شناسهٔ خبر: 47271 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

ذاکری خبر داد:

پیشرفت فیزیکی ۸۶ درصدی پروژه‌های ریلی در سطح کشور/ ۹۱۹ کیلومتر خط‌ آهن به شبكه ریلی کشور افزوده شد

ذاکری معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: با تکمیل ۴۴۰ کیلومتر راه آهن و ساخت ۵۱۶ کیلومتر خط ریلی توانسته‌ایم در سال ۹۶، ۹۱۹ کیلومتر خط‌آهن به شبکه ریلی کشور اضافه و به بهره برداری برسانیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی جبارعلی ذاکری معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با حضور در نشست خبری که در حاشیه سومین روز از نمایشگاه حمل و نقل وصنایع وابسته در مصلی تهران برگزارشده بود با تأکید براینکه سال ۹۶ از نظر ساخت و توسعه ریلی، سال شکوفایی بوده و در تاریخ ماندگار خواهد ماند گفت: براساس آمار به دست آمده رکورد ریل‌گذاری در کشور از دوره رضاخان تا کنون ۲۵۷ کیلومتر در سال بوده که این رقم  به صورت میانگین در طول ۱۴ سال گذشته ۱۷۴ کیلومتر اعلام شده است.

ذاکری در ادامه  با بیان اینکه امسال احداث و تکمیل ۵۱۶ کیلومتر را در برنامه شرکت ساخت و توسعه راه‌ها وجود دارد گفت: خوشبختانه پیشرفت فیزیکی در بخش ریلی در حال حاضر ۸۶ درصد بوده و  توانسته ایم ۴۴۰ کیلومتر راه آهن را در این بخش تکمیل کنیم.

وی همچنین اعلام کرد: با تکمیل ۴۴۰ کیلومتر راه آهن و ساخت ۵۱۶ کیلومتر خط ریلی توانسته ایم ۹۱۹ کیلومتر به شبکه ریلی کشور اضافه و به بهره برداری برسانیم.

این مقام مسئول تصریح کرد: با احتساب خطوط ریل‌گذاری شده سال‌های قبل که به دیلیل عدم تکمیل هنوز به افتتاح نرسیده بودند توانستیم مسیرهای ریل‌گذاری شده در سال جاری را به ۹۱۹ کیلومتر برسانیم که بدون شک رکورد بزرگ در کشور به شمار می‌رود.

ذاکری در مورد واردات ریل علیرغم امکان تولید آن در داخل کشور تأکید کرد: خوشبختانه شرکت راه‌آهن و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به ذوب آهن اصفهان اعتماد کرده و توانستیم با این اعتماد، خود در داخل کشور از نیروهای داخلی بیشتری استفاده کنیم، در حقیقت ما از نظر مالی و پولی مشکلی با این شرکت نداریم اما واقعیت آن است که شرکت ذوب آهن اصفهان هنوز نتوانسته به استانداردهای لازم در مسئله تولید مواد اولیه دست پیدا کند.

وی با بیان اینکه شرکت راه آهن برای خرید ۴۰ هزار تن ریل از شرکت ذوب آهن قرارداد دارد، تصریح کرد: شرکت ساخت نیز برای خرید ۲۵ هزار تن ریل از ذوب آهن به توافق اولیه رسیده و در صورت حل مشکلات ذوب آهن، قرار است این میزان ریل با استفاده از شمش فولادی هندی تولید شود.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در خصوص درباره احداث ۱۱ کیلومتر باقیمانده راه‌آهن تهران-همدان اضافه  کرد: این ایستگاه در حال تکمیل است و به دلیل برخی از مشکلات موجود در این حوزه هنوز به اتمام نرسیده است.

ذاکری همچنین یادآور شد: برای راه‌آهن تهران-همدان ۱۷۴ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده و برای سال آینده نیز حدود ۱۱۰ میلیارد تومان درخواست داده شده است.

وی با بیان این مطلب که  ایستگاه باری همدان در حال تکمیل است و پیش بینی می‌شود تا اردیبهشت سال آینده فاز دوم ایستگاه بهره برداری برسد گفت: ۷ کیلومتر خط آهن در این مسیر به زودی به پیمانکار واگذار و مناقصه برگزار خواهد شد.

ذاکری در پایان میزان اعتبارات ایستگاه‌های راه‌اهن همدان، سنندج و تهران ۱۷۴ میلیارد تومان در سال جاری اعلام کرد و گفت: این اعتبار برای سال آتی نیز ۱۱۰ میلیارد تومان اعلام شده است./

نظر شما