شناسهٔ خبر: 47391 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان:

ایجاد ۲۱ طرح عمرانی از محل اعتبارات شرکت عمران و بهسازی شهری/ ریسباف با بازآفرینی شهری به نیازهای اصفهان پاسخ خواهد داد/ دانشجویان در مسابقه طراحی بازآفرینی شهری کارخانه ریسباف مشارکت کنند

حجت اله غلامی مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: در ۲ سال گذشته بحث بازآفرینی شهری به صورت ویژه در استان اصفهان پی گیری شده و ۲۱ طرح از محل اعتبارات شرکت عمران و بهسازی و شهرداری اصفهان منجر به امضاء قرار داده شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی حجت‌اله غلامی مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در گردهمایی مدیران‌کل راه و شهرسازی و روسای عمران و بهسازی شهری استان‌ها که با رویکرد بازآفرینی شهری در استان اصفهان برگزار شد با بیان اینکه ۵۷ شهر استان اصفهان دارای ۸۰ درصد بافت فرسوده است، گفت: استان اصفهان ۱۵ هزار هکتار بافت فرسوده دارد که برای ۸ هزار و ۵۰۰ هکتار مراحل قانون طی و در کمیسیون ماده ۵ تصویب شده است و ۱۴ هزار هکتار از این بافت‌های فرسوده مطالعه مصوب دارد.

غلامی با اشاره به اینکه در روزهای اخیر از محل اسناد خزانه ۲۹ میلیارد تومان در اختیار اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان قرار گرفته اظهار داشت: این مبلغ را برای تحویل ۵۰ درصدی پروانه صادره از سوی شهرداری‌های اصفهان با توجه به قرارداد فی مابین با بخش خصوصی در بافت فرسوده دریافت شده و با این مبلغ توانسته‌ایم با اهرم مالی که ایجاد کرده‌ایم نسبت به احداث مراکز فرهنگی یا فضاهای محلی به ارزش ۲۴۰ میلیارد تومان با همکاری دیگر سازمان‌های عضو ستاد بازآفرینی شهری اقدام کنیم.

وی در ادامه افزود: از این رو بابت هر قدمی که از سوی وزارت راه و شهرسازی و ادارات کل در شهرستان‌ها بردارد شهرداری‌ها و یا ستادهای عضو ستاد بازآفرینی شهری قدم‌های بیشتر برخواهند داشت درست همان چیزی که اکنون در اصفهان در حال انجام است.

غلامی با تاکید بر اینکه نمی‌توان به اعتبارات دولتی وابسته بود، خاطر نشان کرد:  قطعا با دست خالی هم نمی‌توان به سمت شهرداری‌ها رفت و اگر هم برویم قطعا جواب مثبتی دریافت نخواهیم کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان به دو پروژه موفق استان اصفهان اشاره کرد و گفت: در دو پروژه کارخانه "ریسباف" و منطقه "همت آباد" اصفهان توانسته‌ایم با کمک سازمان ملی زمین شهری، شرکت مادر تخصصی و شهرداری‌ها نسبت به خرید و اجرای طرح‌های مناسب باز آفرینی شهری اقدام کنیم تا از این طریق به نیازهای مردم اصفهان پاسخ بگوییم.

غلامی در تشریح روند خرید کارخانه ریسباف اصفهان گفت: دو سال برای خرید و انقعاد قرارداد خرید این کارخانه با بانک ملی رایزنی کرده و جلسات مختلفی را برگزار کردیم تا توانستیم برای خرید این کارخانه به توافق برسیم.

وی ادامه داد: وزیر راه و شهرسازی در معرفی این کارخانه گفته است که" ریسباف یک پروژه نیست بلکه یک تفکر و جریان تغییر رویکرد است" در حقیقت این تغییر رویکرد نه اینکه برای نجات تنها کارخانه ریسباف باشد بلکه می خواهیم بگوییم تمام فضاهای ناهمگون شهری را با همین شیوه می توان از تخریب جلوگیری و به از سااخت فضاهای مسکونی در این عرصه‌ها جلوگیری کنیم .

غلامی با اشاره به اینکه کارخانه ریسباف مساحتی بالغ بر ۶۷ هزار متر مربع دارد گفت: این کارخانه عظیم در ضلع شرقی سی و سه پل اصفهان واقعه شده و دارای معماری بسیار ارزشمندی است که توسط یکی از معروف‌ترین معماران آلمانی با نماهای ترکیبی و دهانه‌های بزرگ، سقف‌های فلزی و نماهای بسیار زیبا از نقش‌های اصیل اصفهان در آن به کار رفته است.

وی با بیان اینکه کاربری سایت ریسباف در کمیسیون ماده ۵ به عنوان خدمات عمومی شهر تصویب شده است اظهار داشت: این کارخانه را به مبلغ ۲۷۰ میلیارد تومان خریداری کرده‌ایم که در حدود ۱۶۲ میلیارد تومان آن پرداخت شده است و مابقی نیز در حال پرداخت هستیم و طراحی ریسباف به گونه‌ای خواهد بود که به نیازهای شهر اصفهان پاسخ دهد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه با خرید این کارخانه اجازه نداده‌ایم که این کارخانه تخریب شود گفت: شورایی با نام شورای راهبری کارخانه ریسباف تشکیل شده و با توجه به اهمیت موضوع ریاست این شورا بر عهده وزیر راه و شهرسازی، معاونان وزیر، استاندار اصفهان، وزارت ارشاد، سازمان میراث فرهنگی، شهردار اصفهان و نفراتی از دانشگاه هنر به انتخاب وزیر راه و شهرسازی در این شورا حضور خواهند داشت.

غلامی در تشریح وظایف این شورا گفت: وظیفه این شورا سیاست‌گذاری و تدوین برنامه‌های راهبردی و هماهنگی و هم‌افزایی میان دستگاه‌ها با توجه به قوانینی که وجود دارد است و تصویب برنامه‌های راهبردی بازآفرینی سایت و تصویب کلیات برنامه‌ها و طرح‌ها است.

وی ادامه داد: در این راستا به دنبال مشارکت اداره‌کل راه و شهرسازی با دستگاه‌هایی هستیم که در بازآفرینی شهری وظیفه‌ای را برعهده دارند بوده‌ایم و همچنین میزبان بخش خصوصی و شهرداری اصفهان به عنوان یک نهادی که بارها وارد موضوعات اینچنینی مشارکت داشته‌اند هستیم.

غلامی با اشاره به اینکه برای طراحی کارخانه ریسباف اصفهان قرار است مسابقه‌ای برگزار شود گفت: چارچوب مسابقه توسط شورای راهبری ریسباف کاملا مشخص شده و شرکت عمران بهسازی مشاروینی را برای این کار در نظر گرفته است و فراخوان مسابقه نیز رونمایی شده است.

وی اضافه کرد: بعداز فراخوان و بررسی طرح‌های رسیده به دبیرخانه زنده سازی ریسباف، در نهایت طرح برنده باید با یک مشاور خارجی در اجرا همکاری و مشارکت خواهد داشت.

غلامی در خصوص روند برگزاری مسابقه طراحی ریسباف اصفهان گفت: طرح‌های ۵ مشاور برتر بررسی و میان این ۵ نفر مجددا مسابقه‌ای برگزار خواهد شد و با نفر اول قرارداد امضاء خواهد شد و جوایزی نیز برای ۵ مشاور برتر در نظر گرفته‌ شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه در این بین دانشجویان را فراموش نکرده‌ایم افزود: امکانی هم فراهم شده تا از میان دانشجویان و دانشگاهیان علاقمند به طراحی ریسباف، مسابقه‌ای برگزار خواهد شد و طرح نفر برتر در اختیار مشاور برگزیده قرار خواهد گرفت.

همچنین غلامی در مورد آینده کارخانه ریسباف اصفهان گفت: ما اعتقاد داریم ریسباف با این وسعت تنها نباید به یک موزه صرف تبدیل شود بلکه ما توانیم کاربری‌های مورد نیاز شهر را در این مجموعه بزرگ شهری نیز طراحی کنیم و در نهایت مجموعه‌ای مورد نیاز فضای شهر را فراهم کنیم تا کاربری‌های مورد نیاز شهر در ریسباف اصفهان شکل بگیرد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در ادامه سخنان خود به فضای ناهمگون شهری که به سمت و سوی ساخت و ساز‌های حاشیه‌ای رفته و وضعیت نابسمانی در شهرها به وجود آورده اشاره کرد و اظهار داشت: پروژه "همت‌آباد" موقعیت مناسبی در جنوب شرق اصفهان دارد و با مساحتی برابر با ۶۲.۵ هکتار ۳ درصد از مساحت بافت فرسوده شهر اصفهان را به خود اختصاص داده است را می توان نمونه‌ای موفق دانست که در شهر اصفهان با بازآفرینی شهری و با مشارکت مردم شکل گرفته است.

غلامی با بیان اینکه مشکلات اجتماعی و اقتصادی بسیار حادی در محدوده همت‌‌آباد اصفهان وجود دارد تصریح کرد: با تشکیل تعاونی مشارکت مردم را در راه‌اندازی دفتر تسهیلگری افزایش داده و ضمن توجیه مردم و نظر خواهی طرحی تهیه و این طرح در کمیسیون ماده ۵ تصویب شد و مرحله اول عملیاتی کردن این پروژه با ساخت مجموعه ۲۵۶ واحدی آغاز شد.

وی با بیان اینکه برای ۲۵۶ خانواده برای دریافت وام ودیعه معرفی نامه صادر شده است و امروز ۱۵۰ نفر وام را دریافت و بقیه در حال دریافت وام خود هستند.

همچنین غلامی افزود: طرح ساخت مجتمع با نظر ساکنان منطقه تهیه و پروانه ساختمانی صادر و سرمایه‌گذار  طرح انتخاب شده است.

وی به مرحله دوم بازآفرینی در محدوده همت‌آباد اصفهان اشاره کرد و گفت: قطعه‌ای به مساحت یک هکتار توسط شهرداری خریداری شده و با مشارکت شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران و شهرداری اصفهان طرحی مناسب را برای این منطقه تهیه خواهیم کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با اشاره به برنامه ششم توسعه در بحث بازسازی و نوسازی گفت: در  برنامه ششم توسعه آمده است که سالانه باید ۱۰ درصد از بافت فرسوده و همچنین ۱۰ درصد از جمعیت حاشیه نشین شهرها توانمندسازی شده و ۲۷۰ محله را نیز بهسازی و نوسازی کنیم و همچنین هر سال باید ۲۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی را توانمند‌سازی کنیم.

وی با بیان اینکه ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه از محل ماده ۵ ساماندهی برنامه چهارم  به این امر اختصاص یافته بود تصریح کرد: قطعا با این مبلغ اقتصاد بهبود پیدا نمی‌کند و ما هم نمی‌توانیم با این مبلغ به هیچ کجا برسیم و طبق برنامه ششم توسعه پیش برویم.

غلامی با بیان اینکه شرح وظایف ادارات کل وزارت راه و شهرسازی در استان‌ها بیش از وظایف یک بنگاه معاملاتی است گفت: در راستای سیاست‌های ابلاغی دولت که فعالیت در زمینه تامین مسکن در چارچوب طرح جامع مسکن، کاملا روشن است و در این چارچوب باید حرکت کنیم و فعالیت‌ها و وظایف سازمان نیز اجرای برنامه‌های حمایتی تامین مسکن مانند ایجاد مجتمع‌های مسکونی و شهرک، سرمایه‌گذاری و مشارکت با بخش خصوصی بر اساس سیاست‌های ابلاغی دولت و الگوسازی در زمینه شهرک و اجرای واحدهای مسکونی است.

وی اضافه کرد: با استناد به این موارد باید وارد بافت فرسوده شده و بخش‌هایی که نیاز خدماتی بخش مسکن را دارند خریداری و تملک کرده و با هدایت مشارکت‌های مردمی و با جذب سرمایه‌گذار حقیقی و حقوقی با مشارکت ساکنان منطقه بهسازی و نوسازی را در این مناطق آغاز کنیم که اگر با امکانات سازمان ملی زمین شهری وارد بافت‌های فرسوده و ناکارآمد و بهسازی و نوسازی را در این مناطق آغاز کنیم تحولی بزرگ در بازآفرینی شهری در بافت‌های فرسوده به وجود خواهد آمد.

نظر شما