شناسهٔ خبر: 47133 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

نصری خبر داد؛

۲۹ درصد ناوگان حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی فرسوده هستند/ رشد ۷۰ درصدی ایمن سازی جاده‌ها/ ۴۰ درصد آسفالت جاده‌های استان نیازمند ترمیم و روکش جدید است

ابراهیم نصری مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: ۲۹ درصد از مجموع حدود ۳۳ هزار ناوگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای در حوزه بار و مسافر این استان فرسوده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ابراهیم نصری، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی در نشست خبری به مناسبت فرارسیدن روز ملی حمل و نقل در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از مجموع ۳۲ هزار و ۹۱۱ دستگاه ناوگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای این استان، ۲۷ هزار و ۴۸۲ دستگاه مربوط به ناوگان باری است که ۷۷ درصد از کل ناوگان فرسوده استان را تشکیل داده است.

وی با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون ۵۳۰ دستگاه از ناوگان باربری و مسافربری استان نوسازی شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹۶ درصد افزایش داشته است، تصریح کرد: همچنین در این مدت ۱۲ هزار و ۱۵۹ دستگاه وسیله نقلیه فرسوده این ناوگان اعم از شخصی، عمومی و دولتی از رده خارج شده است. 

نصری بودجه ابلاغی اداره کل راهداری استان در سال جاری را هزار و ۷۸۰ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: با وجود تخصیص حدود ۴۰۰ میلیارد ریالی این بودجه، ایمن سازی جاده‌های استان تاکنون ۷۰ درصد افزایش داشته است.

وی اظهار کرد: هزینه نگهداری راه‌ها بر اساس شاخص‌های فنی معادل چهار درصد ارزش راههاست که این رقم در راه‌های استان معادل ۳۴۰۰ میلیارد ریال در سال است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: جابجایی مسافر به وسیله ناوگان حمل و نقل جاده‌ای استان در هشت ماه امسال ۱۳ میلیون و ۶۸۹ هزار نفر بوده است که در مقایسه با مدت مشابه پارسال یک درصد کاهش داشته است و این کاهش نشان از افزایش جابجایی مسافر با خودرو‌های شخصی است.

نصری افزود: در مجموعه حمل و نقل جاده‌ای استان ۵۵ هزار و ۴۳۴ نفر اشتغال مستقیم دارند و در سال جاری اشتغال جدید برای سه هزار و ۹۷۴ نفر برنامه ریزی شده که تاکنون ۲ هزار و ۷۵۸ نفر در این حوزه مشغول کار شده اند.

براساس گزارش ایرنا، وی گفت: ۴۰ درصد آسفالت جاده‌های استان نیازمند ترمیم و روکش جدید است، اما به دلیل کمبود منابع، سالانه حدود یک سوم آن‌ها ترمیم یا روکش می‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی ادامه داد: برای انجام آسفالت‌های حفاظتی، روش‌های جدید و دانش بنیان از جمله استفاده از قیر‌های پلیمری در دستور کار قرار دارد و هم اکنون چند کیلومتر از جاده سرخس با استفاده از این روش روکش شده است.

وی افزود: در این روش نوین عمر آسفالت چند برابر روش‌های قدیمی است.

گفتنی است، خراسان رضوی ۲۰ هزار و ۵۷۵ کیلومتر راه دارد که ۶ هزار و ۴۲۲ کیلومتر آن بین شهری و ۱۴ هزار و ۱۵۲ کیلومتر راه روستایی است و این استان بعد از استان فارس رتبه دوم کشور را از نظر طول راه‌ها به خود اختصاص داده است.

نظر شما