شناسهٔ خبر: 47220 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛

تاكيد بر اختصاص یارانه و معافیت برای حمل و نقل عمومی از محل افزایش قیمت سوخت/ پيشنهاد ۲ راهکار برای فراگیر شدن استفاده از حمل و نقل عمومی

داود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ضمن تشریح دو راهکار سازمان برای فراگیر شدن استفاده از حمل و نقل عمومی از تعلیق یکم اهه شرکت مقصر شناخته‌شده در تصادف اتوبوس دانش‌آموزان در جاده بندرعباس- شیراز خبر داد و گفت: دولت از محل افزایش قیمت سوخت به حمل و نقل عمومی، یارانه و معافیت اختصاص دهد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، داوود کشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در نشست خبری با اصحاب رسانه در دومین نمایشگاه صنعت حمل و نقل به سوالات آنها پاسخ داد.

کشاورزیان در مورد تغییر ساختار حمل ونقل جاده‌ای از سنتی به مدرن، گفت: تحقق این موضوع از جمله برنامه‌های بلندمدت و دیرینه ما است. واقعیت این است که در مورد حمل و نقل مسافر به الگوی قابل‌قبولی دست یافته‌ایم و شبکه سیر همنام یا برندسازی که بیش از ۱۶۰۰ تا ۱۷۰۰ اتوبوس در شرکت‌های مختلف حمل و نقلی در آن فعالیت دارند موید این مطلب است.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: در زمینه حمل کالا واقعیت این است که به الگوی جدیدی نرسیدیم تا ادعا کنیم که الگوی دست یافته نسبت به قبلی مدرن‌تر است. الگوهای ما همان الگوهای پیشین است و تفاوت چندانی با هم ندارند.

وی تاکید کرد: با ورود بازارگاه‌ها و استارتاپ‌ها در حمل و نقل مسافري تحول اساسی در حمل و نقل درون شهری ایجاد خواهد کرد.

کشاورزیان همچنین در مورد مقاومت برخی از تشکل‌های صنفی خاطرنشان کرد: بحث نصب سامانه سپهتن یکی از مشکلاتی است که هم اکنون وجود دارد و برخی از به جهت نصب دوربین در اتوبوس‌های خود اعلام کرده‌اند که این وضعیت ورود به حریم شخصی‌شان است در حالیکه از دیدگاه ما رانندگانی که جان و امنیت ۳۰ تا ۴۰ مسافر را برعهده دارند باید به سیستم دوربین مجهز باشند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: امیدوارم به الگوهای مناسب‌تری در این زمینه دست پیدا کنیم. هدف ما این بود تا مطمئن شویم رانندگان معرفی شده پشت فرمان هستند.

کشاورزیان همچنین برنامه و راهکارهای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای را برای فراگیر شدن استفاده از حمل و نقل عمومی نیز تشریح کرد و گفت: بر اساس آمار، سالیانه چند درصد کاهش در حمل و نقل عمومی وجود دارد و این موضوع با دو مورد افزایش روزافزون تولید و استفاده خودروی شخصی و همچنین پایین بودن قیمت سوخت ارتباط دارد.

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: آنچه که ما از حمل و نقل عمومی انتظار داریم این است که استفاده از سفرهای کاری با وسایل حمل و نقل عمومی افزایش یابد. در مورد پایین بودن قیمت سوخت نیز باید تلاش کنیم تا حمل و نقل عمومی ارتقا یابد و مناسب سازی شود تا میزان استقبال عمومی از آن نیز افزون شود.

وی تاکید کرد: راهکار ترغیب مردم به استفاده از حمل و نقل عمومی مسلما گران کردن قیمت سوخت نیست بلکه معتقدم تا زمانیکه حمل و نقل عمومی، مناسب نباشد مردم ناچارند از خودروی شخصی برای تردد استفاده کنند. باید تلاش کنیم تاحمل و نقل عمومی ارتقا یابد.

کشاورزیان در مورد افزایش قمیت سوخت نیز نکاتی را ارایه کرد و گفت: معتقدم افزایش قیمت سوخت باید منطقی باشد و افزایش آن به ارتقای حمل و نقل عمومی منجر شود. بدین‌منظور لازم است تا برای حمل و نقل عمومی، یارانه پرداخت شود. در حال‌حاضر، قیمت اتوبوس ۸۵۰ میلیون تومان است و دولت ۳۵۰ میلیون تومان وام برای خرید اتوبوس تخصیص می‌دهد که باید تلاش کنیم تا این رقم، افزایش یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: دولت باید از محل افزایش قمیت سوخت، یارانه و یا معافیت‌هایی برای ارتقای حمل و نقل عمومی اختصاص دهد.

وی گفت: کمیسیون جابه جایی کالا به طور عمومی ۸ درصد، برای آنهایی که پایانه های شخصی دارند این رقم ۱۰ درصد و همچنین عوارض جابه جایی کالا مربوط به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ۴ درصد است و بنابراین افرادی که بخواهند درست فعالیت کنند باید ۱۳ تا ۱۴ درصد عوارض و کمیسیون پرداخت کنند.

کشاورزیان ادامه داد: برخی از شرکت‌ها علاوه بر حمل و نقل، خدمات دیگری همچون انبارداری، تخلیه و بارگیری انجام می‌دهند که در قبال کرایه از صاحب کالا اخذ می‌شود. همچنین، به طور مشخص کامیون‌های یخچال‌دار با توجه به حساسیت کالاهایی که حمل می‌کنند مسئولیت دارند تا کالا را سالم به مقصد برسانند به همین دلیل نیز اگر راننده‌ای ادعا کند که کمیسیونی بیش از قانون دریافت کرده است کمیسیون ماده ۱۲ ورود می کند و در این مورد اعمال قانون خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: باید به توسعه حمل و نقل عمومی در سفرهای برون‌شهری کمک کنیم.

وی در مورد سهم سازمان راهداری از افزایش قیمت بنزین در صورت اجرایی شدن آن، گفت: سازمان سهمی از افزایش قیمت بنزین ندارد. پیش‌تر نیز در قانون عوارض بر گازوییل مصوب شد که ۱۰ درصد افزایش قیمت به سازمان راهداری تعلق بگیرد که امیدواریم سال آینده این موضوع پیگیری شود.

کشاورزیان همچنین در مورد طرح جامع حمل و نقل که چندی پیش از سوی وزارت راه و شهرسازی بررسی شد و به معاون اول رئیس جمهوری ارایه شد، گفت: طرح جامع حمل و نقل بخشی منبعث از کارهای مطالعاتی در خصوص ارتقای ایمنی سفرهای جاده‌ای بود که مرکز تحقیقات آن را انجام داد. در جلساتی نیز که با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد معاون حمل و نقل نکاتی را گفتند که نکات درستی بود مبنی بر اینکه چون قیمت سوخت پایین است میزان استفاده از خودروی شخصی بالاست و دوم آنکه سهم حمل ونقل ریلی نیز پایین است.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ادامه داد: در جلسات متعدد اعلام شد که با توجه به کمبود اعتبارات در کوتاه مدت این طرح قابل تعمیم نیست.

وی افزود: در این طرح پیشنهاداتی برای افزایش جابجایی مسافر از طریق حمل و نقل عمومی مطرح شده است و بودجه ۲۸۰ هزار میلیارد تومانی در طول ۱۰ سال برای اجرای پیشنهادات آمده است که معتقدم با توجه به محدودیت‌هایی اعتباری دولت تامین این اعتبارات در کوتاه مدت امکان پذیر نیست.

کشاورزیان همچنین با اشاره به برخورد با شرکت حمل و نقلی اتوبوس واژگون شده حامل دانش آموزان هرمزگانی گفت: مجوز این شرکت یک ماه تعلیق شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: این شرکت از شرکت‌های حمل و نقلی‌ای بود که کارنامه خوبی داشت اما آن چیزی که باعث تشدید تصادف شد این بود که دانش آموزان کمربند ایمنی را نبسته بودند. معتقدم اگر راننده و یا مربیان این دانش آموزان نسبت به بستن کمربندها تذکر داده بودند تصادف با این شدت رخ نمی‌داد.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به برنامه دولت برای اخذ عوارض از بزرگراه‌ها گفت: برای اخذ عوارض در بزرگراه‌ها مجوز داریم اما اجرای این مجوزها در دستور کار دولت نیست.

نظر شما