شناسهٔ خبر: 47228 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندی مطرح کرد؛

ضرورت ایجاد توان رقابتی حمل و نقل دریایی ایران با بازارهای بین‌المللی/ تاکید بر هوشمندسازی بنادر کشور و تحقق درخواست فعالان صنعت دریانوردی

سخنرانی وزیر وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه باید توان رقابتی حمل و نقل دریایی ایران با بازارهای بین‌المللی شکل گیرد، از ورود رویکرد بازرگانی به برنامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی خبر داد و گفت: اگر شهر آبادی در کنار بنادر شکل نگیرد لطمات فراوانی به منافع سازمان بنادر وارد می‌شود و به همین دلیل باید ارتباط معناداری میان بنادر با شهر و توسعه آن وجود داشته باشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مراسم امضای ۱۳ تفاهمنامه همکاری سازمان بنادر و دریانوردی با بخش‌های خصوصی به منظور سرمایه‌گذاری ۱۰۰ هزار میلیارد ریالی در بنادر شمالی و جنوبی کشور، ضمن تبریک هفته حمل و نقل، گفت: خوشبختانه تحرک خوبی را در حوزه صنعت حمل و نقل دریایی شاهد هستیم.

وزیر راه و شهرسازی  اظهار داشت: از نظر بنده مهمترین موضوع در صنعت دریایی که حائز اهمیت بوده و نباید آن را فراموش کرد این است که حمل و نقل دریایی ایران باید قدرت رقابت با سطح جهان را کسب کند.

همچنین آخوندی با اشاره به این مطلب که بازی حمل و نقل دریایی بازی جهانی است، گفت: به هیچ وجه نمی‌توانیم به اندازه اقتصاد ملی به حوزه حمل و نقل دریایی نگاه کنیم. ممکن است در جمع‌بندی لیستی از مجموعه سرمایه‌گذاری‌های انجام شده، تهیه شود و خرسند باشیم. اما آنچه که برای ما مهم است باید قدرت رقابت را سطح جهان را به دست آوریم.

وی در ادامه افزود: اگرچه هوشمندی، تجهیزات، ایمنی، عملکرد روان و آسان، سخت‌افزارها، نرم‌افزارها و سیستم‌های مقررات همگی مباحث مهمی است که در جای خود از اهمیت بسزایی برخوردارند اما در نهایت سازمان بنادر و دریانوردی باید ثابت کند که قدرت رقابت با کشورهای جنوب خلیج‌فارس را دارد.

عضو کابینه دولت دوازدهم با یادآوری این مطلب که ما ایرانیان همواره نسبت به موقعیت جغرافیایی- سیاسی ایران به خود بالیدیم، خاطرنشان کرد: همواره می‌شنویم که ایران، دالان جنوب به شمال و غرب به شرق است و اینها مزیت‌های نسبی هستند که کشور ما واجد آن است. اما پیشرفت علم و تکنولوژی نشان داد که صرفا تکیه بر مزیت‌های نسبی کارساز نخواهد بود و باید بر اساس مزیت‌های رقابتی خود را با سایر کشورها بسنجیم و به صحنه رقابت برویم.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: تجهیزاتی که در بندر شهید رجایی وارد شده‌اند و توسعه فاز ۳ آن بندر و همچنین سایر بنادر کشور نشان داده است که ما می‌توانیم در شمال و  جنوب کشور بنادر هوشمند داشته باشیم که هوشمندی بنادر خواسته فعالان صنعت دریانوردی است.

تجهیز و توسعه زیرساخت‌های ریلی بنادر کشور

همچنین آخوندی تصریح کرد: موضوع تجهیز و توسعه زیر ساخت‌های ریلی در درون بنادر را از جناب آقای راستاد خواسته‌ام و پیگیری خواهم کرد تا به سرانجام برسد.

این مقام ارشد وزارت راه و شهرسازی با یادآوری سفر خود به هامبورگ و تجربیاتی که کشور آلمان در زمینه اتصال بنادر خود به ریل داشت، گفت: در بندر هامبورگ فقط ۳۲۰ کیلومتر ریل در بندر اجرا شده بود و امکان فعالیت بیش از ۱۶ قطار در آن بندر وجود داشت. همچنین یکی از ارکان مدیریت آن بندر، معاون ریلی بود و جالب این است  که سیستم کنترل مرکزی CCT ریلی سازمان بنادر کامل مستقل از سیستم کنترل قطارهای شرکت راه‌آهن بود و  در خروجی بندر نیز قطار تحویل شرکت راه‌آهن می‌شد.

اتصال بندر به ریل در بنادر شهیدرجایی، شهید بهشتی چابهار و بندر امام‌خمینی طبق برنامه زمان‌بندی

آخوندی در ادامه  تاکید کرد: اصرار زیادی دارم تا هیات‌عامل سازمان بنادر و دریانوردی کشورمان تجربه هامبورگ را به کار بندد و انجام اتصال ریل به بنادر را فراهم  و این کار را با جدیت انجام دهد و ما سرمایه‌گذاری گسترده‌ای را در بخش ریلی در بندر شهیدرجایی، شهیدبهشتی چابهار و بندر امام خمینی داشته باشیم.

وی همچنین  با تاکید بر این مطلب که سازمان بنادر برنامه زمان بندی روشنی به وزارت راه و شهرسازی در خصوص زمانبندی اجرای طرح اتصال بنادر به ریل و بالعکس ارایه دهد، گفت: ما باید طبق زمان بندی مشخص خط ریل را پشت سکوها داشته باشیم و حمل مستقیم کانتینر از کشتی به ریل محقق شود که انجام آن را در دستور کار هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی قرار دادم.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: دارا بودن  رویکرد بازرگانی به بنادر کشور، رویکرد ما است و برای محقق شدن آن همه باید با هم مشارکت داشته باشیم. همواره این علاقمندی وجودداشته که گزارشی از پیشرفت‌های فیزیکی ارایه شود اما اینکه از مجموعه سرمایه‌گذاری‌ها چه میزان بهره‌برداری اقتصادی و بازرگانی انجام شده مهم است.

وی ادامه تاکیدکرد: اگر نرخ بهره‌وری در بنادر کشور قابل قبول باشد می‌توانیم بگوییم که موفق عمل کرده‌ایم.

همچنین عضو کابینه دولت دوازدهم گفت: از هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی خواسته‌ام که رویکرد بازرگانی را که می‌تواند زنجیره گستره‌ای از مباحث را که شامل رویکرد بازاریابی، منعطف کردن تعرفه‌ها و ایجاد قدرت رقابت در تعرفه‌ها و اتصال به سایر شقوق حمل ونقل و فراهم کردن حمل و نقل چند وجهی است در دیدگاه و رویکردهای سازمان بنادر و دریانوردی لحاظ کند.

آخوندی افزود: در جهت توجه به رویکرد بازرگانی در بنادر و تمامی شقوق حمل و نقل در سال جاری به شکل جدی، مفهوم لجستیک را در معاونت حمل و نقل مورد تاکید قرار داده ایم که از منبع بار تا مقصد بار را در برمی گیرد و برای حمل ونقل در دالان ایران کاربرد دارد. بنابراین داشتن این نگاه به زنجیره لجستیک نکته بسیار مهمی است.  

همچنین وزیر راه و شهرسازی گفت: در بحث محموله‌هایی که از هند به ایران ترانشیپ و از ایران نیز به سوی افغانستان ترانزیت شد بررسی و ارزیابی انجام دادیم با این مضمون که این بندر تا چه میزان قدرت بارگیری دارد؟ همچنین سیر تخلیه و توقف آن در بندر و انبارها به منظور اخذ مجوز، حرکت در مسیر جاده ها تا مرز خروج از ایران همگی بررسی شد. این پیگیری فرآیند نشان داد که ما مسائل و مشکلات فراوانی داریم و به ناچار برای کریدورها مدیر کریدور انتخاب کنیم تا گره ها را حل کند.

ایجاد مدیریت کریدور و هماهنگی گسترده با فعالان صنعت حمل و نقل

آخوندی در  ادامه گفت: گره‌های فراوانی در بندر، گمرک، انبارها، ارتباط با صاحب کشتی، حمل و نقل جاده ای یافتیم و از همین روست که رویکرد ما در بحث بازرگانی مدیریت کریدور است. امیدواریم این بحث را جدی دنبال کرده تا شاهد هماهنگی گسترده با فعالان صنعت حمل و نقل باشیم.

وی همچنین  افزود: وقتی این تعهد ایجاد می شود که باری ظرف مدت ۱۷ روز از بمبئی به مسکو برسد و از مسیر ایران عبور کند باید این اتفاق حتما در زمان بندی اعلام شده محقق شود. امیدوارم رویکرد کریدوری به همگی ما کمک کند تا بتوانیم گره‌گاه‌های بوروکراتیک را که گاهی کشنده است تسهیل کنیم.

وزیر راه و شهرسازی از نکات حائز اهمیت دیگر را که بر آن تاکید جدی کرد ارتباط مستقیم سازمان بنادر با شهر بندری دانست و گفت: عموما مقاومت شدیدی در سازمان بنادر نسبت به ارتباط سازمان بنادر با شهرهای بندری وجود دارد. ولی واقعیت این است که اگر شهر آبادی در کنار بنادر شکل نگیرند لطمات فراوانی به منافع سازمان بنادر و دریانوردی وارد می‌شود.  

آخوندی ادامه داد: اگر در جنوب کشور و در جوار خیلج فارس، پشتیبانی‌های گردشگری، هتل‌ها، سیستم‌های مالی، سیستم های حمل و نقل و انواع سیستم‌های حمایت کننده که سبب ایجاد تجارت روان شده وجود نداشته باشند توسعه همه جانبه رخ نمی‌دهد. اینکه فکر کنیم بندر تنها سکوی تخلیه و بارگیری است بزرگترین خطایی است که مرتکب می‌شویم.

وی همچنین  یادآور شد: در راستای مفهوم مسئولیت اجتماعی طرح ICZM که طراح خوبی نیز بوده است مطالعات آن  انجام شد که در مرحله اجرای آن شاهد کوتاهی هایی بودیم.

همچنین عضو کابینه دولت دوازدهم با طرح این پرسش که در عمل ICZM در کجا قرار دارد؟ گفت: امیدوارم در نهایت این باور و یقین در همه همکاران ایجاد شود که درپایان  بندری موفق بوده که شهری از آن حمایت کند.

تاکید بر ارتباط معنادار بنادر و شهر و توسعه آن

آخوندی در ادامه گفت: در بندر شهید بهشتی چابهار سرمایه گذاری های زیادی انجام داده ایم اما آیا واقعا شهر چابهار می تواند از آن بندر پشتیبانی کند؟ پاسخ در حال حاضر منفی است و شهر چابهار نیازمند امکانات بازرگانی، رفاهی، آموزشی و بهداشتی فراوانی است و هزاران کار باید در آن شهر و پیرامون آن صورت بگیرد.

وی همچنین افزود: نمی گویم مسئولیت ساماندهی تمامی شهر چابهار برعهده سازمان بنادر و دریانوردی است ولی باید ارتباط میان  بندر و شهر و توسعه آن ارتباط معناداری باشد.

در پایان آخوندی اظهار امیدواری کرد تا مفهوم یکپارچگی در تمامی حوزه های حمل و نقل که در همه جا از آن یاد می شود ولی عمل کردن به آن  یک دنیا دانش و اعتماد می خواهد به مرحله عمل درآید.

نظر شما