شناسهٔ خبر: 46913 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در کارگاه آموزشی بازآفرینی محدوده‌ها و محلات ناکارآمد قزوین مطرح شد:

وجود یک هزار و ۳۵۰ هکتار بافت فرسوده در سطح استان قزوین

همایش مدیرکل راه و شهرسازی قزوین در نخستین کارگاه آموزشی بازآفرینی محدوده‌ها و محلات ناکارآمد استان گفت: استان دارای یک هزار و ۳۵۰ هکتار بافت فرسوده است که بیشترین حجم آن به شهر قزوین اختصاص دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، مسعود حق لطفی  در نخستین کارگاه آموزشی بازآفرینی محدوده‌ها و محلات ناکارآمد مبتنی بر رویکرد اجتماع‌محور که با حضور معاون دفتر راهبری و طرح‌های بازآفرینی در اداره کل راه و شهرسازی برگزار شد، گفت: شهر قزوین با وجود ۶ هزار و ۴۰۰ هکتار مساحت دارای ۵۳۲ هکتار بافت فرسوده و سکونت‌گاه‌های غیررسمی است.

همچنین حق لطفی افزود: امسال ۱۵ محله در چهار شهر قزوین، الوند، تاکستان و آوج جهت اجرای طرح بازآفرینی محلات فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی در برنامه اجرایی این اداره کل قرار گرفته است که در این راستا متناسب با هر محله اقدامات لازم برای جهت طرح، مطالعه و عملیات اجرا در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد: توجه به بافت‌های فرسوده و قدیمی و رفع مشکلات از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی است و سازمان‌های زیرمجموعه این وزارتخانه و سایر دستگاه‌های مرتبط را به سمت ساماندهی و بازآفرینی بافت‌های فرسوده و احیای آن‌ها سوق داده است.

حق لطفی عنوان کرد: رویکرد بهسازی و نوسازی شهری از بازسازی و نوسازی و توسعه دوباره به بازآفرینی شهری تبدیل یافته و به صورت فعالیتی یکپارچه و همه‌جانبه نگر درآمده است.

همچنین مدیرکل راه و شهرسازی قزوین  گفت: در پی ابلاغ سند ملی راهبردی احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری با همکاری شرکت مادر تخصصی شرکت عمران و بهسازی شهری ایران اقدام به شناسایی محلات هدف در استان کرده‌ایم و برنامه بازآفرینی متناسب با شرایط هر شهر و هر محله در حال تدوین است.

وی افزود: یکی از روش‌های پیاده‌سازی طرح‌های بازآفرینی شهری روش استفاده از مشارکت دستگاه‌های اجرایی و مردم و بخش خصوصی است که در این خصوص تلاش می‌کنیم.

همچنین در ادامه  رافع ناصری فر رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین گفت: امیدواریم با همکاری دستگاه‌ها برای اجرای هرچه زودتر طرح‌های بازآفرینی شهری در استان قزوین اقدام کنیم. رافع ناصری فر اظهار کرد: طرح بازآفرینی شهری متفاوت از طرح‌های تفصیلی و جامع شهری است و بیشتر نگاه برنامه‌ای دارد.

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین افزود: مرحله اول طرح بازآفرینی شهری گونه شناسی از وضعیت شهر و محلات است و برای اجرای این طرح‌ها نیازمند تعامل ویژه‌ای با سایر اقشار و دستگاه‌های اجرایی و سمن‌ها هستیم.

وی ادامه داد: رویکرد جدید شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، بازآفرینی محلات هدف با استفاده از ظرفیت‌های نهادهای توسعه محله و ستادهای بازآفرینی است.

در ادامه ناصری فرگفت: با هماهنگی صورت گرفته با شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، نخستین کارگاه آموزشی مرتبط با این موضوع در استان قزوین آغاز شده تا بتوان برای اجرای سیاست‌های بازآفرینی اقدام کرد.

در پایان رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی افزود: نشست‌های بعدی مرتبط با این کارگاه آموزشی به صورت تخصصی و در سطح محلات و نهادهای توسعه محله در آینده نزدیک پیگیری خواهد شد.

نظر شما