شناسهٔ خبر: 47050 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار بنادر و دریانوردی در هفته‌ای که گذشت؛

آمادگی لهستان برای همکاری با ایران در زمینه سرمایه‌گذاری در حوزه ساخت کشتی/ تصویب طرح تدقیق مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی

نشست دیدار مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با مدیرعامل هیات‌مدیره موسسات رده بندی کره‌جنوبی، اعلام پیشرفت فیزیکی بالغ بر ۱۵ درصدی فاز ۲ شهیدبهشتی چابهار، انتصاب مدیران کل روابط عمومی، مشاور و سرپرست اداره کل حقوقی سازمان، آمادگی لهستان برای همکاری با ایران در زمینه سرمایه‌گذاری در حوزه ساخت کشتی از مهمترین اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اهم اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به این مطلب که ۱۵ درصد فاز ۲ بندر شهید بهشتی چابهار در قالب ظرفیت‌های فاز یک به اجرا درآمده است، گفت: سازمان بنادر و دریانوردی در تلاش است تا از ظرفیت‌های فاز یک برای توسعه پس‌کرانه‌های بندر و تثبیت دیواره ساحلی استفاده کند.  (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

جزئیات انتصاب‌های سازمان بنادر و دریانوردی

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در هفته گذشته طی احکامی مدیرکل روابط عمومی سازمان و همچنین مشاور و مدیرکل حوزه مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی را منصوب کرد. بر همین اساس، حسین پورقیومی به سمت مشاور و مدیرکل حوزه مدیرعامل و وحید رحمتی‌رودسری به عنوان مدیرکل روابط عمومی سازمان منصوب شدند. همچنین در هفته گذشته عباس توازنی زاده نیز به سرپرستی اداره کل حقوقی سازمان بنادر و دریانوردی را به خود اختصاص داد.

دیدار راستاد با مدیرعامل هیات مدیره موسسات رده بندی کره جنوبی

راستاد همچنین در هفته گذشته با مدیرعامل هیات‌مدیره موسسات رده‌بندی کره‌جنوبی (KR) و ایرانیان (ICS) دیدار کرد و و گفت:  رابطه دو موسسه رده بندی می‌تواند به عنوان الگو قرار گیرد و به عنوان پلی بین کشتی سازان دو کشور برای انتقال تکنولوژی عمل نماید. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تصویب طرح تدقیق مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی

محمدرضا اله‌یار  در نشست کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل استان هرمزگان با بیان اینکه کشور ما از نعمت پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی در شمال و جنوب کشور برخوردار است، گفت: بر این اساس مطالعات پایه دریایی شمال و جنوب کشور  از سوی سازمان بنادر و دریانوردی انجام  و طرح تدقیق مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی با همکاری ۱۸ دستگاه اجرایی تدوین و به تصویب شورای عالی شهرسازی کشور رسید. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

استفاده شرکت‌های بین‌المللی از ظرفیت‌های مناطق آزاد تجاری جنوب و شمال ایران

کورازیک؛ نماینده وزارت اقتصاد دریایی و ناوبری داخلی کشور لهستان با همراهی رودز یویک؛ مدیر بخش توسعه و فن‌آوری شرکت MARS با هادی حق‌شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی دیدار کردند که در این دیدار در خصوص شرایط سرمایه‌گذاری در زمینه ساخت انواع شناور در سواحل ایران بحث و تبادل‌نظر شد.

حق‌شناس گفت: شرکت‌های ساخت کشتی‌ها می‌توانند از ظرفیت‌های مناطق آزاد تجاری جنوب و شمال کشور، با توجه به امتیازات ویژه سرمایه‌گذاری در این مناطق، استفاده کنند و به صورت مستقل و یا با مشارکت بخش‌های خصوصی کشتی‌سازی ایرانی در این حوزه فعالیت داشته باشند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

جابه جایی ۱.۶ میلیون TEU کانتینر در بندر شهید رجایی

در هفته گذشته، اله‌مراد عفیفی‌پور مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از افزایش ۱۶ درصدی عملیات تخلیه و بارگیری محموله‌های کانتینری در منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی به عنوان مهمترین بندر کانتینری ایران در طی ۸ ماه نخست سال جاری خبر داد و گفت: از آغاز سال ۹۶ تا ابتدای آذرماه، در مجموع یک میلیون و ۶۲۵ هزار و ۹۵۱ TEU کانتینر در پایانه‌های یک و دو بندر شهید رجایی تخلیه و بارگیری شد که در همسنجی با سال گذشته، ۱۶ درصد افزایش عملیات، به ثبت رسید. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

ارسال ۴۰ کانتینر کالا از بندر شهیدرجایی به مناطق زلزله‌زده کرمانشاه

وی همچنین از ارسال ۴۰ کانتینر کالا از بندر شهید رجایی به مناطق زلزله زده کرمانشاه خبر داد و گفت: علاوه بر این ۴۰ کانتینر، اقلامی دیگر شامل محموله‌های مواد غذایی و لوازم بهداشتی هم آماده و بسته‌بندی‌شده که به همراه محموله‌های کانتینر به مناطق زلزله‌زده ارسال می‌شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تخلیه و بارگیری بالغ بر ۴ میلیون تن کالاهای نفتی و غیرنفتی در بندر قشم

در هفته گذشته، سرپرست اداره بنادر و دریانوردی قشم از ترابری بیش از ۹ میلیون نفر سفر دریایی و تخلیه و بارگیری بالغ بر ۴ میلیون تن انواع کالای نفتی و غیر نفتی در بنادر جزیره عجایب هفتگانه خلیج فارس طی هشت ماهه نخست سال جاری خبر داد و گفت: از آغاز سال جاری تا ابتدای آذرماه، ۴ میلیون و ۱۵۲ هزار و ۸۵۱ تن انواع کالاهای نفتی و غیر نفتی در بنادر این جزیره تخلیه و بارگیرشد که از این میران ۸۰ هزار و ۸۱۵ تن فرآورده‌های نفتی نیز از ابتدای سال جاری تاکنون در بنادر قشم تخلیه و بارگیری شده است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

جهش ۱۴ برابری عملیات کانتینری در بندر شهید باهنر هرمزگان

حمیدرضا محمدحسینی با تشریح گزارش عملکرد هشت‌ماهه اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر و بنادر تابعه آن در سال ۹۶ گفت: از آغاز امسال تا ابتدای آذرماه، بالغ بر یک میلیون و ۳۴۲ هزار تن کالای نفتی و غیرنفتی تخلیه و بارگیری شد که از این میزان ۹۹۱ هزار و ۷۱۹ تن مربوط به کالاهای غیرنفتی و ۳۵۰ هزار و ۳۴۱ هزار تن به محموله‌های نفتی اختصاص داشته است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

آغاز مجدد بارگیری قیر از بندر بوشهر

شکیبی‌نسب معاون دریایی و بندری اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر از آغاز مجدد بارگیری قیر از بندر بوشهر خبر داد و گفت: بعد از یک توقف ۴ ساله، بارگیری قیر در اسکله های بندر بوشهر از سر گرفته شد و این موضوع در حالی است که میزان بارگیری قیر نسبت به ادوار گذشته با افزایش روبه رو بوده است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

نظر شما