شناسهٔ خبر: 47406 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشور اعلام کرد؛

رشد ۸ درصدی پروازهای اربعين عتبات عاليات از فرودگاه‌های كشور/ فرودگاه امام خمينی(ره) رکورددار جابجایی بار و مسافر

حجاج در ايام اربعين سال جاری (۸ تا ۲۷ آبان) ۲۱۱۵ فروند نشست و برخاست زيارتي عتبات عاليات از فرودگاه هاي تحت مالكيت شركت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران صورت گرفته كه نسبت به اربعين سال گذشته هشت درصد افزايش يافته است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از شركت فرودگاه‌ها و ناوبری هوايی ايران، بر اساس آمار اداره كل مخابرات و فناوری اطلاعات هوانوردی، در اربعين سال گذشته (۲۰ آبان تا ۹ آذر) ۱۹۵۶ نشست و برخاست زيارتي عتبات عاليات با جابه جايی ۳۰۵ هزار و ۹۳۸ زائر و دو ميليون و ۸۴۴ هزار و ۵۰۸ كيلوگرم بار انجام شد كه امسال از هشتم تا بيست و هفتم آبان به ۲۱۱۵ فروند با جابه جايي ۳۱۱ هزار و ۱۷۳ مسافر و دو ميليون و ۷۶۴ هزار و ۲۲۵ كيلوگرم بار رسيد.

طبق اين آمار، کل پروازهای اربعین عتبات عالیات از کشور ایران در سال جاری نسبت به پروازهای اربعین عتبات عالیات سال گذشته در نشست و برخاست هشت درصد و در اعزام و پذیرش مسافردو  درصد افزایش و در ارسال و پذیرش بار و پست، سه درصد کاهش داشته است.

از ميان فرودگاه‌ها، فرودگاه امام خمينی(ره) با ۱۳۹۰ نشست و برخاست و جابه جايی ۲۰۳ هزار و ۳۱۸ زائر و پذيرش و ارسال يك ميليون و ۶۱۵ هزار و ۹۳۴ كيلوگرم بار بيشترين نقش را در اعزام زائران داشته است.

پس از فرودگاه امام خميني(ره) بيشترين نشست و برخاست به فرودگاه مشهد(۴۰۲ فروند پرواز و جابه جايي ۶۵ هزار و ۳۸۱ زائر و ۴۵۱ هزار كيلوگرم بار) و اصفهان (۲۰۲ فروند پرواز با ۲۸ هزار و ۸۶۰ زائر و جابه جايي حدود ۲۶۳ هزار كيلوگرم بار) اختصاص داشته  و ۹۵ درصد از كل پروازها به ترتيب در فرودگاه‌های امام‌خمينی(ره)، مشهد، اصفهان  تبريز انجام شده است.

روز اربعين در كشور ما مصادف با ۱۸ آبان ۹۶ و سال قبل نیز در تاریخ سي ام آبان ۹۵ بود كه بيشترين پرواز در ایام اربعين امسال با احتساب فرودگاه اختصاصی كيش،   ۲۰ آبان با ۱۹۲ پرواز و بيشترين جابه جايي مسافر نيز در ۱۴ آبان با جابه جايي ۲۳ هزار و ۵۷۲ زائر بوده است. همچنين در اربعين ۹۵ بيشترين نشست و برخاست در تاریخ سوم آذر ۹۵ با ۱۷۳ پرواز و بيشترين جابه جايي مسافر ۲۶ آبان با ۲۴ هزار و ۹۸۹ زائر بوده است.

ايام اربعين امسال ۲۲۲ نشست و برخاست بدون مسافر وجود داشته كه ۱۱ درصد ازمجموع ۲۰۶۹ پرواز عتبات عاليات فرودگاه هاي كشور را به خود اختصاص داده اند. بيشترين نسبت نشست و برخاست هاي خالي به تمام پروازهاي عتبات و عاليات به ترتيب به آبادان (دو از دو پرواز يعني ۱۰۰ درصد) و كرمانشاه (۱۱ از ۲۱ پرواز يعنی ۵۲ درصد) تعلق دارد و كمترين نيز مربوط به مشهد (شش از ۴۰۲ پرواز يعني يك درصد) و اصفهان(۱۳ از ۲۰۲ پرواز يعني شش درصد) است.

همچنين پرواز به نجف ۹۰ درصد از تمام نشست و برخاست پروازهاي زيارتي را به خود اختصاص داده كه ۹۱ درصد اعزام و پذيرش مسافر و ۸۸ درصد پذيرش و انتقال بار را شامل می‌شود.

بر اساس آمار ارائه شده در هشت ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته،   رشد ۲۰ درصدی پروازهای عتبات با افزايش ۱۲ درصدی زائران و رشد ۱۱ درصدی ارسال بار حاصل شده است.

نظر شما