شناسهٔ خبر: 47171 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

فتاحی خبر داد؛

مقام سوم رشد ترافیک فرودگاهی فرودگاه امام(ره) در خاورمیانه/ جزئيات پیشرفت ۶۰ درصدی ساخت ترمینال سلام

کوروش فتاحی رئیس هیات مدیره و سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با اشاره به کسب مقام سوم خاورمیانه نرخ رشد ترافیک فرودگاهی توسط این فرودگاه گفت: ساز و کار برون‌رفت از مشکلات ترمینال یک فرودگاه امام خمینی راه‌اندازی ترمینال سلام است که اکنون بیش از ۶۰ درصد رشد فیزیکی دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، کوروش فتاحی، رئیس هیات مدیره و سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در نشست خبری دومین نمایشگاه حمل و نقل و صنایع وابسته که در مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد، اظهار کرد: ۲۶ آذر ماه روز حمل و نقل و سالروز دومین سال تاسیس شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی را تبریک می‌گویم که آذر ماه ۹۴ این شرکت فعالیت خود را آغاز کرده و آذر ماه امسال، دو سال از عمر این شرکت نوپا می‌گذرد که خوشبختانه توانسته علی رغم مشکلات کشور فعالیت‌های خود را پیش ببرد. 

وی افزود: در گزارش ACI که در انتهای سال ۲۰۱۷ منتشر می‌شود توسط دبیر این بخش تبریکی به فرودگاه حضرت امام خمینی در رابطه با میزان رشد ترافیکی گفته شده که این نرخ باعث تعجب بسیاری از کارشناسان صنعت هوانوردی دنیا شده است، نرخ رشد ترافیک در دنیا به صورت میانگین ۸.۵ درصد است و در این درحالی است که فرودگاه امام بالغ بر ۱۱.۵ درصد رشد را در سال ۲۰۱۷ از خود نشان داده و در منطقه خاورمیانه مقام سوم را از نظر رشد ترافیکی کسب کرده است. 

رئیس هیات مدیره و سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) بیان کرد: بررسی‌های آماری نشان می‌دهد که در منطقه خاورمیانه و آسیا پاسفیک یعنی بخش عمده‌ای از منطقه آسیا رتبه نهم را در بین کشور‌ها داشتیم که این رشد جایگاه پر پتانسیل موقعیتی ما در ۳۵ کیلومتری جنوب تهران به عنوان شرکت شهر فرودگاهی حضرت امام را نشان می‌دهد. 

وی تصریح کرد: با وجود اینکه رقبای ما در منطقه بسیار پیشرفته هستند، اما نگرانی‌هایی که باعث می‌شود ما نخواهیم متفکرانه نسبت به پتانسیل‌های خود برنامه ریزی‌های استراتژیک داشته باشیم باید از خود دور کرده و بتوانیم عاقلانه به آنچه داریم بپردازیم. قطعا با توجه به پتانسیل‌هایی که داریم خیلی سریع می‌توانیم به آن چه که خاستگاه ملت عزیز ایران است دست یابیم. 

فتاحی با بیان اینکه طبق آمار و اطلاعاتی که‌ای سی آی، ایکائو، شرکت‌های هواپیمایی بویینگ و ایرباس ارائه می‌کنند، زمانی را به عنوان ۲۰۳۰ برای کسانی که می‌خواهند از تعداد ترافیک و مسافر جهانی بهره‌مند شوند، در نظر گرفتند که بایستی خود را تا این سال آماده کنند، افزود: ما زمان لازم برای دسترسی به زیر ساخت‌ها را داریم، اما اینکه چطور برنامه ریزی کنیم تا و حداکثر استفاده از آنچه که داریم را ببریم، خیلی مهم است و نباید بگذاریم نگرانی‌ها ما را به عمل زدگی ببرد که نتوانیم از حداکثر پتاسیل هایمان استفاده کنیم.

وی ادامه داد: شرکت شهر فرودگاهی حضرت امام با همین دیدگاه فعالیت خود را شروع کرده و مسیر خود را بر اساس یک سری مطالعات جامع وصحیح پیش می‌برد و این نکته بسیار حائز اهمیت است. 

رئیس هیات مدیره و سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) بیان کرد: سه بعد برای خود ترسیم کرده ایم و بعد اول که بعد فرودگاه است یعنی ترمینال یک و اماکن و متعلقات آن، همچنین ترمینال سلام که در حال ساخت است. با توجه به ظرفیت ۴ میلیون نفری ترمینال سلام، اکنون به ۱۰ میلیون نفر خدمات می‌دهیم که قاعدتا خدمت رسانی با بهترین کیفیت انجام نمی‌شود.

وی ساز و کار برون‌رفت از مشکلات ترمینال یک فرودگاه امام خمینی را راه‌اندازی ترمینال سلام دانست و افزود: ساخت ترمینال سلام در دستور کار قرار گرفته که مدتی به دلیل عدم تامین منابع مالی با مشکلاتی مواجه بودیم که رفع شده و به سرعت ساخت ترمینال سلام پیش می‌رود که اکنون بیش از ۶۰ درصد رشد فیزیکی داشتیم و امیدواریم برای حجاج سال آینده این ترمینال را افتتاح کنیم.

فتاحی اظهار کرد: با راه اندازی ترمینال سلام می‌توانیم در حدود ۴ تا ۵ میلیون مسافر را از ترمینال یک به این ترمینال هدایت کنیم و سپس به سراغ کیفی سازی ترمینال یک خواهیم رفت.

وی با بیان اینکه بعد دوم برنامه‌ها مربوط به شهر فرودگاهی است، گفت: زمانی که بتوانیم درآمدهایمان به بیش از ۵۰ درصد غیر از هوانوردی ببریم، می‌توانیم بگوییم که به شهر فرودگاهی تبدیل شده ایم که دو موضوع درآمد‌های غیر از هوانوردی و ایجاد ظرفیت مورد نیاز برای ورود بازارخارجی شامل توریست‌های خارجی، مسافران ترانزیتی و بار هوایی که وارد و خارج می‌شود را در نظر گرفتیم و ساخت ترمینال ایران‌شهر را در دستورکار قرار دادیم.

رئیس هیات مدیره و سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با اعلام این خبر که مسترپلن و کانسپت قسمت فرودگاهی شهر فرودگاه‌ها و کانسپت ترمینال ایرانشهر کامل و مصوب شده است، گفت: امروز برای ترمینال ایرانشهر که ظرفیت ۱۱۰ میلیون مسافر را دارد به دنبال سرمایه گذار هستیم که روند خوبی طی شده و امیدواریم تا پایان سال نسبت به جذب سرمایه‌گذار و نهایی کردن آن موفق باشیم. 

وی تصریح کرد: بعد سومی که در دستور کار برای شرکت شهر فرودگاهی داریم، کلان‌شهر فرودگاهی است و این بخش شامل ۱۵۰۰ هکتار منطقه آزاد و ۲۵۰۰ هکتار منطقه ویژه اقتصادی است که با توجه به منطقه شهر فرودگاهی و برخورداری از این خصوصیت‌ها بررسی کردیم که چه فعالیت‌هایی را می‌توانیم در این چهار هزار هکتار آغاز و بستر آن را فراهم کنیم. 

فتاحی با بیان اینکه یکی از موضوعات برای دسترسی به این هدف لجیستیک بود، گفت: خیلی خوشحالم که این اتفاق در این پهنه روی می‌دهد، زیرا علاوه بر این مزیت ها، ارتباطاتی مانند خط آهن، اتوبان قم، اتوبان ساوه و فرودگاه امام (ره) وجود دارند که شهر فرودگاهی در قلب صنایع ایران، جنوب تهران و همجواری با استان‌های دارای صنایع مختلف قرار دارد و برای رشد لجستیک تاثیر مثبتی داشت. 

وی افزود: رویکرد دوم در این منطقه کلانشهری حرکت به سمت گردشگری بود که ایجاد دهکده سلامت، ایجاد آکادمی، مرکز نمایشگاهی، کنفرانس و همایش‌ها ازمواردی بودند که آن‌ها را تنظیم می‌کنیم تا یک کلانشهر فرودگاهی را در این ۱۴ هزار هکتار برای ما رقم بزنند.

رئیس هیات مدیره و سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت: دستاورد این مزیت‌ها یک خروجی داشت و این بود که دیگر دارای یک مزیت نسبی نبودیم و دارای یک مزیت رقابتی شدیم و این مزیت انگیزه‌ای برای سرمایه گذاران به خصوص خارجی ایجاد می‌کند، اما قاعدتا نیازمند زمان هستیم تا این مزیت‌ها را کامل تدوین کنیم و به سرمایه گذاران ارائه دهیم که این کار در حال انجام است.

وی با بیان اینکه توسعه شهر فرودگاهی یک کار بین المللی است و باید در این سطح رفتار کنیم، تصریح کرد: برای اینکه از دانش روز دنیا استفاده کنیم از مشاورین خارجی بهره بردیم و برای تهیه طرح جامع فرودگاه و طرح جامع شهری از شرکت ناکو هلند و در بخش لجیستیک نیز از شرکت ADI سوئیس استفاده کردیم. 

فتاحی افزود: هفته گذشته مطالعات لجیستیک پایان پذیرفت و خروجی این مطالعات در طرح جامع فرودگاهی به کار برده می‌شود که طی یک تا دو ماه آینده طرح جامع شهر فرودگاهی کامل می‌شود و در معرض عموم قرار می‌گیرد. 

وی در پایان یادآور شد: تا پایان امسال شاهد ۱۰ میلیون مسافر در فرودگاه امام خمینی خواهیم بود که در ظرفیت چهار میلیونی این فرودگاه تردد می‌کنند و ۲.۵ برابر ظرفیت آن است که تمام سعی ما بر این است که مسافران از خدمات اصلی بهره ببرند و با راه‌اندازی فرودگاه سلام به این ظرفیت به آنجا انتقال پیدا می‌کند.

نظر شما