شناسهٔ خبر: 47067 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل راه‌آهن مطرح كرد:

اجرای پروژه مستند‌سازی و بهبود فرایند سازمانی در راه‌آهن کشور

نورالله بیرانوند معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل راه آهن با اشاره به اجرای پروژه مستند‌سازی و بهبود فرایند سازمانی در شرکت راه‌آهن گفت: این پروژه با هدف احصا، مستند سازی و بهبود فرآیندهای سازمانی طراحی شده و تا كنون در حوزه معاونت های فنی و زیربنایی و ناوگان اجرا و تقریبا تكمیل و در ادارات كل مناطق نیز در راه آهن خراسان و راه آهن یزد به صورت آزمایشی انجام شده است.

به گزارش روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، نوراله بیرانوند در كارگاه آموزشی و جلسه آغازین پروژه مستند سازی و بهبود فرآیندهای سازمانی در حوزه معاونت برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل گفت: یكی از كارهایی كه سازمانها بایستی به صورت مستمر انجام دهند، رصد تحولات محیطی است زیرا برای بقای سازمان، باید خود را با تحولات محیطی تطبیق دهند.

بیرانوند با بیان اینكه یكی از اتفاقات چندساله اخیر، خصوصی سازی و شكل گیری زنجیره جدیدی از خدمات ریلی بوده اظهار داشت: پیش از این، همه خدمات و زنجیره تامین تحت كنترل راه آهن بود كه بعد از خصوصی سازی تا حدودی از كنترل راه آهن خارج شد و نقش مدیریتی راه آهن به هماهنگ كننده و سیاست گذار تغییر یافت.

وی ادامه داد: درك این مطلب كه چقدر مجازیم در زمینه های مختلف دخالت كنیم مستلزم تجدید نظر در نگرشهای ماست.

بیرانوند افزود: افزایش رقابت در بازار حمل و نقلی موضوع مهم دیگر است. پیش از این راه آهن هر نوع خدمتی ارائه می كرد مشتریانی برای آن از قبل وجود داشت و بحث مدیریت بازار دغدغه راه آهن نبود اما اكنون با افزایش رقابت در حوزه باری و مسافری، بایستی خدمات و رفتار خود را به گونه ای تدوین كنیم كه پاسخگوی تحولات بازار باشد.

به گفته معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل؛ تحولات در حوزه تجارت بین الملل از دیگر اتفاقات رخ داده است كه توجه به آن ضروری است.

بیرانوند ادامه داد: طی ۲۰ سال گذشته، تجارت در حوزه بین الملل از نظر حجم، ساختار و كیفیت دچار تحولات جدی شده است همچنین قطبهای جدید اقتصادی در كشورهای منطقه ایجاد شده است به عنوان نمونه حجم تجارت تركیه با كشورهای پیرامون ما ۶۶ میلیون دلار است.

وی خاطرنشان كرد: امروزه باید به مزیت ارتباطی كشور اهمیت دهیم زیرا منبع درآمدی ترانزیتی و مستمری را برای كشور به دنبال خواهد داشت، علاوه براینكه بر مبنای تغییر رویكرد دولت، ترانزیت بایستی با محوریت ریل انجام شود.

بیرانوند با اشاره به اینكه IT محور بودن سازمانها یك ضرورت آشكار است گفت: تحولات تكنولوژیكی كه به خصوص در حوزه IT در دنیا اتفاق افتاده، بسیاری از حوزه های زندگی را تحت تاثیر قرار داده و كسب و كار نوین كه به وسیله ITرخ می دهد چالش ها و فرصتهای جدیدی را ایجاد كرده است. بنابراین ضرورت دارد كه روابطمان را با ذینفعان مان مانند صاحبان بار، شركتهای حمل كننده، فورواردرها، تعمیر كار، تامین كننده، اپراتورها و... در محیط اقتصادی بازتعریف كنیم زیرا در تولید خدمات ما نقش دارد و تدوین و تنظیم روابط با این شركتها موضوع كلیدی است.

وی ادامه داد: شفافیت و محاسبه پذیری سازمان، چابكی و سرعت واكنش به تحولات محیطی و بازار محور بودن سازمان، از ضرورتهایی است كه باید وجود داشته باشد تا به هدفمان كه ارتقا سطح كالاها و خدمات و استفاده حداكثری از ظرفیت سازمان است دست یابیم.

بیرانوند تاكید كرد: مجموعه این ضرورتها موجب شده پروژه هایی در سازمان طراحی و اجرا شود تا به این اهداف دست یابیم كه یكی از این پروژه ها، مستند سازی و بهبود فرآیندهای سازمانی است.

وی خاطرنشان كرد: این پروژه با هدف احصا، مستند سازی و بهبود فرآیندهای سازمانی طراحی شده و تا كنون در حوزه معاونت های فنی و زیربنایی و ناوگان اجرا و تقریبا تكمیل شده است. در ادارات كل مناطق نیز این پروژه در راه آهن خراسان و راه آهن یزد به صورت آزمایشی انجام شده است.

معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل ادامه داد: پروژه مذكور در سطح این معاونت به سرعت شروع خواهد شد و امیدوارم كه با مشاركت همكاران، با خوبی و موفقیت انجام شود تا بتوانیم در آینده به سطوح بالاتر كه دیجیتالی كردن فرآیندهای سازمان است بپردازیم.

برچسب‌ها:

نظر شما