به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایرنا، محمدعلی ایلخانی در آیین بهره برداری از سامانه کمک ناوبری و ساختمان ترانزیت و اداری جدید فرودگاه نوشهر افزود: اکنون تنها چهار فرودگاه کشور هزینه های خود را از محل درآمدها تامین می کنند که یکی از آنها فرودگاه امام خمینی (ره) تهران است.
وی تصریح کرد: با توجه به این که فرودگاه امام (ره) هفته گذشته به نام شرکت شهر جدید فرودگاه امام خمینی (ره) تغییر نام و وضعیت داد، دیگر نمی توان از درآمد ۳۰۰ میلیارد تومانی آن برای اداره سایر فرودگاه های کشور بهره گرفت و این درآمد تنها خرج همین فرودگاه می شود.
ایلخانی بر ضرورت پیدا کردن منابع جدید برای کاهش ضرردهی فرودگاه های کشور تاکید کرد و افزود: امروز تعریف کشورهای جهان از فرودگاه تغییر یافته و بسیاری از کشورها آن را یک بازار بزرگ می دانند که دارای باند پروازی است.
وی توضیح داد: بیش از نیمی از درآمدهای فرودگاه های جهان از محل خدمات غیرپروازی به دست می آید در حالی که در ایران درآمد از این محل تنها ۱۱ درصد بوده و یکی از دلایل اصلی آن نیز پایین بودن کارکرد فرودگاه های کشور است.
مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور ظرفیت موجود جا به جایی مسافر در فرودگاه های کشور را ۸۳ میلیون نفر اعلام کرد و اظهار داشت: سال گذشته ۴۳ میلیون مسافر از طریق فرودگاه های کشور جا به جا شدند که امسال ۱۰ درصد رشد خواهد داشت.
وی با اشاره به رشد ۲۳ درصدی پروازهای بین المللی در سال جاری افزود: نباید بنشینیم تا تقاضا به سمت ما بیاید، باید بستر سفرهای هوایی را فراهم کنیم، به دلیل اینکه برخی از فرودگاه های کشور این نگرش را نداشته اند امسال در اجابت تقاضاها برای پروازها در ایام نوروز در عرصه بین المللی و داخلی با مشکل مواجه هستیم.
ایلخانی با اشاره به رشد ۲۹ درصدی پروازهای فرودگاه امام (ره) در سال جاری ادامه داد: برای نوروز امسال درخواست برای ۹۰۰ پرواز فوق العاده وجود دارد که تا کنون ۳۰۰ پرواز برنامه ریزی شده است.
مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور با اشاره به ظرفیت بالا و امنیت پایدار موجود در ایران در زمینه های ناوبری گفت: ما امروز توانسته ایم پذیرای ۷۰ شرکت هواپیمایی بزرگ جهان برای پروازهای عبوری باشیم و سیر صعودی این پروازهای عبوری بدون هزینه کرد و بکارگیری نیروهای جدید بوده و با تعهد و تخصص نیروهای موجود توانسته ایم به این عملکرد دست یابیم که بسیار قابل توجه است.
وی به تصویب راه های جدید هوایی و اصلاح و کوتاه کردن راه ها در قالب آن با هدف کمک به اقتصاد هوایی اشاره کرد و افزود: با این اقدام ۴۵۷ کیلومتر راه های هوایی در شبکه داخلی کاهش یافت و علاوه بر کاهش قابل توجه هزینه سوخت، ۳۲ دقیقه نیز زمان سفرهای مردم تقلیل یافت.
ایلخانی با اشاره به برگزاری نشستی با محمدباقر نوبخت رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و اخذ مجوز اختصاص دو درصد از درآمدها به مجموعه شرکت فرودگاه های کشور گفت: سال آینده یکهزار میلیارد تومان تجهیزات برای فرودگاه های کشور خریداری می شود و ظرف سه سال آینده تلاش می کنیم رادارهای موجود را به روز کنیم و ظرفیت پذیرش پروازهای عبوری را بالا ببریم.
وی استان مازندران را از لحاظ فعالیت فرودگاه ها نسبت سایر استان ها پیشتاز دانست و افزود: مازندران سه فرودگاه دارد که هر سه فعال هستند در حالی که برخی از استان ها بیش از هفت فرودگاه وجود دارد که بیشتر آنها فعال نیستند.
مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور وعده داد تا پیش از پایان سال اعتبارات لازم برای خریداری اراضی حریم فرودگاه های استان مازندران بویژه فرودگاه رامسر و نوشهر اختصاص یابد.
وی گفت: در فرودگاه رامسر اقدامات برای آزادسازی اراضی حریم فرودگاه ها برای ارتقای امنیت پروازها آغاز شده و در نوشهر نیز در حدود چهار هکتار از اراضی باید خریداری شود.
قاسم احمدی لاشکی نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین با تاکید بر این که باید برای توسعه و تجهیز فرودگاه های کشور چاره اندیشی کرد، گفت: مجلس نگاه خوبی به فرودگاه های کشور داشته و معتقد است باید امکانات و تجهیزات موجود به روز باشد.
در این آیین سیستم کمک ناوبری فرودگاه نوشهر و سالن ترانزیت و اداری جدید آن با حضور مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور به بهره برداری رسید.
برای تهیه تجیهزات دستگاه های کمک ناوبری فرودگاه نوشهر که با اهداف افزایش ایمنی پروازها و جلوگیری از لغو پروازها در شرایط جوی بد و استفاده جایگزین برای فرودگاه همجوار تهیه شده، افزون بر ۴۰۰ هزار یورو و برای ساخت ابنیه ۱۰ میلیارد ریال هزینه شده است.
سالن ترانزیت و اداری جدید فرودگاه نوشهر نیز با مساحت ۷۰۰ مترمربع و با اعتباری بالغ بر ۸۵۰ میلیون تومان احداث و به بهره برداری رسید.
محمدعلی ایلخانی رییس شرکت فرودگاه های کشور هنگام افتتاح این پروژه ها، بهره برداری از دستگاه کمک ناوبری فرودگاه نوشهر را باعث ارتقای ایمنی پروازها در این فرودگاه و دارای قابلیت استفاده به عنوان جایگزین برای فرودگاه های همجوار ذکر کرد که در شرایط خاص امکان نشستن هواپیما در آنها وجود ندارد.
نظر شما