شناسهٔ خبر: 47186 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در استان مرکزی برگزار شد:

برگزاری مراسم گرامیداشت هفته حمل‌ونقل، رانندگان و راهداری در استان مرکزی

مراسم با حضور استاندار مرکزی، نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان، مدیرکل راه و شهرسازی، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان و جمعی از مقامات پلیس‌راه استان مرکزی از راهداران، رانندگان بخش مسافر و حمل بار، شرکت‌های برتر حمل و نقل کالا و مسافر، مراکز معاینه فنی و مدیران مجتمع‌های خدمات رفاهی به مناسبت فرارسیدن ۲۶ آذر روز حمل و نقل ایران تقدیر شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان مرکزی، استاندار مرکزی در مراسم هفته حمل و نقل رانندگان و راهداری با بیان اینکه راهداران ما مظلوم هستند و کسی زحمات آن‌ها را در جاده‌ها نمی‌بیند، گفت: راهداران تردد مردم را مدیریت می‌کنند و این زحمات این قشر از جامعه باعث می‌شود در مواقع برف و کولاک جاده‌ها ترافیک روان داشته باشند و تلاش راهداران مانع بسته شدن جاده‌ها می‌شوند.

سید علی آقازاده حمل و نقل را یک اصل مهم در ارائه خدمات مطلوب به مردم دانست و افزود: یکی از شاخصه‌های ضروری توسعه پایدار هر منطقه بهبود وضعیت راه‌ها است، چراکه راه‌های استاندارد مسیر رسیدن به توسعه را هموار می‌کنند.

وی با بیان اینکه خسارات جانی و مالی تصادف در جاده‌ها بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است که حجم بسیار سنگینی است، اظهار داشت: این خسارت‌ها و داغدار شدن خانواده‌ها در حوادث جاده‌ای با هیچ پولی قابل جبران نیست.

آقازاده افزود: حوادث رانندگی در دهه ۸۰ سالانه حدود ۳۰ هزار نفر کشته و زخمی برجای گذاشت که امروز به  حدود ۱۹ هزار نفر در سال رسیده است که این کاهش در ده سال خدمات بزرگی به جامعه محسوب می‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان مرکزی نیز با تأکید بر اینکه خدمات راهداران خاموش است، گفت: خدمات آن‌ها در جاده‌ها خاموش است و کمتر کسی آن را می‌بیند ولی اگر خدمات آن‌ها نباشد جامعه با بحران روبرو می‌شود.

علی زندی فر طرح زمستانه، لکه‌گیری جاده‌ها، سفرهای تابستانی و غیره را بخشی از اقدامات ارزنده راهداری دانست و گفت: ۱۵ هزار میلیارد تومان سرمایه راه‌های استان است که طبق قانون‌های بین‌المللی باید یک تا سه درصد آن، صرف نگهداری آن‌ها شود که با توجه به بالا بودن سن راه‌های استان این درصد افزایش پیدا می‌کند اما بودجه نگهداری راه‌های ما یک درصد آن‌هم نیست.

وی با بیان اینکه کل راه‌های استان شش هزار و ۳۰۰ کیلومتر است که از این راه‌ها چهار هزار و  ۴۰۰ کیلومتر راه روستایی و مابقی محورهای اصلی، شریانی و آزادراه هستند، تصریح کرد: بازسازی و نگهداری راه‌های استان سالانه به ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که اگر ۲۰۰ میلیارد ریال آن‌هم تخصصی یابد ما می‌توانیم نگهداری راه را به نحو مطلوب برای بهره‌برداران جاده انجام دهیم.

وی با تأکید بر اینکه استان مرکزی جزء ۱۰ استان برتر در حوزه حمل‌ونقل کشور است، گفت: متوسط سن حمل‌ونقل باری استان ۱۹ سال است و سالانه حدود ۱۶ میلیون تن بار توسط حمل‌ونقل باری استان به سایر نقاط کشور حمل می‌شود.

زندی فر تلاشگران عرصه حمل و نقل را سرمایه‌های عظیم ملی دانست و با اشاره به اینکه ۲۶ آذرماه یکی از همین روزهایی است که رانندگان در سرنوشت کشور نقش‌آفرینی کردند، گفت: در این روز جامعه کامیون داران با بسیج امکانات خود و در لبیک به فرمان بنیان‌گذار انقلاب حضرت امام خمینی (ره) کشور را از بحران نجات دادند. در آن مقطع رانندگان با تخلیه بار کشتی‌ها و رساندن کالاهای اساسی دین خود را به مردم و میهن ادا کردند.

در ادامه این مراسم نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان جاده را محور توسعه دانست و گفت: هر جاده‌ای که در کشور احداث می‌شود با خود توسعه، امنیت، رونق و پیشرفت و آبادانی را می‌برد.

علی‌اکبر کریمی با تأکید بر اینکه هر چقدر ما در زمینه حفظ و حراست از جاده‌ها تلاش کنیم، عمر این جاده‌ها به‌عنوان سرمایه ملی افزایش می‌یابد، گفت: باید از منابعی که برای نگهداری راه‌ها اختصاص یافته در محل خودش استفاده کنیم.

وی ادامه داد: یکی از منابع در حوزه راهداری بحث جرائم رانندگی است که مبالغ آن باید در مسیر واقعی خود، در حفظ و حراست از راه‌ها، تعمیر و نگهداری از و تجهیز آن‌ها هزینه شود و در شریان‌های اصلی و راه‌های روستایی از محل اعتباراتی که از بابت جرائم رانندگی به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و وزارت راه و شهرسازی و همین‌طور نیروی انتظامی اختصاص پیدا می‌کند تا باعث بهبود وضعیت راه‌ها و کاهش حوادث جاده‌ای منجر شود.

گفتنی است مراسم هفته حمل و نقل رانندگان و راهداری در سالن ستارگان شهر اراک برگزار شد.

نظر شما