

نورزاد یادآور شد: مطالعات احداث محور سمنان - نیشابور شروع شده و با جذب سرمایه‌گذار عملیات احداث آن را آغاز می‌کنیم. فراخوان جذب سرمایه‌گذاران هم منتشر شده و به زودی این بخش هم آماده احداث می‌شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور در پاسخ به این سوال که «چه زمانی از تمام فازهای آزادراه حرم تا حرم بهره‌برداری می‌شود؟» گفت: پاسخ به این سوال بسیار سخت است و تعیین زمان تحویل این پروژه منوط به تامین اعتبار ساخت پروژه است. برای ساخت فاز نخست این آزادراه اعتبار مهیا بود و ظرف دو سال ساخته شد. بنابراین اگر اعتبار وجود داشته باشد کل پروژه حرم تا حرم ظرف پنج تا ۶ سال ساخته می‌شود.

وی درباره بار ترافیکی بخش‌های مختلف این آزادراه گفت: محور قم ـ مشهد اکنون در قالب بزرگراه به مسافران خدمات ارایه می‌دهد که با افتتاح فاز نخست آزادراه حرم تا حرم زمان سفر کاهش می‌یابد اما بزرگراهی وجود دارد که جایگزین فازهای ساخته نشده این آزادراه است. همچنین مطالعات نشان می‌دهد که بار ترافیکی موجود فعلا به مسیرهای جایگزین فشاری را تحمیل نمی‌کند اما این راه‌های جایگزین در آینده پاسخگوی بار ترافیکی نخواهد بود.

نورزاد با بیان این‌که تاکنون حدود ۶۰۰ میلیارد تومان برای احداث آزادراه حرم تا حرم هزینه شده است افزود: برای تکمیل آن هنوز به ۱۰۰ میلیارد تومان دیگر نیاز داریم. این آزادراه در کریدور بین‌المللی حمل و نقل شرق به غرب و کریدور آسیایی تراسیکا قراردارد که موجب اتصال چهار استان‌های قم، تهران، سمنان و خراسان رضوی می‌شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه ۱۹ هزار میلیارد ریال صرفه جویی ریالی در زمان سفر، ۲۲۰۰ میلیارد ریال صرفه جویی در مصرف بنزین و گازوئیل و دو هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال صرفه جویی ناشی از کاهش گازهای گلخانه‌ای را از جمله مزایای بهره‌برداری این پروژه عنوان کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به کلنگ‌زنی راه آهن سریع السیر تهران- قم-اصفهان در سفر استانی رئیس جمهور به استان قم، این پروژه را در توسعه شبکه ریلی کشور بسیار موثر دانست و گفت: این خط ریلی به طول ۴۱۰ کیلومتر سبب صرفه‌جویی در هزینه‌های حمل و نقل به میزان سالانه بیش از هفت هزار میلیارد ریال، ایجاد دانش فنی طراحی و ساخت راه آهن سریع السیر در کشور، توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مناطق هدف پروژه و ارتقاء جایگاه راه آهن ایران در منطقه و جهان خواهد شد.

فاز نخست حرم تا حرم چهارشنبه ششم اسفندماه با حضور رییس جمهور و وزیر راه و شهرسازی افتتاح می‌شود. /

نظر شما