شناسهٔ خبر: 47303 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

نصراله نژاد خبر داد:

راكبان موتورسیکلت؛ ۲۳ درصد جان‌باختگان سوانح رانندگی در جاده‌های شرق استان تهران

نصراله نژاد دومین همایش فرهنگ‌سازی و ارتقای ایمنی راکبان موتورسیکلت در شهرستان دماوند برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان تهران، نصراله نژاد دررابطه با  این همایش گفت : در سال ۹۵ و ۹ ماهه آغاز سال جاری، ۲۳ درصد از افرادی که جان خود را در جاده‌های شرق استان تهران و در سانحه رانندگی از دست دادند، راکبان موتورسیکلت بودند که این آماری نگران کننده است. 

وی اظهار داشت: یکی از مهمترین سر فصل برنامه‌ها و اقدامات ایمنی در اکثر کشورهای دنیا مسئله ایمنی استفاده‌کنندگان آسیب‌پذیر جاده‌ها و پیشگیری از تلفات و جراحات آنها است

همچنین مدیر کل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان تهران افزود: موتورسیکلت‌سواران به عنوان یکی از کاربران آسیب‌پذیر در جاده‌ها و شهرستان‌ها شناخته شده‌اند و همچنین حدود ۶۰ درصد از تصادفات در فاصله ۳۰ کیلومتری ورودی و خروجی شهرستان‌ها اتفاق افتاده است و بیشترین کسانی که در این فاصله جان خود را از دست می‌دهند راکبان موتورسیکلت‌ها و عابران پیاده هستند

نصراله نژاد  یادآور شد: در شرق استان تهران در جاده‌های برون شهری نیز آمار هشت ماهه گذشته نسبت به آمار مقایسه‌ای سال ۹۵ شاهد ۲۱ درصد کاهش تصادفات رانندگی بودیم

وی  تاکید کرد: موضوعات ترافیکی تک‌مولفه‌ای نیست و عوامل مهمی در عرصه ترافیک نقش‌آفرینی می‌کنند، بهبود فرهنگ ترافیک نیازمند همکاری جدی همه دستگاه‌هااست.

نصراله نژاد اظهارداشت: اگر بهترین جاده‌ها و خودروها را در دسترس داشته باشیم ولی در جهت ارتقای فرهنگ ترافیک گام‌های مثبتی بر نداریم نمی‌توانیم به نتیجه مطلوب برسیم.

همچنین مدیر کل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان تهران گفت: جاده تسلیم راننده با احتیاط است؛ برخی رفتارهای غلط هنگام رانندگی جان انسان‌ها را به خطر انداخته و باعث مرگ‌ومیرافرادی می‌شود که مرتکب تخلفی نشده‌اند. 

وی در ادامه  تاکید کرد: ما انتظار داریم که در مورد قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی که نشان‌دهنده شخصیت و فرهنگ اجتماعی است اطلاع‌رسانی شود و مراکز آموزشی و تربیتی  باید به نهادینه کردن قوانین و مقررات رانندگی بپردازند متاسفانه برخی از افراد رعایت قوانین رانندگی را فقط مخصوص رانندگان خودروها می‌دانند در حالی که موتورسیکلت و دوچرخه نیز به عنوان وسیله نقلیه محسوب می‌شوند

نصراله نژاد خاطرنشان کرد: موتورسیکلت یکی از بهترین وسیله‌های نقلیه است اما به شرطی که از آن درست استفاده شود و نه اینکه برای سرگرمی مورد استفاده قرار گیرد. 

وی همچنین افزود: راکبان موتورسیکلت‌ها معمولا برخلاف جهت مسیر در جاده‌ها حرکت کرده و از کلاه استفاده نمی‌کنند و همچنین عابران پیاده نیز برای عبور از عرض جاده از پل هوایی استفاده نمی‌کنند.

این مقام مسئول اظهار داشت: خوشبختانه در شهرستان دماوند آموزشگاه اخذ گواهینامه موتورسیکلت راه‌انداری شده که فرصت بسیار خوبی است و باید در این خصوص اطلاع‌رسانی شود.

مدیر کل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان تهران  فرهنگ‌سازی را به عنوان مهمترین عامل کاهش تصادف رانندگی در ایران خواند و افزود: آموزش همگانی، فرهنگ‌سازی و نقش مشارکت‌پذیری مردم و ارگان‌ها و نهادها در امر آموزش و رعایت قوانین و مقررات رانندگی منجر به کاهش تصادفات در چند سال اخیر شده است

وی در  ادامه گفت: به همین دلیل پلیس‌راه فرماندهی انتظامی ویژه شرق استان تهران با همکاری راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان تهران، طرح ارتقا و ایمنی راکبین موتور سیکلت‌ را در دستور کار قرار داد و این همایش دومین نشست در شهرستان دماوند است.

همچنین نصراله نژاداظهارداشت : هدف از برگزاری این همایش را  گرامیداشت هفته حمل‌و نقل و بزرگداشت شهید راه خدمت محمدعلی طلوعی مقدم بیان کردو گفت : راهداران خدمات بزرگی انجام داده‌اند و بزرگترین مسئولیت در این راستا ایجاد فرهنگ‌سازی است.

گفتنی است که در پایان این مراسم به موتورسیکلت‌سواران شرکت‌کننده در این همایش کلاه ایمنی اهدا شد./

نظر شما