شناسهٔ خبر: 46907 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

روانشادنیا: 

تشریح ۱۰ معیار طراحی پایدار در ساختمان‌های سبز/ ایران هشتمین تولید کننده دی‌اکسیدکربن در جهان

مهدی روانشادنیا رئیس دانشکده عمران، معماری و هنر دانشگاه علوم و تحقیقات ضمن تشریح ۱۰ معیار طراحی پایدار در ساختمان‌های سبز گفت: ۲۸ درصد کل گاز‌های گلخانه‌ای از زنجیره صنعت ساختمان وارد محیط زیست می‌شود، به همین دلیل احداث ساختمان‌های سبز باید در دستور کار قرار بگیرد. 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهدی روانشادنیا رئیس دانشکده عمران، معماری و هنر دانشگاه علوم و تحقیقات امروز ۲۱ آذر ماه در برنامه‌ای که به مناسبت هفته پژوهش در سازمان هواشناسی کشور برگزار شد، گفت: ما در شرایط موجود وضعیت مناسبی در حوزه محیط زیست نداریم و شاهد آن رتبه ۱۰۵ ایران در ارزیابی محیط زیستی بین کشور‌های دنیاست.

وی با اشاره به این مطلب که ایران در تولید دی اکسید کربن رتبه هشتم در دنیا را دارد، تصریح کرد: ایران باید تلاش کند تا در تولید ناخالص داخلی رتبه‌های بالا را در بین کشور‌های جهان کسب کند. 

این استاد دانشگاه، ساختمان‌ها را یکی از دلایل تولید دی اکسید کربن که اثرات مخربی بر محیط زیست دارند برشمرد و گفت: ۲۸ درصد کل گاز‌های گلخانه‌ای از زنجیره صنعت ساختمان به محیط زیست وارد می‌شود که ۱۰ درصد آن نیز در هنگام بهره‌برداری ساختمان‌ها است به همین دلیل از دهه هفتاد تاکنون تلاش برای احداث ساختمان‌های سبز و کم کربن مورد توجه دنیا و ایران قرار گرفته است. 

وی افزود: روند تولید گاز‌های گلخانه‌ای در کشور نشان می‌دهد که راهکار‌های مناسب تاکنون عملیاتی و اجرایی نشده اند.

رئیس دانشکده عمران، معماری و هنر دانشگاه علوم تحقیقات گفت: ایران در شاخص کیفیت هوا رتبه ۱۰۲ دنیا و در شاخص آلودگی آب رتبه ۹۲ جهان را دارد که همه این‌ها نشان می‌دهد باید راهکار‌های اساسی را به منظور کاهش تولید دی اکسید کربن به کار گیرد.

اين مقام مسئول با تاکید بر اینکه متاسفانه در حال حاضر صنعت ساختمان چرخه آلاینده‌ای ایجاد می‌کند، اظهار کرد: اکنون ایران بزرگترین صادرکننده سیمان به دنیاست در حالی که می‌دانیم سیمان در تولید آلاینده‌های محیطی نقش جدی دارد.

روانشادنیا بیان کرد: ۱۳ درصد انرژی کشور در سیمان مصرف می‌شود.

وی در ادامه گفت: به جای استفاده از سیمان، سازه‌های بتونی راهکار مناسبی است زلزله اخیر کرمانشاه و تخریب ساختمان‌ها حاکی از آن بود که سازه‌های بتونی شرایط نامناسبی از نظر استحکام داشتند به همین دلیل باید سیاست‌گذاری‌ها در جهتی باشد که در زنجیره صنعت ساختمان کاهش آلاینده‌های زیست محیطی را در دستور کار قرار دهیم.

رئیس دانشکده عمران، معماری و هنر دانشگاه علوم تحقیقات افزود: بررسی‌هایی که در دنیا انجام شده نشان می‌دهد که ساختمان‌های سبز ۳۰ درصد مصرف انرژی، ۳۵ درصد تولید کربن، ۳۰ تا ۵۰ درصد مصرف آب و ۵۰ تا ۹۰ درصد تولید نخاله‌های ساختمانی را کاهش می‌دهد. 

وی دلیل موفقیت کشور‌های پیشرفته دنیا در احداث ساختمان‌های سبز را در نظر گرفتن مشوق‌ها برای سرمایه گذاران و مالیات برای ساختمان‌های با مصرف انرژی بالا عنوان کرد و گفت: ایران یکی از کشور‌هایی است که امکان استفاده از آفتاب را به میزن فراوان دارد، اما متاسفانه کمتر از آن بهره‌بردار است. 

در پایان روانشادنیا ۱۰ معیار طراحی پایدار را شامل طراحی و ابتکار، طراحی منطقه‌ای- اجتماعی، استفاده از زمین و اکولوژی منطقه، طراحی اقلیم شناسی، روشنایی و هوا، چرخه آب، جریان انرژی و آینده انرژی، مصالح و ساخت، عمر و فضای زیاد و در نهایت خرد جمعی و چرخه بازخرد برشمرد.

نظر شما