شناسهٔ خبر: 47074 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها مطرح کرد؛

تکمیل شبکه پروازی و توسعه فرودگاه‌ها با محوریت ایجاد قطب‌های گردشگری و هوایی/ مسافران مهر آباد امسال به ۱۸ میلیون نفر می‌رسد/‌ ساخت ترمینال ۸۰ هزار متر مربعی در‌ مهرآباد

حسین اسفندیاری قائم‌مقام مدیرعامل شرکت فرودگاه‎ها در امور فرودگاه‌ها با بیان اینکه فرودگاه دروازه ورود گردشگر به کشور است، از توسعه فرودگاه‌‌های کشور با محوریت دو هاب (قطب) گردشگری و هوایی و کامل کردن شبکه پروازی کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حسین اسنفدیاری قائم‌مقام مدیرعامل شرکت فرودگاه‎ها در امور فرودگاه با اشاره به مزیت‌ گردشگری و ارز‌آوری‌ مناسب آن برای کشور، اظهار کرد: ایران دارای جاذبه‌‌های مختلف گردشگری زیارتی، فرهنگی، تاریخی و طبیعی است، اما آنچه تاکنون از آن غفلت شده، ورود گردشگر و جذب ارز حاصل از گردشگری است.

وی با تأکید بر اینکه فرودگاه‌ها به عنوان دروازه ورود گردشگر مطرح هستند، گفت: شرکت فرودگاه‌‌ها و ناوبری هوایی ایران در این راستا تلاش کرد با توسعه زیرساخت‌های گردشگری و تجهیزاتی در فرودگاه‌ها، شرایط را برای ورود گردشگران تسهیل کند و فرودگاه‌ها را توسعه دهد.

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت فرودگاه‎ها در امور فرودگاه توضیح داد: نمی‌توان بدین گونه عمل کرد که منطقه‌ای گردشگری در یک شهر باشد، اما ما به گردشگر بین‌المللی بگوییم که به این شهر پرواز نداریم و باید ابتدا به شهری در ۵۰۰ کیلومتری آنجا (مثلا فرودگاه امام) پرواز کند و سپس از طریق جاده به منطقه گردشگری مورد درخواست خود بیاید. 

اسفندیاری تأکید کرد: ضرورت دارد که گردشگر از مبدأ خود دقیقاً به همان مقصد گردشگری پرواز داشته باشد و اگر نتوانیم چنین خدماتی را برای گردشگر فراهم کنیم، در حوزه جذب توریست موفق نخواهیم بود؛ بنابراین ضرو‌رت دارد کیفیت فرودگاه‌ها افزایش یافته و سپس توسعه روت‌های پروازی انجام شود.

وی به فارس گفت: در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته، اساساً در کنار توسعه خطوط هوایی‌، سرمایه‌گذاری جدید در توسعه فرودگاهی و تجهیزات آن، در مناطقی ‌انجام می‌شود که پتانسیل‌ گردشگری ناشناخته دارد.

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت فرودگاه‎ها در امور فرودگاه‌ها با تأکید بر اینکه فرودگاه دروازه ورود گردشگران خارجی به کشور است، گفت: دو نوع هاب (قطب) فرودگاهی داریم که یکی «هاب هواپیمایی» و دیگری «هاب گردشگری» است، به عنوان مثال فرودگاه فرانکفورت آلمان، اسخیپهول هلند، هیترو لندن، شارل‌دوگل پاریس و آتلانتای آمریکا، هاب‌های هواپیمایی است که پروازها به آنجا وارد و سپس از آنجا توزیع می‌شود. 

اسفندیاری اظهار کرد:‌ در توسعه فرودگاه‌ها با مزیت گردشگری لازم است توسعه ترمینال‌ها، ارتقاء خدمات و کیفیت، تمیزی فرودگاه، امکان برقراری شبکه پرواز از همه نقاط کشور و همچنین نیازهای گردشگر، مورد توجه قرار گیرد. 

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت فرودگاه‎ها در امور فرودگاه‌ها با تأکید بر ضرورت توسعه فرودگاه ها، گفت: شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران برنامه‌ریزی جامعی کرده است تا فرودگاه‌ شهرهایی که مقاصد گردشگری هستند، از منظر گردشگری توسعه یابد، ضمن آنکه خدمات و فعالیت‌های آن ارتقاء یابد. 

اسفندیاری گفت: در گذشته‌ای نه چندان دور،‌ در فرودگاهی نظیر شهید هاشمی‌نژاد مشهد، سالانه حداکثر تا ۳ میلیون مسافر اعزام و پذیرش می‌شد، اما امروز مشهد به عنوان پایگاه گردشگری زیارتی ایران مطرح است و در همین راستا با توسعه فرودگاه این شهر زیارتی، پیش‌بینی می‌شود، امسال‌ ۱۲ میلیون مسافر در این فرودگاه اعزام و پذیرش ‌شوند که حداقل ۲ میلیون مسافر آن، از کشورهای مختلف دنیا هستند. 

وی با اشاره به هدفگذاری در شرکت فرودگاه‌ها برای توسعه فرودگاه‌ها و ارتقاء کیفیت فرودگاه‌ها با محوریت گردشگری، ادامه داد: در این راستا در گام اول چند فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد، شهید بهشتی اصفهان‌، شهید دستغیب شیراز، فرودگاه یزد و یکی از فرودگاه‌های شمال کشور، با محوریت هاب گردشگری و فرودگاه‌هایی نظیر‌ مهرآباد، امام خمینی(ره)، تبریز، بندرعباس و کرمان‌ با محوریت هاب هوایی مدنظر قرار گرفته‌اند. 

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت فرودگاه‎ها در امور فرودگاه‌ها با اشاره به اینکه کشور ایران از نظر جاذبه‌ گردشگری زیارتی، فرهنگی، تاریخی و طبیعی نقاط مختلفی را دارا است، گفت:‌ ضرورت دارد طبق هدف‌گذاری توسعه گردشگری، خطوط هوایی بتوانند مسافران را مستقیم‌ به شهرهای هدف‌گذاری شده منتقل ‌کنند.

اسفندیاری افزود: البته در توسعه گردشگری در حوزه فرودگاهی باید در کنار توسعه زیرساخت‌ فرودگاهی، ارگان‌های دیگر نیز همکاری مناسبی کنند، به عنوان مثال‌ سازمان میراث فرهنگی و یا آژانس‌های هواپیمایی در جذب گردشگر نقش اساسی دارند. 

* ‌جزئیات توسعه فرودگاه‌‌های کشور 

وی با تأکید بر اینکه توسعه فرودگاه‌ها از چند سال گذشته با این رویکرد‌ها آغاز شده و توسعه‌های آتی هم مدنظر است، ادامه داد: در فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد به عنوان هاب گردشگری زیارتی،‌ به سمت احداث ترمینال بزرگ بین‌المللی و باند سوم پروازی گام برداشتیم، تا ظرفیت اعزام و پذیرش افزایش یابد. 

قائم مقام مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها در امور فرودگاه‌ها اظهار داشت: شیراز جاذبه‌‌های مختلف گردشگری زیارتی، تاریخی، فرهنگی و طبیعی‌ دارد و و سومین شهر مذهبی ایران است، در فرودگاه شهید دستغیب شیراز به عنوان هاب گردشگری زیارتی و تاریخی، ترمینال داخلی به خوبی توسعه یافت و ترمینال بین‌المللی نیز به متراژ ۲۴ هزار مترمربع در حال احداث است، همچنین در حوزه عوامل پروازی، بهسازی باندها و توسعه پارکینگ هواپیما عملیات لازم انجام شد.

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت فرودگاه‎ها در امور فرودگاه‌ها ادامه داد: در فرودگاه شهید مدنی تبریز توسعه ترمینال بین‌المللی، پارکینگ و رمپ (کنار گذر) هواپیما در دستورکار قرار گرفت. 

اسفندیاری افزود: در فرودگاه‌های شمال کشور نظیر رامسر که محیط گردشگری طبیعی فراهم است، یک باند دوم احداث شده است، تا آماده پذیرش بیشتر پروازها باشد. 

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت فرودگاه‎ها در امور فرودگاه‌ها افزود: در فرودگاه ساری برای نصب ILS  تجهیزات خریداری شد و اراضی باید تملک شود، ضمن آنکه در فرودگاه‌های رشت و نوشهر نیز عوامل پروازی توسعه یافته است. 

وی افزود: در فرودگاه گرگان، ترمینال ۸ هزار مترمربعی درحال ساخت است، ضمن آنکه دستگاه ILS نیز نصب شد و بدین ترتیب بود که امسال اعزام و پذیرش حجاج در فرودگاه گرگان نسبت به سال‌های قبل ۴ برابر افزایش یافت.

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها در امور فرودگاه‌ها گفت:‌ در فرودگاه کرمان باند دوم پروازی در حال ساخت است که باند اول نیز پس از اتمام باند دوم بهسازی می‌شود؛ همچنین‌ ترمینال اصلی این فرودگاه نیز در برنامه ساخت قرار گرفت که به محض رفع برخی از موانع، عملیاتی می‌شود.

اسفندیاری با بیان اینکه زیرساخت‌های خوبی از نظر ترمینالی در فرودگاه یزد انجام شده است، افزود: در فرودگاه آبادان ترمینال داخلی به خوبی توسعه یافت و بهسازی شد، همچنین ترمینال دیگری در حال ساخت است که ۷ هزار و ۳۰۰ مترمربع وسعت دارد، همچنین دستگاه‌های کمک ناوبری نوسازی و تجهیز شد و فلایت‌چک هم وارسی پروازی تجهیزات را انجام داد. 

وی ادامه داد: در فرودگاه‌ کرمانشاه ترمینال‌های جدید ساخته شده و توسعه یافت و همچنین قرارداد نوسازی کامل باند پروازی به رقم ۶۰ میلیارد تومان امضا شد و باند پروازی برای نوسازی کامل در اختیار پیمانکار قرار گرفت. 

اسفندیاری ادامه داد: فرودگاه‌های ایلام، خرم‌آباد، سنندج، اراک، شهرکرد، زنجان و یاسوج از نظر دستگاه‌های کمک‌ناوبری و رمپ‌های پروازی و ترمینال‌ها توسعه یافتند. 

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها در امور فرودگاه‌ها ادامه داد: در فرودگاه بندرعباس دو ترمینال مجهز وجود دارد، ضمن آنکه توسعه رمپ پروازی نیز انجام شد و دستگاه‌های کمک‌ناوبری نیز به‌روزسازی شده‌اند. 

اسفندیاری افزود: در فرودگاه بوشهر ILS نصب شده است و کنار این ILSها چراغ فرود دقیق در همه فرودگاه‌ها نصب می‌شود. 

وی با اشاره به اینکه در فرودگاه زاهدان باند دوم پروازی ساخته و افتتاح شد و از نظر تجهیزات کامل است، افزود: ساخت فرودگاه جدید بوشهر هم مطرح شده است و در این باره زمین جانمایی و مشخص شد، زیرا فرودگاه موجود بوشهر محصور شده و جایی برای توسعه ندارد. 

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها در امور فرودگاه‌ها افزود: در فرودگاه اردبیل نوسازی باند پروازی و ساخت ترمینال اصلی به زودی پایان می‌یابد. 

اسفندیاری ادامه داد: در فرودگاه ارومیه، عملیات تکمیل ترمینال بین‌المللی در مراحل نهایی است که به نام شهید سرافراز مهدی باکری مزین شده است و تا چند ماه آینده افتتاح می‌شود. 

وی افزود: در فرودگاه بیرجند توسعه ترمینال در دستورکار است، ضمن آنکه باند و عوامل پروازی آن نوسازی شد و وضعیت آن مناسب ارزیابی شده است. 

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت فرودگاه‎ها در امور فرودگاه‌ها با بیان اینکه ترمینال فرودگاه لارستان در ماه‌های آینده به بهره‌برداری می‌رسد، گفت:‌ ترمینال هواپیمایی نیز در لامرد در ماه‌های آینده افتتاح می‌شود. 

اسفندیاری با بیان اینکه در فرودگاه همدان باند نوسازی شده و ترمینال و ساختمان برج مراقبت پرواز آن در حال ساخت است، اضافه کرد:‌ در فرودگاه شاهرود برج و عوامل پروازی در حال بهسازی است. 

وی با بیان اینکه در فرودگاه سمنان باند پروازی کامل شده است و آمادگی پذیرش پرواز وجود دارد، افزود: در این فرودگاه ترمینال و تأسیسات مورد نیاز ایجاد خواهد شد.

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت فرودگاه‎ها در امور فرودگاه‌ها افزود: در فرودگاه بجنورد‌، ترمینال جدید ساخته و افتتاح شد و باند پروازی توسعه یافت، همچنین تجهیزات ناوبری و روشنایی خریداری و نصب شده است. 

* رایزنی برای آزادسازی ۴۰۰ هکتار اراضی جهت توسعه فرودگاه شهید بهشتی اصفهان

اسفندیاری گفت:‌ در فرودگاه شهید بهشتی اصفهان به عنوان هاب گردشگری، مشکل اراضی و زمین داشتیم که با همکاری نیروهای مسلح این مشکل رفع شد و در گام اول ۴۰۰ هکتار اراضی به بخش تجاری فرودگاه افزوده خواهد شد. 

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت فرودگاه‎ها در امور فرودگاه‌ها ادامه داد: در فرودگاه اصفهان زیرساخت اصلی ترمینال بین‌المللی در حال مطالعه است و  توسعه رمپ هواپیما نیز در آینده انجام خواهد شد، تا امکانات هاب گردشگری این فرودگاه فراهم شود.

وی ‌با اشاره به اینکه ۱۲۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در فرودگاه اصفهان اعتبار برای توسعه اختصاص یافته است، گفت: در اصفهان با محدودیت شدید عرصه در عملیات جاری مواجه هستیم، در حالی که فرودگاه مشترک اصفهان از نظر عرضه دومین فرودگاه بزرگ ایران است.

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت فرودگاه‎ها در امور فرودگاه‌ها از رایزنی برای آزاد سازی ۴۰۰ هکتار اراضی برای فرودگاه اصفهان خبر داد و گفت: این موضوع با همکاری شرکت فرودگاه‌ها، استانداری اصفهان، مجمع نمایندگان استان اصفهان، نماینده ولی فقیه در اصفهان، وزارت راه و وزارت دفاع محقق شده است و حتی مقامات عالی نیز در این قضیه ورود کرده‌اند.‌

* ساخت ترمینال ۸۰هزار متر مربعی در فرودگاه مهرآباد

اسفندیاری با اشاره به ظرفیت‌های ایجادشده در فرودگاه بین‌المللی مهرآباد اظهار داشت: در فرودگاه مهرآباد هدف‌گذاری مناسبی برای ارتقاء کیفیت انجام شد، مهرآباد فرودگاهی ۷۰ ساله است و زمانی که ساخته شد، در اطراف آن هیچ‌گونه ساختمانی نبود، اما به تدریج در اطراف فرودگاه شهرسازی شد و امروز این فرودگاه کمتر محل توسعه دارد. 

وی ادامه داد: ترمینال‌های ۱ و ۲ فرودگاه مهرآباد به خوبی بهسازی شده و کیفیت خدمات آنها مناسب است، همچنین از نظر نمازخانه، سرویس بهداشتی مناسب و تمیزی که این فرودگاه در شرایط مناسبی قرار دارد. 

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت فرودگاه‎ها در امور فرودگاه‌ها افزود: باند ۲۹ راست مهرآباد با بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان برای نوسازی اصولی تحت عملیات اجرایی قرار گرفت و هم‌اکنون چراغ‌های روشنایی آن وارد شده و در حال نصب است و به زودی در کنار باند ۲۹ چپ، قابلیت استفاده خواهد داشت. 

اسفندیاری با بیان اینکه در تأسیسات و تجهیزات مهرآباد کارهای اصولی انجام شد، گفت: محوطه‌های فرودگاه تغییرات جدیدی پیدا کرد و بر مبنای تسهیل ورود و خروج مردم، امور اجرا شد. 

وی گفت: ترمینال ۸۰ هزار مترمربعی در مهرآباد در مرحله مطالعه است که پس از اجرای این ترمینال، برخی از ترمینال‌های موجود در آن تجمیع می‌شوند. 

اسفندیاری اضافه کرد: در فرودگاه مهرآباد اپرون هواپیما در مساحت ۲۰۰ هزار مترمربع بهسازی و نوسازی شد. 

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت فرودگاه‎ها در امور فرودگاه‌ها با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود تعداد مسافران فرودگاه مهرآباد در سال ۹۶ به ۱۸ میلیون نفر برسد، گفت: صنعت حمل و نقل هوایی ایران با رشد سریعی مواجه شده است و تحولات به قدری بزرگ است که جامعه بین‌الملل و موسسات معتبر جهانی را به عکس‌العمل وادار کرده است؛ طبق اعلام یاتا در سال ۲۰۱۶ میلادی بالاترین رشد حمل و نقل هوایی در ۸ فرودگاه ایران رخ داده است؛ رشد متوسط حمل و نقل هوایی در دنیا ۶ تا ۷ درصد است که در فرودگاه‌های ما به ۳۰ درصد هم رسید. 

* توسعه فرودگاه‌‌های کوچک به عنوان فرودگاه اقماری

وی گفت: برای تکمیل ساختمان‌ها، خرید تجهیزات و توسعه فرودگاه‌ها و کارهایی که ذکر شد، یک هزار میلیارد تومان هزینه شده است، ضمن آنکه ۲۵۰ میلیون دلار هم بابت تجهیزات فرودگاهی در دستورکار است. 

اسفندیاری همچنین به هدفگذاری توسعه فرودگاه‌های کوچک در شهرستان‌ها اشاره کرد و ادامه داد: از مشکلات برقراری پرواز در فرودگاه های کوچک، نبود ناوگان مناسب و کوتاه‌پرواز بود که براساس سیاست‌ جدید وزارت راه و شهرسازی، بخشی از این مدل هواپیماها نظیر‌ ATR ۷۲ و هواپیماهای بدنه کوچک دیگر در حال ورود به کشور است که با ورود این ناوگان، مسئله فرودگاه‌های اقماری که فرودگاه‌های شهرهای کوچک در استان‌ها هستند، در دستورکار قرار می‌گیرد. 

* فرودگاه‌‌های جدید دارای پتانسیل جذب سرمایه‌گذار هستند

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت فرودگاه‎ها در امور فرودگاه‌ها با بیان اینکه همه فرودگاه‌های جدید دارای پتانسیل جذب سرمایه‌گذار است، گفت: همین فرودگاه جدید اهواز، بوشهر و یا چابهار با مکانیزم جذب سرمایه‌گذار، احداث و اجرا می‌شود.

اسفندیاری با بیان اینکه برای ترمینال‌های فرودگاهی نیز مذاکرات برای جذب فاینانس‌ها داشته‌ایم، گفت: در ترمینال بین‌المللی فرودگاه‌های اصفهان و مشهد، جذب سرمایه‌گذار در دستورکار قرار گرفت. 

نظر شما