شناسهٔ خبر: 47032 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیر کل راه و شهرسازی اصفهان:

بافت فرسوده با زلزله کمتر از ۵ ریشتر خراب می‌شود/ ۳۵ بلا از ۴۲ بلای طبیعی شناخته شده در جهان، ایران را تهدید می‌کند

حجت الله غلامی مدیر کل راه و شهرسازی اصفهان گفت: بافت‌ فرسوده با زلزله‌ای کمتر از پنج ریشتر دچار تخریب عمده می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حجت الله غلامی، در سمینار آموزشی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل که ویژه مدیران کل راه و شهرسازی و روسای بحران و بهسازی شهری استان‌ها، در اصفهان برگزار شد، اظهار داشت: در کشور ۱۴۰ هزار هکتار بافت فرسوده وجود دارد و ۱۹ میلیون نفر در این مساحت زندگی می‌کنند که باید برای آن فکری کرد.

غلامی با بیان اینکه بافت فرسوده آسیب پذیرین قسمت به هنگام وقوع حوادث طبیعی است، به خبرگزاری مهر گفت: حاشیه شهرها و بناهای تاریخی بخش عمده‌ای از بافت فرسوده را تشکیل می‌دهند.

مدیر کل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه ۱۰ درصد از بافت فرسوده کشور در استان اصفهان قرار دارد، تصریح کرد: ۱۴ هزار هکتار از بافت شهری استان اصفهان را بافت فرسوده دربرگرفته است که از این بین ۵۳ شهری که دارای بافت فرسوده بودند با مطالعات صورت گرفته توانستند مصوبه کمیسیون ماده پنج را گرفته و در رابطه با مابقی شهرها نیز مطالعه در حال انجام است.

هر سه ماه یکبار ۱۵۰ پس لرزه در اصفهان رخ می‌دهد

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با اشاره به آمار زلزله نگاری در استان اصفهان گفت: استان اصفهان کمترین موقعیت را در زلزله داشته اما با این حال آمارها نشان می‌دهد هر سه ماه یک‌بار بین ۱۱۰ تا ۱۵۰ پس لرزه در استان به وقوع می‌پیوندد که رقمی قابل ملاحظه است.

وی افزود: بافت‌ فرسوده با زلزله‌ای کمتر از پنج ریشتر دچار تخریب عمده می‌شود.

به گزارش مهر غلامی اضافه کرد: در قوانین و مقررات مبحث ۲۱ به ساختمان‌هایی که در معرض خطر هستند برحسب امتیاز پرداخته شده است که در گروه ویژه ساختمان‌های نظامی و پالایشگاه‌ها و در گروه کم اهمیت ساختمان‌های یک و دو طبقه که بیشتر آن‌ها در مناطق بافت فرسوده قرار دارد، مستثنی است.

گسل بزرگ آرکی مالیا نقش مهمی در تخریب‌های ایران در بلایای طبیعی دارد

وی بیان داشت: در جهان ۴۳ نوع بلای طبیعی و انسانی شناخته شده که ۳۵ نوع از آن‌ها ایران را تهدید می‌کند و کشور ما جزو ۱۰ کشور بلاخیز جهان است و در این مورد کلانشهرها وضعیت خاصی دارند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه گسل‌ها یکی از عمده‌ترین دلایل بلایای طبیعی به ویژه زلزله است، افزود: حرکت گسل بزرگ آرکی مالیا که از غرب کشور شروع، به شمال کشور رفته و از سمت شرق کشور خارج‌ می‌شود، نقش مهمی در تخریب‌های ایران در بلایای طبیعی دارد و انشعابات آن در قسمت‌های مرکزی نیز مشکل‌ساز است.

وی با بیان اینکه حرکت صفحه‌های تکتونیکی یکی دیگر از عوامل تخریب است و به ویژه صفحه عربستان فشار زیادی را به صفحه ایران وارد می‌کند، اضافه کرد: باید توجه کرد کل ایران به دلایل ذکر شده در معرض خطر است و این جلسه به عنوان نخستین سمینار پدافند غیرعامل نقش مهمی در مدیریت بحران خواهد داشت.

نظر شما