شناسهٔ خبر: 47210 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

طاهرخانی مطرح کرد؛

تبدیل موضوع شهرسازی به خواست عمومی، چالش‌ها را برطرف می‌کند

طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مشکل تراکم فروشی در کشور گفت: هم اکنون شهر‌ها همچنان در حال بزرگ شدن هستند و به هیچ عنوان برای پیاده رو و خط مخصوص دوچرخه سواری فکری نشده است که یکی از نتایج آن آلودگی بیشتر هوا و ترافیک شدید خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حبیب الله طاهرخانی، معاون وزیر راه و شهرسازی در دهمین بزرگداشت روز جهانی شهرسازی که شامگاه یکشنبه در دانشگاه مازندران برگزار شد، اظهار کرد: برای پایان دادن به مشکل تراکم فروشی، باید نظام درآمدی شهرداری‌ها اصلاح شود که ادامه تراکم فروشی به زیان شهرداری‌ها است، امروز متاسفانه شهرداری‌ها پارکینگ ساختمانی را برای یک منزل حذف می‌کنند تا وجهی دریافت کنند، اما بعد از یک مدتی باید چندین برابر هزینه انجام دهند و در سطح شهر پارکینگ عمومی احداث کنند.  

وی تبعات تراکم فروشی را درازمدت و به زیان جامعه دانست و گفت: هم اکنون شهر‌ها همچنان در حال بزرگ شدن هستند و به هیچ عنوان برای پیاده رو و خط مخصوص دوچرخه سواری فکری نشده است که یکی از نتایج آن آلودگی بیشتر هوا و ترافیک شدید خواهد بود.

طاهرخانی به تجربه کشور‌های توسعه یافته و اروپایی در زمینه گسترش شهر‌ها و آلودگی و ترافیک اشاره کرد و افزود: اگر چه آنان امروز این مشکلاتشان را به گونه‌ای حل کرده اند، ولی ما نباید راهی را که آنان رفتند و نتیجه اش را دیده اند دوباره برویم. 

وی با اشاره به اینکه در حوزه علمی شهرسازی مهمترین فلسفه وجودی، حراست از منفعت عمومی شهروندی است، بیان کرد: محصول شهرسازی که به عنوان اصلی‌ترین آن یعنی ساختمان تولید می‌شود یک کالای عمومی است، اما فعالان اقتصادی و عموم مردم ارزش زیادی برای آن قائل نمی‌شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه دولت‌ها باید نسبت به امور شهرسازی که یک کالای عمومی است حساسیت داشته باشند و اگر متولی آن‌ها این مهم را رعایت نکنند دیگر نمی‌تواند از اشخاص دیگر برای رعایت ضوابط شهرسازی انتظار چندانی داشت، تصریح کرد: فشار افکار عمومی و مسئولیت پذیری موجب می‌شود تا نها‌های مسئول وظایف خود را به درستی انجام دهند و این مسئله می‌تواند به کمک شهر‌ها بیاید.

وی با بیان اینکه در مازندران نسبت به مسائل مختلف موجود، چالش‌های زیادی وجود دارد، گفت: با ورود مدرنتیه در ایران مشکلات زیادی در حوزه شهرسازی کشور به وجود آمده است.

طاهرخانی با تاکید بر اینکه انسان مبنای شهرسازی است، عنوان کرد: برخی از مهندسان بدون درنظرگرفتن حقوق شهروندی اقدام به شهرسازی می‌کنند که موجب ضرر‌های بسیاری به انسان‌های اطراف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پیاده روسازی باید به عنوان یک اصل اساسی در شهر‌ها دیده شود، افزود: ارزیابی‌ها باید مبتنی بر کیفیت شهرسازی باشد، اعم از تعداد روز‌های آلودگی و تعداد روز‌های ترافیک می‌تواند از معیار‌های ارزیابی قرار گیرد.

براساس گزارش ایسنا، مدیرعامل شرکت عمران شهر‌های جدید با اشاره به مشارکت شهروندان در توسعه شهری خاطرنشان کرد: مشارکت شهروندان باید با تخصص گرایی همراه باشد و مهندسان هم باید نقش شهروندان را در شهرسازی مدنظر بگیرند.

وی با بیان اینکه کشور‌های غربی چالش‌های موجود در ایران را تجربه کرده اند، گفت: هیچگاه نباید به خاطر وضعیت موجود در شهر‌ها ناامید بود بلکه با به وجود آمدن گفت وگو‌های دانشگاهی و تبدیل شدن موضوع شهرسازی به عنوان یک خواست عمومی چالش‌های پیش رو برداشته می‌شود.

نظر شما