شناسهٔ خبر: 47031 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه وشهرسازی در حاشیه گردهمایی مدیران كل استان‌ها در اصفهان تاکید کرد:

توجه ویژه دولت به موضوع بازآفرینی و احیای بافت فرسوده شهری در برنامه ششم توسعه/ باید مردم، دولت و شهرداری ها در کنار هم برنامه ملی بازآفرینی را انجام دهند/ برای بازآفرینی مناطق هدف نیازمند ۱۲۳ هزار میلیارد تومان هستیم

عباس آخوندی عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی در خصوص بحث بازآفرینی شهری با تاکید بر این نکته که موضوع بازآفرینی شهری و احیای بافت‌های فرسوده از جایگاه ویژه ای برخوردار است گفت: بازآفرینی شهری از سیاست‌های اصلی دولت به شمار می رود و در برنامه ششم به آن توجه شده و رئیس جمهور محترم در برنامه بودجه ارائه کرده اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی در حاشیه گردهمایی با مدیران كل استان‌ها در شهر اصفهان در خصوص بحث بازآفرینی شهری در جمع خبرنگاران با تاكید بر اینكه طبق این برنامه ما موظف شدیم تا سالانه ۲۷۰ محله را بازآفرینی كنیم اظهار داشت: براساس برآوردهای انجام گرفته، در حال حاضر نزدیك به ۱۴۰ هزار هكتار به عنوان مناطق ناكارآمد در كشور به شمار می‌روند كه دارای كیفیت پایین زندگی و فرسودگی بسیار زیاد هستند.

وزیر راه وشهرسازی در ادامه گفت: خوشبختانه در برنامه ملی بازآفرینی كه ما در ستاد ملی نیز موفق به تصویب آن شدیم قرار است تا سال ۱۴۰۰ برنامه‌ای برای احیا و بازسازی ۶۶ هزار هكتار بافت ناكارآمد در كشور با كمك شهرداری تهیه و به صورت محله به محله در دست اجرا قرار دهیم.

وی رقم مورد نیاز برای انجام اقدامات بازآفرینی در مناطق مذكور را حدود ۱۲۳ هزار میلیارد تومان اعلام كرد و افزود: این بدان مفهوم نیست كه تمامی این هزینه از سوی دولت تامین شود بلكه به معنای آن است که این رقم باید برای احیا و نوسازی این محلات در این مناطق سرمایه‌گذاری شود.

همچنین این مقام مسئول اضافه كرد: طبق برنامه ملی بازآفرینی شهری ۵۰ هزار میلیارد تومان از طرف بخش خصوصی در حوزه مسكن سرمایه‌گذاری شده و بخش عمده‌ای از اقدامات نوسازی و تامین خدمات زیربنایی و روبنایی از سوی دانشگاه‌های دولتی و گشایش وبهسازی محاسبه نیز از سوی شهرداری‌ها انجام خواهد گرفت.

آخوندی با تاكید براینكه در این دوره  اصلی‌ترین ماموریت وزارت راه و شهرسازی  پروژه‌های حمل و نقلی و اجرای بازآفرینی شهری است اظهارداشت: قطعا به دلیل پیچیدگی بالای این بحث ؛ باید دولت وشهرداری این محلات  در كنار یكدیگر به اجرای این اقدامات پرداخته تا بتوانیم به  نتیجه مطلوب دست پیدا کنیم.

در ادامه وزیر راه وشهرسازی به نقش ستاد ملی بازآفرینی شهری اشاره کرد و افزود:: ستاد ملی بازآفرینی شهری در راستای همین هدف در سال ۹۳  تشكیل و با ایجاد هماهنگی میان ۲۰ دستگاه دولتی و شهرداری به بررسی مشكلات این محلات و رفع آن‌ها پرداخت.

به گفته وی ستاد ملی ضمن ایجاد هماهنگی‌های مذكور در محلات ناكارآمد مستقر و با تشكیل دفاتر تسهیل‌گری با مردم این محلات  شروع به گفتگو كرد.

وزیرراه و شهرسازی  ضمن اشاره به این نكته كه بدون شك خروج ساكنین از محلات و تخریب و ساخت مجدد آن اقدامی نادرست در احیای این محلات خواهد بود گفت: شاید ساكنان در مدت كوتاهی به دلیل گرفتن پول خوشحال شوند ولی واقعیت آن است كه به مرور زمان تبدیل به حاشیه‌نشینان جدید خواهند شد.

وی در ادامه احیای محلات هدف همراه با خود ساكنین آن‌ها را یكی از رویكردهای اصلی برنامه ملی بازآفرینی اعلام كرد و گفت: امیدواریم این اقدام كه برای اولین بار در كشور به این گستردگی در حال انجام است با همكاری شهرداری، دولت و مردم به خوبی انجام گرفته و به نتیجه دلخواه برسد.

آخوندی با بیان این مطلب كه متاسفانه علی‌رغم سرمایه‌گذاری هزاران میلیارد دلاری پس از زمان مشروطه تاكنون در كشور همچنان ۱۹ میلیون بد مسكن در كشور زندگی می‌كنند افزود: این مسئله نشان‌می‌دهدکه با وجود این سرمایه‌گذاری‌ها، كیفیت زندگی برای تعداد زیادی از مردم کهئ در شرایط مالی مناسبی قرار ندارد  فاصله فقر و غنا در كشور به شدت احساس می‌شود.

در پایان وزیر راه وشهرسازی  برنامه ملی بازآفرینی را به عنوان بخشی از برنامه فقرزدایی رئیس جمهوری در كشور دانست.

نظر شما